PARTNERZY PORTALU

partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl
partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl
partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl

REKLAMA

Hotele mogą więcej w internecie

  • Autor: UOKiK
  • 07 mar 2016 09:13

Hotele mogą więcej w internecie fot. Fotolia

Rozstrzygnięcie prawne dotyczące stosowania w branży sprzedaży usług hotelowych przez Internet tzw. klauzul najwyższego uprzywilejowania wywołało pewne kontrowersje. Paulina Wosik z Departamentu Ochrony Konkurencji wyjaśnia, czym są te klauzule i jakie działania podjął w tej sprawie UOKiK.

REKLAMA

Klauzule najwyższego uprzywilejowania to postanowienia umowne między hotelami a internetowymi platformami rezerwacji (ang. Online Travel Agents, w skrócie OTA), na podstawie których hotele zobowiązują się oferować na danej platformie internetowej taką samą lub korzystniejszą cenę oraz warunki rezerwacji pokoju hotelowego, od tych oferowanych przez hotel w innych kanałach dystrybucji. W zależności od tego, jak szeroko określa się „inne kanały dystrybucji” można wyróżnić tzw. szerokie klauzule najwyższego uprzywilejowania odnoszące się do wszystkich kanałów dystrybucji online i offline, w których hotele oferują pokoje do rezerwacji oraz tzw. wąskie klauzule najwyższego uprzywilejowania, które odnoszą się wyłącznie do własnej strony internetowej hoteli. 

Działania UOKiK – szerokie klauzule

Ponieważ istniało podejrzenie, że szerokie klauzule najwyższego uprzywilejowania mogą naruszać przepisy ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów, prezes UOKiK wszczął w grudniu 2014 roku postępowanie wyjaśniające. W ramach tego postępowania wystąpił do podmiotów prowadzących internetowe platformy rezerwacji o dobrowolne zaniechanie stosowania tych klauzul. Wskutek tych działań, OTA zrezygnowali ze stosowania w umowach z hotelami szerokich klauzul najwyższego uprzywilejowania, co doprowadziło do wyeliminowania poprzednio obowiązujących hotele zakazów. Dotyczyły one oferowania niższej ceny za pośrednictwem własnych kanałów offline (recepcja hotelu, telefon, wiadomość SMS, e-mail) oraz za pośrednictwem innych OTA, oferowania korzystniejszych warunków rezerwacji innym OTA, a także oferowania większej liczby dostępnych pokoi innym OTA. Jest to korzystne dla konsumentów, bowiem dzięki temu działaniu hotele w kanale offline (np. przez telefon, czy na recepcji) zyskały możliwość oferowania konsumentom niższych cen i lepszych warunków rezerwacji od tych oferowanych na internetowych platformach rezerwacyjnych. Co więcej konsumenci mogą także w pełni korzystać ze zróżnicowanych cen i warunków rezerwacji oferowanych na konkurujących ze sobą platformach internetowych i wybrać ofertę z tej platformy, która jest atrakcyjniejsza.

W związku z podjęciem powyższych działań przez OTA, prezes UOKiK w 2015 r. zakończył postępowanie wyjaśniające. Przy czym należy podkreślić, że zakończenie postępowania wyjaśniającego zawsze przybiera formę postanowienia, które nie rozstrzyga sprawy co do istoty, tj. nie stwierdza naruszenia ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów przez konkretne podmioty.

  • 1
  • 2

PARTNERZY SERWISU Partner serwisu - Best Western Hotels & Resorts Partner serwisu - Chopin Airport Partner serwisu - Orbis

REKLAMA

Newsletter


Najważniejsze informacje portalu propertynews.pl prosto na Twój e-mail

Propertynews.pl: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

REKLAMA
REKLAMA