PARTNERZY PORTALU

partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl

REKLAMA

Hotele mogą więcej w internecie

  • Autor: UOKiK
  • 07 mar 2016 09:13

Hotele mogą więcej w internecie fot. Fotolia

Rozstrzygnięcie prawne dotyczące stosowania w branży sprzedaży usług hotelowych przez Internet tzw. klauzul najwyższego uprzywilejowania wywołało pewne kontrowersje. Paulina Wosik z Departamentu Ochrony Konkurencji wyjaśnia, czym są te klauzule i jakie działania podjął w tej sprawie UOKiK.

REKLAMA

Klauzule najwyższego uprzywilejowania to postanowienia umowne między hotelami a internetowymi platformami rezerwacji (ang. Online Travel Agents, w skrócie OTA), na podstawie których hotele zobowiązują się oferować na danej platformie internetowej taką samą lub korzystniejszą cenę oraz warunki rezerwacji pokoju hotelowego, od tych oferowanych przez hotel w innych kanałach dystrybucji. W zależności od tego, jak szeroko określa się „inne kanały dystrybucji” można wyróżnić tzw. szerokie klauzule najwyższego uprzywilejowania odnoszące się do wszystkich kanałów dystrybucji online i offline, w których hotele oferują pokoje do rezerwacji oraz tzw. wąskie klauzule najwyższego uprzywilejowania, które odnoszą się wyłącznie do własnej strony internetowej hoteli. 

Działania UOKiK – szerokie klauzule

Ponieważ istniało podejrzenie, że szerokie klauzule najwyższego uprzywilejowania mogą naruszać przepisy ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów, prezes UOKiK wszczął w grudniu 2014 roku postępowanie wyjaśniające. W ramach tego postępowania wystąpił do podmiotów prowadzących internetowe platformy rezerwacji o dobrowolne zaniechanie stosowania tych klauzul. Wskutek tych działań, OTA zrezygnowali ze stosowania w umowach z hotelami szerokich klauzul najwyższego uprzywilejowania, co doprowadziło do wyeliminowania poprzednio obowiązujących hotele zakazów. Dotyczyły one oferowania niższej ceny za pośrednictwem własnych kanałów offline (recepcja hotelu, telefon, wiadomość SMS, e-mail) oraz za pośrednictwem innych OTA, oferowania korzystniejszych warunków rezerwacji innym OTA, a także oferowania większej liczby dostępnych pokoi innym OTA. Jest to korzystne dla konsumentów, bowiem dzięki temu działaniu hotele w kanale offline (np. przez telefon, czy na recepcji) zyskały możliwość oferowania konsumentom niższych cen i lepszych warunków rezerwacji od tych oferowanych na internetowych platformach rezerwacyjnych. Co więcej konsumenci mogą także w pełni korzystać ze zróżnicowanych cen i warunków rezerwacji oferowanych na konkurujących ze sobą platformach internetowych i wybrać ofertę z tej platformy, która jest atrakcyjniejsza.

W związku z podjęciem powyższych działań przez OTA, prezes UOKiK w 2015 r. zakończył postępowanie wyjaśniające. Przy czym należy podkreślić, że zakończenie postępowania wyjaśniającego zawsze przybiera formę postanowienia, które nie rozstrzyga sprawy co do istoty, tj. nie stwierdza naruszenia ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów przez konkretne podmioty.

  • 1
  • 2

PARTNERZY SERWISU Partner serwisu - Best Western Hotels & Resorts Partner serwisu - Chopin Airport Partner serwisu - Orbis

PRIME PROPERTY PRIZE 2017

Do końca głosowania zostało


REKLAMA

Newsletter


Najważniejsze informacje portalu propertynews.pl prosto na Twój e-mail

Propertynews.pl: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

REKLAMA
REKLAMA