PARTNERZY PORTALU

partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl
partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl
partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl

REKLAMA

Jest koncepcja finansowania Centralnego Portu Lotniczego

  • Autor: PAP
  • 29 mar 2017 14:28

Jest koncepcja finansowania Centralnego Portu Lotniczego fot. Pixabay

Polski Fundusz Rozwoju przygotował wstępną koncepcję finansowania budowy Centralnego Portu Lotniczego - poinformował prezes PFR Paweł Borys. Dodał, że tego typu finansowanie "nie obciąży budżetu państwa", a Fundusz ma wystarczające środki, by w tym uczestniczyć.

REKLAMA

- Jako Polski Fundusz Rozwoju przygotowaliśmy wstępną koncepcję struktury finansowania inwestycji w Centralny Port Komunikacyjny - powiedział w środę dziennikarzom Borys. Jego zdaniem tego typu finansowanie "nie obciąży budżetu państwa".

- Polski Fundusz Rozwoju posiada wystarczające środki, instrumenty, aby też w tym uczestniczyć. Mamy szereg możliwości pozyskania finansowania od międzynarodowych instytucji finansowych, tak jak Europejski Bank Inwestycyjny, czy tym podobne. Jest oczywiście rynek komercyjny, banki, które mają w Polsce duży apetyt na finansowanie takich inwestycji infrastrukturalnych - powiedział prezes PFR.

Podkreślił, że realizacja tak dużej inwestycji wymaga bardzo profesjonalnego przygotowania, "dobrej koordynacji wielu instytucji - zarówno rządowych, jak i związanych z lotnictwem, jak narodowy przewoźnik LOT, porty lotnicze" - powiedział. - Wierzę, że jako Polska mamy zdolność do przeprowadzenia tego typu inwestycji - zaznaczył.

Pytany o finansowanie Centralnego Portu Lotniczego Borys powiedział, że Unia Europejska obecnie nie finansuje budowy samego portu lotniczego. "Natomiast z tych środków można sfinansować bardzo dużo jeśli chodzi o infrastrukturę towarzyszącą Centralnemu Potowi Lotniczemu, zwłaszcza jeśli chodzi o infrastrukturę drogową czy kolejową" - wyjaśnił.

Według szacunków budowa samego portu lotniczego mogłaby kosztować ok. 20 mld zł. Natomiast łączny koszt inwestycji związanej również m.in. z budową terminalu kolejowego, infrastrukturą logistyczną, może przekroczyć - jak powiedział szef PFR - 30 mld zł. "To środki rozłożone w długim okresie czasu i one nie będą obciążały budżetu państwa. Można tutaj zaaranżować finansowanie w pełni inwestycyjne, komercyjne" - powiedział.

  • Baltazar 2017-03-31 07:44:39
    CPL im bliżej Warszawy będzie tym mniej ludzi z południa Polski będzie przez niego latać a więcej przez inne huby z Europy Zachodniej. Wiadomo że na Śląsku i w Krakowie w sumie mieszka więcej ludzi niż w Warszawie. Pasażerów docelowych Warszawa ma mniej więcej tyle samo co Kraków i Katowice czyli około 8 mln. Drugie 8 mln jest generowane przez 4 mln tranzytu gdy są liczeni podwójnie przy przesiadce i im jest obojętne gdzie się przesiadają. Dlatego uważam że CPL powinien być wybudowany koło Opoczna lub Piotrkowa Trybunalskiego. CMK już istnieje i jadąc Pendolino z Katowic lub Krakowa to jest 1,5 godziny a z Warszawy 1 godzina i to jest tylko 20 minut więcej niż do Mszczonowa. To może zadecydować o tym czy ten CPL będzie miał odpowiednie wypełnienie pasażerami czy nie a bez tego linie lotnicze nawet jak tam przyjdą to nie będą oferowały zbyt wiele połączeń co z kolei nie będzie skłaniało zbyt wielu pasażerów z Europy Wschodniej do latania przez CPL. W dodatku dla wszystkich miejscowości położonych w odległości do 120 km nie trzeba szybkiej kolei i też dojadą do 1,5 godziny a trochę tych miejscowości jest, np. Łódź, Kielce, Radom, Częstochowa. Im więcej pasażerów na CPL tym większe szanse że będzie mógł konkurować z innymi lotniskami w Europie. A jeśli okaże się że CPL odnosi sukces to za jakiś czas trzeba będzie go rozbudować i jeśli będzie w pobliżu Warszawy to znowu będzie problem z brakiem terenów tak jak teraz jest z lotniskiem Chopina. Miasta się rozrastają i to co dziś jest szczerym polem za 30 lub 40 lat może być częścią Warszawy. Poza tym, im bliżej Warszawy tym cena za ziemię jest wyższa a lotnisko potrzebuje jej sporo, szczególnie jeśli to ma być mega lotnisko z możliwością rozwoju w przyszłości.

PARTNERZY SERWISU Partner serwisu - Best Western Hotels & Resorts Partner serwisu - Chopin Airport Partner serwisu - Christie + Co Partner serwisu - Hotel Professionals Partner serwisu - Orbis

REKLAMA

Newsletter


Najważniejsze informacje portalu propertynews.pl prosto na Twój e-mail

Propertynews.pl: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

REKLAMA
REKLAMA