PARTNERZY PORTALU

partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl

REKLAMA

Kraków aspiruje do miana centrum światowej turystyki biznesowej - relacja z sesji hotele na Property Forum Kraków

  • Autor: propertynews.pl
  • 27 lis 2013 10:45

Kraków aspiruje do miana centrum światowej turystyki biznesowej - relacja z sesji hotele na Property Forum Kraków

Choć rynek turystyczny nie odzyskał jeszcze dynamiki sprzed kryzysu, jego rozwój powoli nabiera tempa. Odczuwa to Kraków, który ma coraz większe szanse być już nie tylko najpopularniejszym polskim miastem turystycznym, ale też stać się europejskim centrum biznesowym. Takie wnioski padły na sesji poświęconej rynkowi hotelarskiemu w województwie małopolskim, podczas konferencji Property Forum Kraków.

REKLAMA

Obłożenie hoteli w województwie małopolskim dopiero w zeszłym roku wróciło do poziomu z początku kryzysu, czyli jesieni 2008 roku. Jednak wskaźniki systematycznie rosną. W ostatnich pięciu latach podaż nowych hoteli zwiększyła się o 41 proc., a podaż pokoi hotelowych - o 29 proc. - wynika z analizy, jaką przedstawił Janusz Mitulski, partner Horwath HTL Polska.

Polska specyfika

Największe obłożenie notują hotele o najwyższym standardzie, pięcio- i czterogwiazdkowe. To różni polski rynek od zachodniego, gdzie baza hoteli jedno- i dwugwiazdkowych jest dobrze rozwinięta i popularna wśród gości. - U nas taka oferta jest słaba jakościowo i turyści jej unikają. Ciągle jest za mało hoteli w tym segmencie, takich jak B&B czy ibis budget - mówi Janusz Mitulski. Zauważa też, że choć wzrosła podaż pokoi i przybywa osób korzystających z usług hotelowych (średnio o 40 proc.), nie przekłada się to znacząco na wynik finansowe hoteli. Większość gości skraca bowiem długość pobytu w hotelu. 

Polacy, którzy stanowią średnio 70 proc. turystów, wyjeżdżają wprawdzie coraz częściej, ale na krócej. - Mamy silny popyt wewnętrzny, który z jednej strony stabilizuje sytuacje w hotelach, bo kryzys który dotknął inne kraje mniej wpływa na polski rynek hotelowy. Z drugiej jednak strony ceny, jakie skłonni są płacić polscy turyści, średnio są niższe o 30-50 proc. - wyjaśnia Mitulski.

Turysta zagraniczny mile widziany

Szansę na podniesienie zysków mają więc miejsca chętnie odwiedzane przez obcokrajowców. A do takich z pewnością należy Kraków - lider pod względem liczby hoteli. W ostatnich pięciu latach wzrosła ona ze 108 do 130 placówek, podnosząc liczbę pokoi o 20 proc. Oprócz stolicy regionu, dużym zainteresowaniem cieszy się też Zakopane i rejon Krynicy-Zdroju. Statystyki pokazują, że region  małopolski jest nawet częściej odwiedzany przez obcokrajowców niż rodzimych turystów. W samym Krakowie stanowią oni bowiem 54 proc., ale może być ich jeszcze więcej. Wiele zależy od działań promocyjnych. Im więcej gości z zagranicy odwiedzać będzie Małopolskę, tym szybciej wzrosną średnie ceny i przychody na pokój.

Liczba osób korzystających z hoteli stale rośnie. W Krakowie popyt przewyższa obecnie podaż. Jednak średnia cena za nocleg spadła. Oferta hotelowa w mieście jest różnorodna. Oprócz hoteli sieciowych, funkcjonuje ok. 300 apart-hoteli oferujących ok. 3 tys. pokoi. To wpływa na swoistą wojnę cenową w średnim segmencie i konieczność kontrolowania kosztów. Mówił o tym m.in. Gheorghe Marian Cristescu, dyrektor sprzedaży Best Western na Polskę. - Cenę średnią możemy uzyskać poprzez właściwą politykę zarządzania hotelami i wykorzystanie odpowiednich narzędzi i systemów. Te hotele , które mają profesjonalne zarządzanie, będą osiągały lepsze ceny.

Nowe inwestycje i promocja - motorem rozwoju rynku hotelowego

Szansę rozwoju rynku hotelowego i osiąganie lepszych wyników, uczestnicy dyskusji upatrują też w działaniach samorządu, które sprzyjają nowym inwestycjom oraz w promocji miasta i regionu. Szczególnie doceniane przez nich są najnowsze iwestycje - budowa Centrum Kongresowego ICE oraz hali widowiskowo-sportowej na Czyżynach. - Liczymy, że funkcjonowanie Centrum Kongresowego ICE przyczyni się do większego obłożenia naszych hoteli w 2014 roku, a także do podniesienia cen przyznała Anna Stefańczyk - członek zarządu, dyrektor zarządzający, RT Hotels SA.

Nowe inwestycje będą z pewnością sprzyjały dalszemu rozwojowi segmentu MICE, kóry coraz bardziej reprezentowany jest w Małopolsce. - Od ubiegłego roku widzimy wzrost tego segmentu, choć nie mamy wielu klientów biznesowych - mówił Tomasz Pecka - prezes zarządu, dyrektor generalny, Hotel Spa Dr Irena Eris Krynica Zdrój. - Kraków robi się centrum biznesowym. Pozostanie oczywiście atrakcją turystyczną, ale już zauważamy, że pojawia się coraz więcej korporacji, które korzystają z naszych hoteli. Nowe inwestycje będą z pewnością sprzyjały dalszemu rozwojowi segmentu MICE - powiedziała Małgorzata Morek, dyrektor ds. franczyzy, Grupy Hotelowej Orbis.

Rzeczywiście w ostatnich latach w Krakowie przybywa inwestorów. Rośnie podaż powierzchni biurowych, która dziś wynosi 600 tys. mkw., co plasuje miasto na drugim miejscu po Warszawie. Dzięki podaży, prężnie rozwija się sektor BPO. Przybywa ponadto inwestycji hotelarskich. W Krakowie powstaje pierwszy w Polsce kompleks sieci Hoteli Hilton, łączący dwie maki w jednym obiekcie - DoubleTree by Hilton i Hampton by Hilton. W mieście funkcjonuje już Hilton Garden Inn, nieprzypadkowo położony poza centrum Krakowa. - Kraków ma mało działek w centrum, które można wykorzystać na hotele sieciowe. Decydując się na hotel po drugiej stronie Wisły, potraktowaliśmy je jako całą aglomerację, a patrząc na wyniki i porównując je z konkurencją, mamy potwierdzenie, że nasze postrzeganie nie jest błędne - podkreśla Magdalena Sekutowska, dyrektor ds. rozwoju Hilton Worldwide.

Uczestnicy konferencji zwracali też uwagę, że w walce o inwestora i turystę dobrą strategią promocji i sposobem na wyrobienie marki miasta jest podjęcie starań o organizację prestiżowych imprez międzynarodowych, takich jak choćby olimpiada. - Promocja Krakowa i Małopolski to nasze podstawowe zadanie. Poprzez Targi Turystyczne będziemy obecni w kilkunastu krajach. Wszystkie nasze działania są połączone z pracą Polskiej Organizacji Turystycznej, razem z nią bierzemy udział w kampanii promującej Polskę w krajach europejskich i na Wschodzie. Wiążemy duże nadzieje z rozbudową portu lotniczego w Balicach w 2015 roku. Co, jak liczymy, bezpośrednio wpłynie na rozwój turystyki i popularyzacje regionu wśród zagranicznych turystów - mówił Paweł Mierniczak,  dyrektor Biura Małopolskiej Organizacji Turystycznej.

Kwestia rozwoju lotniska i wygodnych połączeń międzynarodowych jest zdaniem uczestników konferencji jednym z kluczowych zadań, które pomogłyby w osiągnięciu przez Kraków znaczącej pozycji na mapie miast biznesowych i turystycznych. Zakładając, że nowe inwestycje sprzyjać będą organizacji imprez międzynarodowych, gromadzących tysiące uczestników, Kraków może zaistnieć jako europejskie centrum konferencyjne. A w przyszłości konkurować nawet z dotychczasowymi liderami takimi jak: Wiedeń, Berlin czy Kopenhaga.

Podobał się artykuł? Podziel się!

PARTNERZY SERWISU Partner serwisu - Best Western Hotels & Resorts Partner serwisu - Chopin Airport Partner serwisu - Hotel Professionals Partner serwisu - Orbis

REKLAMA

Newsletter


Najważniejsze informacje portalu propertynews.pl prosto na Twój e-mail

Propertynews.pl: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

REKLAMA
REKLAMA