PARTNERZY PORTALU

partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl

REKLAMA

Modlin pod lupą UOKiK

  • Autor: PAP
  • 19 sty 2018 13:28

Modlin pod lupą UOKiK fot. Fotolia

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów analizuje pismo złożone przez Polskie Linie Lotnicze LOT - przekazała w piątek PAP rzecznik UOKiK Małgorzata Cieloch. Jak PAP informowała w czwartek, LOT złożył do UOKiK zawiadomienie o możliwym nadużyciu pozycji dominującej przez port w Modlinie.

REKLAMA

"Pismo do nas wpłynęło, analizujemy" - przekazała Cieloch.

Mazowiecki Port Lotniczy Warszawa-Modlin, uruchomiony w 2012 r., obsłużył w 2017 r. blisko 3 mln pasażerów. Udziałowcami portu są: Agencja Mienia Wojskowego (34,43 proc. udziałów), samorząd województwa mazowieckiego (30,37 proc.), Państwowe Przedsiębiorstwo "Porty Lotnicze" (PPL)(30,39 proc.) oraz Nowy Dwór Mazowiecki (4,81 proc.).

W skardze wysłanej do UOKiK, do której dotarła PAP, PLL LOT wskazują, że od kilku lat z portu Modlin korzysta jeden przewoźnik, irlandzki Ryanair. Dodano, że Modlin, który jest państwowym przedsiębiorcą, dotowanym państwowymi pieniędzmi, od kilku lat przynosi straty.

PLL LOT zwróciły uwagę, że choć lotnisko w Modlinie ma straty, to Ryanair "korzysta na zasadach monopolistycznych z infrastruktury lotniskowej". LOT zwrócił się do UOKiK, aby ten zbadał, dlaczego lotnisko, które przynosi straty jednocześnie finansuje przewoźnika. Zdaniem LOT-u pieniądze publiczne przekazywane na działalność lotniska, finalnie trafiają do Ryanaira.

Z danych, jakie otrzymała PAP od PPL wynika, że skumulowana strata z lat ubiegłych lotniska w Modlinie - według stanu na koniec 2016 roku - wynosiła ponad 122,7 mln zł. Z kolei za trzy kwartały ubiegłego roku lotnisko miało ponad 816 tys. zł straty. Dotacje, jakie otrzymał w tym samym czasie port opiewają na ok. 95,224 mln zł, w tym na budowę infrastruktury - ok. 93,599 mln zł. Według LOT-u z infrastruktury tej korzysta wyłącznie Ryanair, dlatego te pieniądze przewoźnik uważa za znamiona niedozwolonej pomocy publicznej.

"Ryanair uprawniony jest z racji liczby przewiezionych pasażerów do zniżki od opłaty pasażerskiej na połączeniach regularnych na poziomie 6 zł, a istniejące ograniczenia przepustowości uniemożliwiają innym przewoźnikom skorzystanie z podobnych zniżek. Dla porównania skali obowiązujących opłat lotniskowych należy wskazać, że podstawowa wysokość opłaty pasażerskiej pobieranej za obsługę pasażera wynosi w tym porcie 40 zł" - czytamy w skardze LOT-u.

Według narodowego przewoźnika, warunki, na jakich obecnie korzysta Ryanair z lotniska w Modlinie "uniemożliwiają pozostałym przewoźnikom osiągnięcie pozycji konkurencyjnej" wobec irlandzkiego przewoźnika. "Ukształtowana współpraca między lotniskiem a Ryanairem, (...) może również stanowić okoliczność zniechęcającą potencjalnych użytkowników do korzystania z tego portu" - czytamy.

  • 1
  • 2

PARTNERZY SERWISU Partner serwisu - Best Western Hotels & Resorts Partner serwisu - Chopin Airport Partner serwisu - Orbis

PRIME PROPERTY PRIZE 2017

Do końca głosowania zostało


REKLAMA

Newsletter


Najważniejsze informacje portalu propertynews.pl prosto na Twój e-mail

Propertynews.pl: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

REKLAMA
REKLAMA