PARTNERZY PORTALU

partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl
partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl
partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl
partner portalu propertynews.pl

REKLAMA

Pieniądze czy marzenia. Co tworzy architekturę?

  • Autor: Propertydesign.pl
  • 17 lut 2017 14:06

Pieniądze czy marzenia. Co tworzy architekturę? Joachim Schuessler z chicagowskiej pracowni Goettsch Partners, która stworzyła projekt Mennica Legacy Tower

- Ludzie chcą robić biznes, ale musimy się zastanowić, kto będzie chciał oglądać nasze przedmieścia, które co 15-20 lat trzeba remontować albo wyburzać – przestrzegał architekt Renato Rizzi podczas inaugurującego drugi dzień 4 Design Days panelu dyskusyjnego.

REKLAMA

- Należymy do czasu w jego całości i powstaje pytanie - dlaczego architektura dziś jest tworzona z myślą o tym, że będzie istnieć 20-30 lat, a potem bardziej się opłaca ją wyburzyć, niż odnawiać? Dlaczego stara architektura trwa wieki, a dzisiejsza już nie? Wiem, ze ludzie chcą robić biznes i interesy, ale musimy się zastanowić kto będzie chciał oglądać nasze przedmieścia, które co 15-20 lat trzeba remontować albo wyburzać. Jednym aspektem jest architektura, drugim – pieniądze. Musimy być krytyczni, by tworzyć coś wartościowego – podkreślał architekt Renato Rizzi podczas inaugurującego drugi dzień 4 Design Days panelu dyskusyjnego.


Rozmowa, którą moderował Piotr Kraśko, dotyczyła roli i przyszłości architektury – zarówno z punktu widzenia biznesu jak i architektów.

- Mamy świadomość wielkiego znaczenia społecznego architektury. Dobry obiekt to nie tylko prestiż dla inwestora, ale też pewien wyznacznik dla konkurencji, bo w ten sposób wyznaczamy im obszar na którym warto rywalizować. Dlatego stawiamy też na obiekty, które są zabytkami, które są pod opieką konserwatora – by nadać nowe oblicze budynkom, które są zakorzenione w mieście, tak jak to było np. w przypadku Hali Koszyki – opowiadała Edyta Bobek, Leasing Director, Griffin Real Estate.

- Architektura jest funkcją usługi. Pracuję dla klientów i chodzi o to, by spełnić ich oczekiwania. Architektura jest tą dziedzina działalności intelektualnej, która zawsze powstawała w jakimś kontekście – mówił z kolei Przemo Łukasik, założyciel Medusa Group, podkreślając że wymiar ekonomiczny i realizacja określonych potrzeba zawsze była integralną cechą architektury, a marzenia architekta często wynikają z tego, z jakimi ideami do biur projektowych przychodzą inwestorzy.

 Na kreacyjny aspekt roli inwestora zwracał uwagę też Romuald Loegler, prezes Atelier Loegler Architekci.

- Rola kreatora musi być też przypisana inwestorowi. Musi mieć świadomość tego co tworzy, buduje, dla kogo i jak to będzie definiować świat – mówił.

 - Planując obiekty i rozwój myślmy o przyszłości. Nie tworzymy na tu i teraz, ale z myślą o tym, że jakiś obiekt będzie tworzył swoją przestrzeń za wiele lat – podkreślał Wiesław Jan Prusiecki, założyciel Grupy Konkret.

Rob Reinders, Vice President, Design Management, Marriott International – Architecture & Construction, opowiadał jak np. zróżnicowanie regionalne Europy przekłada się na design hoteli. Z kolei Joachim Schuessler zauważał, że to co widzimy w obiekcie, to co wpływa na przeżycia w hotelu, to 15 proc. wartości inwestycji. To część, którą łatwo wyciąć przy cięciu kosztów, bo z technologii tworzącej pozostałe 85 proc. zrezygnować się nie da. Tyle że tego „oszczędność” tak naprawdę może być tym co pozbawi obiekt jego sensu.

PARTNERZY SERWISU Partner serwisu - Best Western Hotels & Resorts Partner serwisu - Chopin Airport Partner serwisu - Orbis Partner serwisu - Christie + Co

REKLAMA

Newsletter


Najważniejsze informacje portalu propertynews.pl prosto na Twój e-mail

Propertynews.pl: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

REKLAMA
REKLAMA