PARTNERZY PORTALU

partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl
partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl
partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl

REKLAMA

Punkt zwrotny na polskim rynku hotelarskim

  • Autor: Propertynews.pl
  • 25 wrz 2012 08:47

Punkt zwrotny na polskim rynku hotelarskim

Polski rynek hotelarski jest w szczególnym momencie swojego rozwoju. Liczba nawet 300 hoteli wystawionych na sprzedaż to wystraczający dowód na to, że w naszym kraju nie ma już miejsca na nieprzemyślane inwestycje. Z drugiej strony perspektywy rozwoju turystyki, nienasycenie rynku czy aktywność funduszy sprawiają, że nastał idealny czas na realizację obiektów noclegowych. Pytanie tylko, ile ze 100 obecnie planowanych i budowanych hoteli to rzeczywiście wysokiej jakości produkty inwestycyjne?

REKLAMA

Skutki międzynarodowego kryzysu gospodarczego dotarły na hotelarski rynek inwestycyjny w Polsce z opóźnieniem.

Na przekór spowolnieniu, lata 2007 - 2010 były okresem intensywnego wzrostu liczby nowych obiektów, co było skutkiem decyzji inwestycyjnych sprzed 2008 roku, kiedy dostęp do finansowania bankowego był łatwiejszy, a przedsiębiorcy odważnie poszukiwali hotelarskich nisz.

- Rynek inwestycyjny pociągnęły też fundusze europejskie, dzięki którym dofinansowano budowę i modernizację wielu obiektów noclegowych, a także - ale w znacznie mniejszym stopniu - przygotowania do Euro 2012. Przede wszystkim dzięki tym czynnikom w ciągu ostatnich pięciu lat kategoryzowano średnio ok. 120 nowych hoteli rocznie - podkreśla Jan Błoński, prezes zarządu OST Gromada.

Dopiero w 2011 i 2012 roku sektor ten dotknęło wyraźne spowolnienie. - Według danych GUS, w 2011 roku powstało już tylko 87 nowych obiektów hotelowych, co w porównaniu ze 162 nowymi hotelami w 2010 roku i 146 w 2009 roku, stanowi znaczną różnicę - analizuje Janusz Mitulski, partner, Horwath HTL.

Ten rok także nie przyniesie znacznego odbicia na rynku pod względem liczby otwarć, głównie za sprawą utrudnionego dostępu do finansowania na takie przedsięwzięcia. Z drugiej strony, perspektywy rozwoju podróży służbowych i turystycznych, rosnące wskaźniki w hotelach, wysoki popyt wewnętrzny oraz wciąż niewystarczające nasycenie rynku hotelami i najmniejsza liczba miejsc noclegowych na mieszkańca w Europie, sprawiają, że polski rynku hotelarskim drzemie wciąć niewykorzystany potencjał.

- Istnieje wiele czynników, które chronią polski rynek przed negatywnym wpływem wydarzeń w Europie i na świecie. Ta „odporność" jest dużym atutem dla zagranicznych inwestorów. Polska jawi się ciągle jako „zielona wyspa", której potencjał jest wciąż spory - zaznacza dr Andreas Karsten, CEO Vienna International Hotelmanagement AG.

Liczby mówią same za siebie. Obecnie w Polsce planowanych i budowanych jest w sumie około 100 hoteli. - Zważywszy na stan bazy hotelowej, możemy stwierdzić, iż jest to znaczna liczba i świadczy o dostrzeganiu potencjału polskiego rynku hotelowego, zarówno przez polskich, jak i zagranicznych inwestorów - podsumowuje Janusz Mitulski.

Budować, ale za co?
Największą barierą w rozwoju rynku hotelarskiego w Polsce jest wciąż utrudniony dostęp do finansowania nowych inwestycji.

Zdaniem inwestorów, zaledwie kilka banków jest chętnych do udzielania kredytów na budowę nowych obiektów noclegowych.

PARTNERZY SERWISU Partner serwisu - Best Western Hotels & Resorts Partner serwisu - Chopin Airport Partner serwisu - Orbis

REKLAMA

Newsletter


Najważniejsze informacje portalu propertynews.pl prosto na Twój e-mail

Propertynews.pl: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

REKLAMA
REKLAMA