Raport MSZ: Na wejściu Polski do UE skorzystali też turyści
Na wejściu Polski do UE skorzystali turyści z zagranicy, zainteresowani wizytą w naszym kraju, jak i Polacy, wyjeżdżający za granicę - wynika z raportu MSZ na 10-lecie członkostwa w Unii. Suma wyjazdów turystycznych Polaków w l. 2004-13 wyniosła ponad 80 mln - podano.
"Osiągnięcie statusu państwa członkowskiego oznaczało dla polskich turystów wiele korzyści, m.in. swobodę podróżowania po Europie, a od 2007 r., czyli od wejścia Polski do strefy Schengen, również bez konieczności posiadania paszportu czy wizy" - czytamy w opracowaniu "10 PL-UE Polskie 10 lat w Unii".
Autorzy raportu podkreślili, że integracja była też potężnym impulsem do rozwoju sektora turystycznego w Polsce. "Od lat było wiadomo, że główną barierą dla rozwoju turystyki w Polsce jest brak odpowiedniego kapitału, który wsparłby zwłaszcza rozwój bazy turystycznej (obiektów wypoczynkowych, hoteli, uzdrowisk itp.). Unijne fundusze strukturalne okazały się być lekarstwem na ten problem. Do końca grudnia 2013 r. firmy i instytucje w sektorze usług turystycznych otrzymały 4,9 mld zł dofinansowania; kwota ta pozwoliła na realizację 1924 projektów (o łącznej wartości ponad 11 mld zł)" - czytamy w raporcie.
Jak wynika z opracowania, unijne środki przeznaczono m.in. na promocję kraju, polskich miast oraz poszczególnych atrakcji turystycznych (regionów, miejscowości, konkretnych zabytków). Z pomocą UE sfinansowano też np. ośrodki sportowe i kulturalne, ścieżki rowerowe, centra wystawiennicze i konferencyjne. Dodatkowo, przeprowadzono rewitalizację części parków i obszarów zabytkowych.
Autorzy raportu podkreślili, że w latach 2004-2011 liczba turystycznych wyjazdów Polaków za granicę podlegała niewielkim wahaniom i była uzależniona od sytuacji ekonomicznej w kraju i za granicą. "Wyraźne turystyczne ożywienie nastąpiło w 2012 r., kiedy mieszkańcy Polski odbyli około 11,65 mln zagranicznych podróży turystycznych, co oznaczało o 69 proc. lepszy wynik niż w 2011 r.(6,9 mln) i o 57,4 proc. lepszy niż w 2010 r.(7,4 mln). W 2013 r. Polacy odbyli prawie 13 mln podróży zagranicznych. A łączna suma wyjazdów turystycznych naszych rodaków w latach 2004-2013 wyniosła około 80,6 mln" - podano.
W 2013 r. na liście ulubionych kierunków turystycznych Polaków były: Niemcy, Wielka Brytania, Włochy, Czechy, Francja, Hiszpania, Chorwacja, Grecja, Austria i Słowacja.
Z raportu wynika, że na przestrzeni ostatnich 10 lat najpopularniejszym kierunkiem są Niemcy. Na uwagę zasługuje awans Wielkiej Brytanii - z 11 miejsca wśród wszystkich państw w 2003 r. na drugie miejsce w 2013 r.
- 1
- 2
- EUR 0,43% 4,22 zł
- CHF 0,10% 3,52 zł
- USD 0,43% 3,45 zł
-
11:34
Oni ubiorą piłkarzy na Mistrzostwa Świata 2018
-
11:04
Amerykańskie inwestycje siłą napędową dla Polski
-
10:47
Olimp Park powstaje w Toruniu
-
10:24
Restauracja i kantyna na miarę biurowca. Niezwykły koncept w .KTW
-
10:09
Nowy park handlowy odlicza dni do startu
-
10:07
POLECAMY Z projektu na plac budowy. Startuje praska Bohema
-
09:42
Wenecja broni się przed falą turystów w długi weekend. Sięga po nadzwyczajne środki
-
09:20
Warimpex na fali. W planach nowe biurowce w Białymstoku i Krakowie
-
08:52
SpaceFactory Holding na nowe dziecko. Będzie projektować na miarę
-
08:43
Jumi Zumi weszło do Lublina. Wystartowała restauracja w Tarasach Zamkowych
-
Mango szykuje otwarciową ofensywę. Galeria Ostrowiec wśród nowych lokalizacji
-
OBI obejmuje lokalizacje Praktikera, niebawem seria otwarć
-
Dekpol celuje w nowy rynek. Zbuduje kolejny hotel
-
Z garażu na podbój świata
-
Motoryzacyjny gigant w nowej siedzibie
-
Atrium Centrum w nowej odsłonie
-
CBA bada sprzedaż działki PKS w Poznaniu
-
Hadley Dean: Za 20 lat Polska trafi do gospodarczej czołówki Europy
-
Twierdza Modlin ma już partnerów na świecie
-
Focus Hotels mocno się rozpędza. Na starcie butikowy hotel w Sopocie, kolejne w przygotowaniu
-
1
Rondo Wiatraczna kompletuje najemców
-
2
Mohito pod nowym stołecznym adresem
-
3
Focus Park wzmacnia ofertę o elektromarket
-
4
LPP? Skanska? Tatry Mouintain Resort? IKEA? A może JP Morgan? Wybierz najlepszego inwestora!
-
5
Nowa odsłona salonów LPP w Plaza Rybnik
-
6
Chcemy być w stolicach świata mody
-
7
Last minute jest passe. Jak Polacy planują wakacje?
-
8
Nowe marki w Rybnik Plaza
-
9
Kolejny efekt zakazu handlu w niedziele? Odzieżowy potentat nie wyklucza próby renegocjacji czynszów
-
10
LPP na fali wzrostów