Wielki sukces czy puste niebo? Co czeka Centralny Port Komunikacyjny

Nawet jeśli Centralny Port Komunikacyjny (CPK) w Baranowie powstanie, to inwestycja wiąże się z licznymi wyzwaniami. Czy mamy jakieś przewagi konkurencyjne?
Duży port lotniczy to ogromny organizm. Te największe generują nawet ponad 100 tys. miejsc pracy. Nic więc dziwnego, że lotniska to bardzo cenione składniki gospodarki. Problem w tym, że aby dobrze funkcjonowały, muszą mieć dobrą ofertę - czytaj liczne połączenia. I tu zaczynają się schody. Trudno wskazać bowiem coś, co mogłoby przyciągnąć linie lotnicze do planowanego portu.
Po pierwsze własny przewoźnik
To, co łączy największe porty lotnicze na świecie, to fakt że są portami macierzystymi wielkich linii lotniczych. Trudno sobie wyobrazić londyński Hethrow bez British Airways, paryskie lotnisko im. Charlesa de Gaulle’a bez Air France, czy sięgając dalej, hongkoński Chek Lap Kok bez Cathay Pacific, a singapurskie Changi bez Sinagpore Airlines. Mianownik jest zawsze ten sam. Duży port lotniczy jest zarazem hubem dla dużego przewoźnika, istnieją wyjątki od tej reguły, ale raczej nieliczne i w określonych okolicznościach.
W przypadku CPK, którego budowa planowana jest w gminie Baranów koło Grodziska Mazowieckiego, naturalnym gospodarzem będzie najpewniej LOT.
Tyle że nasz przewoźnik nie należy do czołowych w Europie (o świecie nie wspominając). W ubiegłym roku pod względem liczby przewiezionych pasażerów zajmował miejsce na początku trzeciej dziesiątki. Niespełna 7 mln pasażerów nie robi wrażenia. Na szczęście po niedawnym kryzysie, sytuacja firmy uległa poprawie. Efektem tego jest rozbudowa siatki połączeń i floty.
Na 16 września nasz narodowy przewoźnik miał 57 maszyn, z których 8 to szerokokadłubowe dreamlinery. Jak zapowiada prezes spółki Rafał Milczarski, firma będzie nadal inwestowała w rozbudowę floty. Trudno jednak powiedzieć jak wielka będzie ona w momencie otwarcia CPK. W perspektywie kilku lat LOT ma posiadać 70 maszyn. Jeśli przewoziłby one wówczas ponad 10 mln pasażerów to i tak nasz przewoźnik znajdowałby się pod koniec drugiej dziesiątki największych europejskich linii lotniczych.
Atrakcyjna lokalizacja
Czynnikiem, który mógłby wesprzeć budowę CPK jest atrakcyjne położenie nowego portu. Co to oznacza? Z różnych powodów musiałby być on interesujący dla pasażerów. Na przykład miał lokalizację w pobliżu atrakcji turystycznych. Znajdował się w mieście, które stanowi centrum gospodarcze i polityczne kraju. W końcu byłby atrakcyjny jako miejsce przesiadek w podróży.
- 1
- 2
- EUR 0,43% 4,20 zł
- CHF 0,60% 3,52 zł
- USD 0,72% 3,44 zł
-
18:07
CCC frontem do inwestorów
-
18:02
Hilton na ostatniej prostej w Oświęcimiu
-
17:41
Walka o Modlin trwa. Sejmik województwa mazowieckiego za rozwojem lotniska
-
17:26
POLECAMY Za nami najlepsze otwarcie roku w handlu, a to nie koniec biegu po rekord
-
17:09
Finanse zostają w biurowcu na Mokotowie
-
17:02
Hotel Deo Gdańsk Old Town ma już dyrektora
-
17:01
Rynek biurowy w Katowicach nabiera tempa, ale popyt nie zostaje w tyle
-
16:41
Sportowo nad Wisłą. Nowy najemca w The Tides
-
16:29
TYLKO U NAS Karuzela celuje w Wielkopolskę. Nowe centrum w przygotowaniu
-
16:13
Od rozwoju po restrukturyzację. Redan ma plan na wzrosty w Top Secret i TXM
-
Mango szykuje otwarciową ofensywę. Galeria Ostrowiec wśród nowych lokalizacji
-
OBI obejmuje lokalizacje Praktikera, niebawem seria otwarć
-
Hotelarze na zakupach
-
Dekpol celuje w nowy rynek. Zbuduje kolejny hotel
-
State Street bierze cały biurowiec. To tylko zaostrza apetyt Ghelamco na Kraków
-
Motoryzacyjny gigant w nowej siedzibie
-
Atrium Centrum w nowej odsłonie
-
Hadley Dean: Za 20 lat Polska trafi do gospodarczej czołówki Europy
-
Focus Hotels mocno się rozpędza. Na starcie butikowy hotel w Sopocie, kolejne w przygotowaniu
-
Kapitał w drodze do Polski. Jesteśmy jednym z głównych hubów inwestycyjnych w regionie
-
1
Rondo Wiatraczna kompletuje najemców
-
2
Mohito pod nowym stołecznym adresem
-
3
Focus Park wzmacnia ofertę o elektromarket
-
4
LPP? Skanska? Tatry Mouintain Resort? IKEA? A może JP Morgan? Wybierz najlepszego inwestora!
-
5
Nowa odsłona salonów LPP w Plaza Rybnik
-
6
Chcemy być w stolicach świata mody
-
7
Last minute jest passe. Jak Polacy planują wakacje?
-
8
Nowe marki w Rybnik Plaza
-
9
Kolejny efekt zakazu handlu w niedziele? Odzieżowy potentat nie wyklucza próby renegocjacji czynszów
-
10
LPP na fali wzrostów