PARTNERZY PORTALU

partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl

REKLAMA

Wielki sukces czy puste niebo? Co czeka Centralny Port Komunikacyjny

  • wnp.pl
  • 22 wrz 2017 15:06

Wielki sukces czy puste niebo? Co czeka Centralny Port Komunikacyjny fot. Pixabay

Nawet jeśli Centralny Port Komunikacyjny (CPK) w Baranowie powstanie, to inwestycja wiąże się z licznymi wyzwaniami. Czy mamy jakieś przewagi konkurencyjne?

REKLAMA

Duży port lotniczy to ogromny organizm. Te największe generują nawet ponad 100 tys. miejsc pracy. Nic więc dziwnego, że lotniska to bardzo cenione składniki gospodarki. Problem w tym, że aby dobrze funkcjonowały, muszą mieć dobrą ofertę - czytaj liczne połączenia. I tu zaczynają się schody. Trudno wskazać bowiem coś, co mogłoby przyciągnąć linie lotnicze do planowanego portu.

Po pierwsze własny przewoźnik

To, co łączy największe porty lotnicze na świecie, to fakt że są portami macierzystymi wielkich linii lotniczych. Trudno sobie wyobrazić londyński Hethrow bez British Airways, paryskie lotnisko im. Charlesa de Gaulle’a bez Air France, czy sięgając dalej, hongkoński Chek Lap Kok bez Cathay Pacific, a singapurskie Changi bez Sinagpore Airlines. Mianownik jest zawsze ten sam. Duży port lotniczy jest zarazem hubem dla dużego przewoźnika, istnieją wyjątki od tej reguły, ale raczej nieliczne i w określonych okolicznościach.

W przypadku CPK, którego budowa planowana jest w gminie Baranów koło Grodziska Mazowieckiego, naturalnym gospodarzem będzie najpewniej LOT.

Tyle że nasz przewoźnik nie należy do czołowych w Europie (o świecie nie wspominając). W ubiegłym roku pod względem liczby przewiezionych pasażerów zajmował miejsce na początku trzeciej dziesiątki. Niespełna 7 mln pasażerów nie robi wrażenia. Na szczęście po niedawnym kryzysie, sytuacja firmy uległa poprawie. Efektem tego jest rozbudowa siatki połączeń i floty.

Na 16 września nasz narodowy przewoźnik miał 57 maszyn, z których 8 to szerokokadłubowe dreamlinery. Jak zapowiada prezes spółki Rafał Milczarski, firma będzie nadal inwestowała w rozbudowę floty. Trudno jednak powiedzieć jak wielka będzie ona w momencie otwarcia CPK. W perspektywie kilku lat LOT ma posiadać 70 maszyn. Jeśli przewoziłby one wówczas ponad 10 mln pasażerów to i tak nasz przewoźnik znajdowałby się pod koniec drugiej dziesiątki największych europejskich linii lotniczych.

Atrakcyjna lokalizacja

Czynnikiem, który mógłby wesprzeć budowę CPK jest atrakcyjne położenie nowego portu. Co to oznacza? Z różnych powodów musiałby być on interesujący dla pasażerów. Na przykład miał lokalizację w pobliżu atrakcji turystycznych. Znajdował się w mieście, które stanowi centrum gospodarcze i polityczne kraju. W końcu byłby atrakcyjny jako miejsce przesiadek w podróży.

  • 1
  • 2

PARTNERZY SERWISU Partner serwisu - Best Western Hotels & Resorts Partner serwisu - Chopin Airport Partner serwisu - Hotel Professionals Partner serwisu - Orbis

PRIME PROPERTY PRIZE 2017

Do końca głosowania zostało


REKLAMA

Newsletter


Najważniejsze informacje portalu propertynews.pl prosto na Twój e-mail

Propertynews.pl: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

REKLAMA
REKLAMA