PARTNERZY PORTALU

partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl

REKLAMA

200 mln zł na inwestycje w terminal dla DCT Gdańsk

  • Autor: PAP
  • 15 maj 2015 17:27

Z obecnych 1,5 mln do 3 mln TEU rocznie wzrośnie zdolność przeładunkowa głębokowodnego terminalu DCT w porcie w Gdańsku. T2 ma być przekazany do eksploatacji pod koniec 2016 r. Całkowity koszt inwestycji to ok. 200 mln euro.

REKLAMA

W piątek w Gdańsku, z udziałem wicepremiera, ministra gospodarki Janusza Piechocińskiego uroczyście rozpoczęto budowę nadbrzeża głębokowodnego T2 DCT (Deepwater Container Terminal). Nowe nabrzeże będzie miało długość 656 metrów.

Prezes Zarządu DCT Gdańsk, Maciek Kwiatkowski wyjaśnił, że terminal T2 będzie obsługiwał, podobnie jak terminal T1 przede wszystkim statki giganty - największe statki kontenerowe świata. Podał, że T2 będzie obsługiwany przez szybsze i większe suwnice nabrzeżowe, co pozwoli na przyspieszenie obsługi statków i skrócenie postoju jednostki w porcie. "Posiadanie dwóch nabrzeży głębokowodnych pozwoli na jednoczesną obsługę dwóch oceanicznych statków" - dodał. Ponadto terminal będzie też mógł przyjąć wszystkie mniejsze statki dowozowe, które będą zabierały do innych portów część ładunków przywiezionych przez statki oceaniczne z Dalekiego Wschodu.

Przewiduje, że zdolność przeładunkowa w wysokości 3 mln TEU (TEU - jednostka pojemności równoważna objętości kontenera o długości 20 stóp - PAP) będzie wystarczająca dla terminalu do 2020-2023 roku. "Będziemy myśleć o T3" - dodał.

Powierzchnia składowa terminalu T2 ma wynieść ok. 26 ha, dodatkowe ok. 5-6 ha terminal uzyska przez zasypanie piaskiem takiej powierzchni Zatoki Gdańskiej. "Powierzchnia Polski powiększy się o 5-6 ha" - dodał.

Wicepremier, minister gospodarki Janusz Piechociński podczas uroczystości zwrócił uwagę, że głębokowodny port w Gdańsku ma ogromne perspektywy. "I na tę perspektywę pracowaliśmy razem, rząd, władze samorządowe i ludzie polskiego morza" - dodał.

"Na służbach celnych i innych wymogliśmy nowe zasady obsługiwania towarów i teraz potrafią zrobić to tak jak w Rotterdamie czy w Hamburgu" - tłumaczył. Wyjaśnił, że "jest to praktyczne spełnienie zapisów pakietu portowego w IV ustawie deregulacyjnej i to oznacza więcej dochodów budżetowych i więcej pracy w polskich portach".

Ustawa z dnia 7 listopada 2014 r. o ułatwieniu wykonywania działalności gospodarczej, tzw. IV ustawa deregulacyjna, która weszła w życie 1 stycznia 2015 r., wprowadziła zasadę przeprowadzenia niezbędnych formalności związanych z przywozem z państw trzecich towarów drogą morską w ciągu 24 godzin od momentu przedstawienia towaru do kontroli granicznej.

  • 1
  • 2

PARTNERZY SERWISU Partner serwisu - BNP Paribas Real Estate Partner serwisu - MLP Group

REKLAMA

Newsletter


Najważniejsze informacje portalu propertynews.pl prosto na Twój e-mail

Propertynews.pl: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

REKLAMA
REKLAMA