PARTNERZY PORTALU

partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl

REKLAMA

Boom na rynku magazynowym. Wskaźnik pustostanów rekordowo niski

  • Autor: propertynews.pl
  • 23 lut 2016 18:45

Boom na rynku magazynowym. Wskaźnik pustostanów rekordowo niski fot. Materiały prasowe Prologis

W najbliższych latach handel internetowy może mieć większy wpływ na rozwój rynku nieruchomości magazynowych niż branża motoryzacyjna, która w ostatnich 20 latach dominowała na tym rynku.

REKLAMA

Według danych firmy doradczej Cushman & Wakefield łączne zasoby nowoczesnej powierzchni magazynowej w Europie Środkowej wynoszą obecnie prawie 20 mln mkw. Zainteresowanie najemców jest tak duże, że wskaźnik pustostanów spadł do najniższego poziomu w historii – 5,7 proc. Dla porównania udział niewynajętej powierzchni biurowej w jej łącznych zasobach jest dwukrotnie wyższy (12 proc.).

Po ubiegłorocznych problemach sektora motoryzacyjnego e-commerce odgrywa coraz ważniejszą rolę na rynku.

- W Europie Środkowej obserwujemy ekspansję zarówno lokalnych, jak i zagranicznych sklepów internetowych. Niektóre decydują się na budowę oddziałów na lokalnym rynku, a inne stawiają na rozwój poza granicami kraju, przy czym pierwszym ich celem często bywają rynki państw sąsiadujących. Wejściem do regionu Europy Środkowej zainteresowane są platformy handlu internetowego z całego świata, a do realizacji tych planów potrzebują pomieszczeń magazynowych i logistycznych - komentuje Ferdinand Hlobil, partner i dyrektor Działu Powierzchni Przemysłowych i Magazynowych na Europę Środkową firmy Cushman & Wakefield.

Tom Listowski, dyrektor Działu Powierzchni Przemysłowych i Logistycznych w Polsce dodaje, że sieci handlowe i sklepy rozbudowują swoją ofertę otwierając kanały dystrybucji online, czemu towarzyszy dalszy rozwój rynku powierzchni magazynowej. Duże zagraniczne e-sklepy wynajmują powierzchnie w celu obsługi klientów z Europy Zachodniej i ekspansji na Wschód. - Warto tu zaznaczyć, że atutami Europy Środkowej są znacznie niższe koszty pozyskania wykwalifikowanych pracowników. Ze względu na duże zmiany sezonowe na rynku pracy, ważną rolę odgrywa dostępność pracowników, a przede wszystkim możliwość ich zatrudnienia na elastycznych warunkach. Właśnie ten czynnik zachęca zagraniczne firmy do przenoszenia funkcji dystrybucyjnych do Polski, gdzie obowiązują łagodniejsze przepisy prawa pracy niż w Europie Zachodniej. Ponadto w Polsce mogą także często wynegocjować niższy czynsz najmu niż w lokalizacjach na zachód od naszych granic - dodaje.

W sektorze e-commerce największe transakcje najmu w minionych dwóch latach zostały zawarte między innymi przez następujące firmy: TIM (30 tys. mkw.), Mall.pl (ponad 9,5 tys. mkw.), Home24 (26,4 tys. mkw.) i Oponeo (12 tys. mkw.) w Polsce, Amazon (133 tys. mkw.), Mall.cz (29 tys. mkw.), Exiteria (11 tys. mkw.) w Czechach, Alza.sk (12 tys. mkw.) na Słowacji oraz EMAG (7,7 tys. mkw.) i Mall.hu (6,3 tys. mkw.) na Węgrzech.

REKLAMA

PARTNER SERWISU partner serwisu

PRIME PROPERTY PRIZE 2018

Do końca głosowania zostało


REKLAMA

Newsletter


Najważniejsze informacje portalu propertynews.pl prosto na Twój e-mail

Propertynews.pl: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

REKLAMA
REKLAMA

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.