PARTNERZY PORTALU

partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl
partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl
partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl

REKLAMA

Budowa Cargo City wymaga lepszego skomunikowania Pyrzowic - wywiad z prezesem GTL

  • wnp.pl
  • 02 gru 2013 07:35

Cargo City oznacza nie tylko koszty, ale i korzyści, w postaci choćby setek nowych miejsc pracy i stworzenia nowych możliwości inwestycyjnych. Bo przecież będzie zlokalizowane w bardzo atrakcyjnym terenie, idealnie skomunikowanym przez dwie autostrady i lotnisko. To będzie znakomity węzeł intermodalny, który z pewnością będzie przyciągał do regionu inwestorów - zapewnia w rozmowie z wnp.pl Artur Tomasik, prezes Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego SA.

REKLAMA

Budowa terminalu cargo ma doprowadzić w perspektywie 10-15 lat do powstania rozległego Cargo City przylegającego do pyrzowickiego lotniska. Jaka skala inwestycji jest potrzebna, by móc w pełni urzeczywistnić założenia tego projektu?

- Inwestycja, którą realizujemy, czyli płyty postojowe plus terminal cargo, to koszt rzędu około 30 mln zł. Dla jej realizacji musieliśmy trochę dozbroić teren, co w największym stopniu przełożyło się na koszty. Sama kubatura już taka droga nie jest.

Pozostałe grunty, które mają wejść w skład Cargo City nie są w całości naszą własnością. Należną zarówno do samorządów, jak i do Agencji Mienia Wojskowego. Patrząc dziś na ich powierzchnię i możliwości zabudowy można ocenić, że ich pełne zagospodarowanie będzie oznaczać koszt rzędu kilkuset milionów złotych.

Zwłaszcza że ten teren musiałby być troszkę lepiej skomunikowany, niż obecnie. To zgadzałoby się z koncepcją Urzędu Marszałkowskiego, która zakłada budowę połączenia tego terenu z węzłem Mierzęcice na drodze ekspresowej S1. To też oznacza więc konkretny nakład finansowy, który ktoś będzie musiał ponieść.

Pamiętać musimy jednak, że Cargo City oznacza nie tylko koszty, ale i korzyści, w postaci choćby setek nowych miejsc pracy i stworzenia nowych możliwości inwestycyjnych. Bo przecież będzie zlokalizowane w bardzo atrakcyjnym terenie, idealnie skomunikowanym przez dwie autostrady i lotnisko. To będzie znakomity węzeł intermodalny, który z pewnością będzie przyciągał do regionu inwestorów.

Węzeł intermodalny, to także kolej. Jakie jest ewentualne znaczenie transportu kolejowego? Czy jest miejsce dla towarowych?

- W ruchu pasażerskim mamy pojęcie hubu i połączeń, które do niego prowadzą i podobnie działa to w ruchu towarowym. Najlepiej więc, jeśli w miejscu, w którym jest lotnisko będzie taki punkt, gdzie będzie można za pośrednictwem wszystkich środków transportu dowieźć jakąś część towaru, która będzie gdzieś przeładowana na samolot i będzie leciała.

Dlatego też rozmawialiśmy w ubiegłym roku z izbą celną, żeby stworzyć w Pyrzowicach drogowe przejście graniczne i taka decyzja jest już podjęta. W przyszłym roku to przejście będzie funkcjonowało.Jeśli odprawy celne tirów będą realizowane w Pyrzowicach, to część towaru może być automatycznie dedykowana dla ruchu lotniczego.

  • 1
  • 2

PARTNER SERWISU Partner serwisu - MLP Group

REKLAMA

Newsletter


Najważniejsze informacje portalu propertynews.pl prosto na Twój e-mail

Propertynews.pl: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

REKLAMA
REKLAMA