PARTNERZY PORTALU

partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl

REKLAMA

Co stoi na przeszkodzie w realizacji wielkich projektów inwestycyjnych w Polsce?

  • wnp.pl
  • 15 wrz 2014 16:43

Roczne opóźnienie w budowie gazoportu, większe od planowanych koszty inwestycji KGHM w chilijskim Sierra Gorda. Polskie przedsiębiorstwa mają spore problemy z dużymi inwestycjami. Czy winni są ludzie, czy raczej złe przepisy? Portalowi wnp.pl odpowiada Marcin Guzik, partner w firmie doradczej TenStep Polska.

REKLAMA

Co to są właściwie megaprojekty?

- Definicji jak zwykle jest wiele. Najpopularniejsza mówi o tym, że to przedsięwzięcie za więcej niż miliard dolarów. Ma on być ważny dla społeczeństwa, długi, pełen wyzwań - np. technologicznych i systemowych. Może to być przebudowa miasta, nowe linie metra, nowy port lotniczy, platformy wydobywcze, elektrownie jądrowe czy tamy na wielkich rzekach.

Dla każdego kraju, społeczności czy firmy - coś innego jest wyzwaniem. Być może to, co w Stanach Zjednoczonych czy Unii jest rutyną - w Polsce będzie megaprojektem i odwrotnie. Moim zdaniem u nas projekt jest mega, gdy duża instytucja lub firma podejmuje się realizacji inicjatywy, która sprawia, że jako cała organizacja musi przekroczyć pewną barierę i przełamać jakieś niewidzialne ograniczenia. Takimi megaprojektami są przykładowo: dla Gaz-Systemu i jego spółki-córki Polskiego LNG budowa gazoportu w Świnoujściu, dla KGHM - złoże w Chile - Sierra Gorda czy idea stworzenia inteligentnej kopalni, a dla PGE budowa nowych bloków czy elektrowni jądrowej.

Co więc jest polską specyfiką, tym, co u nas jest najtrudniejsze w megaprojektach?

- Jest kilka obszarów, które sprawiają, że w Polsce projekt jest "mega". Pierwszym z nich jest samo zadanie i jego definicja. Nieoczywiste jest to, że wiele megaprojektów to nie tylko zadanie techniczne. Nie sztuką jest zbudować stadion, port lotniczy czy kolejkę z centrum na lotnisko. To potrafimy. Ale jak sprawić, by tą kolejką ktoś chciał jeździć - a na lotnisku coś chciało lądować?

Może nie warto budować, skoro nie ma pewności, że inwestycja się zwróci?

- Faktycznie, ułańska fantazja naszych rodaków wzmaga optymizm inwestycyjny. Ale nie byłbym tak kategoryczny. Wiele inwestycji zwróciłoby się, gdyby były lepiej przemyślane i dogadane w środowisku, w jakim będą funkcjonować. Moim zdaniem, w naszym kraju megawyzwaniem jest właśnie to dogadywanie się inicjatorów projektu z właścicielami lub zarządcami poszczególnych obszarów pośrednio lub bezpośrednio powiązanych z istnieniem obiektów.

  • urbanista 2014-09-16 10:51:13
    "wielkich projektów" w Polsce nie realizujemy ponieważ brakuje "wielkich ludzi", którzy chcieli by wziąć odpowiedzialność "polityczną" (ale i merytoryczną) za ich promowanie i realizację (tak na poziomie "decydentów politycznych", jak na poziomie "inicjatywy merytorycznej"). Zresztą po co podejmować takie ryzykowne wyzwania, skoro można znakomicie robić kasę (oraz odnosić "polityczne sukcesy") na realizacji byle jakiego badziewia oraz skoro wiadomo, że jest masa "małych ludzi", która utrąci każdą odważną inicjatywę "wielkiego projektu", nawet zanim jego inicjatorzy zbliżą się na "niebezpieczną odległość" do jego realizacji... to jest Polska właśnie ...

PARTNER SERWISU Partner serwisu - MLP Group

PRIME PROPERTY PRIZE 2017

Do końca głosowania zostało


REKLAMA

Newsletter


Najważniejsze informacje portalu propertynews.pl prosto na Twój e-mail

Propertynews.pl: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

REKLAMA
REKLAMA