PARTNERZY PORTALU

partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl
partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl
partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl

REKLAMA

DCT Gdańsk wśród 100 największych terminali na świecie

  • wnp.pl
  • 18 gru 2013 22:49

DCT Gdańsk wśród 100 największych terminali na świecie

Z planowanym przeładunkiem w tym roku na poziomie 1,15 mln TEU, Głębokowodny Terminal Kontenerowy (DCT) Gdańsk awansuje do grona 100 największych tego typu terminali na świecie oraz na miejsce 15-16 w Europie.

REKLAMA

- Pod względem niektórych parametrów już jesteśmy w ścisłej czołówce - mówi dyrektor zarządzający DCT Maciej Kwiatkowski.

Np. średnio przy każdym zawinięciu statku oceanicznego, w Gdańsku rozładowuje się i załadowuje po 8000 TEU kontenerów, co jest drugim pod tym względem wynikiem po Los Angeles w sieci połączeń największego armatora kontenerowego na świecie, Maersk Line.

Czytaj także: Rośnie znaczenie polskich portów kontenerowych  

DCT przyjmuje raz w tygodniu jeden z czterech największych kontenerowców na świecie, o pojemności 18 tys. TEU. Część ładunku trafia do odbiorców w Polsce, ale druga - do klientów w krajach sąsiednich, głównie do Rosji, Estonii, Finlandii, na Litwę. Proporcja, pozostaje tajemnicą handlową armatora i DCT, ale można domniemywać, że są to niemal równe połowy.

We wszystkich sześciu terminalach w Polsce odprawiono w ub.r. ponad 1,7 mln TEU kontenerów z ładunkami. Według szacunków DCT, w portach zachodniej Europy przeładowywanych jest ok. 500 tys. TEU towarów w kontenerach dla polskiego handlu zagranicznego, ale ponadto 1,5 mln TEU ładunków w transhipmencie (z odwozem do innych portów) dla Europy Środkowo-Wschodniej. Łącznie więc polskie terminale mogą walczyć o co najmniej 2 mln TEU ładunków, o ile stworzą konkurencyjne warunki.

Zdaniem dyrektora Kwiatkowskiego, w pełni ma je już właśnie DCT. Przyjmuje bezpośrednio statki oceaniczne, co obniża koszty przeładunku na mniejsze statki i ich dalszego transportu. Ponadto DCT oferuje niższe stawki przeładunku niż porty zachodnie, ponieważ ma niższe koszty robocizny, które dominują w łącznych kosztach usługi przeładunkowej.

- Dochodzi do tego zdecydowana poprawa warunków odpraw celno-sanitarnych różnych służb państwowych, w czym do niedawna byliśmy słabsi - dodaje Maciej Kwiatkowski.

Terminal musi się jednak rozwijać, aby sprostać nowym wyzwaniom. Jedno związane jest z wejściem w życie na wiosnę przyszłego roku sojuszu P3, skupiającego trzech największych przewoźników kontenerowych (Maersk Line, MSC, CMA-CGM). Jeszcze pełniejsze będzie wypełnienie kontenerowców, trafiających do Gdańska.

  • 1
  • 2

PARTNER SERWISU Partner serwisu - MLP Group

REKLAMA

Newsletter


Najważniejsze informacje portalu propertynews.pl prosto na Twój e-mail

Propertynews.pl: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

REKLAMA
REKLAMA