PARTNERZY PORTALU

partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl
partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl
partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl

REKLAMA

Deweloperzy, obserwujcie lotniska

  • Autor: Cezary Szczepański
  • 03 lip 2015 15:43

Deweloperzy, obserwujcie lotniska Jan Barbasiewicz, Colliers International

Lotniska już dziś przyciągają deweloperów powierzchni magazynowych. Nie są jednak głównym czynnikiem, który przekonuje inwestorów do nowych projektów. Przyszłość może przynieść zmiany, o czym opowiada Jan Barbasiewicz z Colliers International.

REKLAMA

- Lotniska przyciągają najemców magazynowych, ale nie wynika to bezpośrednio z faktu, że ich działalność wymaga transportu drogą lotniczą. Wolumen towarów przewożonych samolotem w Polsce nie jest duży. Z tego względu nie są potrzebne wielkie magazyny w ich pobliżu. Co więcej, porty lotnicze bardzo często posiadają już powierzchnie do wynajęcia, które w zupełności wystarczają spedytorom - tłumaczy Jan Barbasiewicz, Associate Director, Dział Powierzchni Logistycznych i Przemysłowych, Colliers International.

Dziś wokół lotnisk lokują się przede wszystkim operatorzy logistyczni potrzebujący niewielkich powierzchni do kilkuset mkw. - Pełnią one funkcje swoistych terminali cross-dokowych, a nie punktów dystrybucyjnych. Towary transportowane są samolotami po to, by przybyły do odbiorcy jak najszybciej. Nie powinny więc leżeć w magazynie, bowiem w ten sposób traci się czas. Magazyn przy lotnisku służy jedynie jako miejsce przeładunku towaru, który spędza w nim zaledwie kilka godzin - dodaje.

Tak jest dzisiaj, jednak przyszłość może przynieść zmiany. Duże inwestycje polskich lotnisk sprawiają, że stopniowo rosną obroty przewozów cargo. Nie są to jednak imponujące liczby.

- Oczywiście, sytuacja się zmienia, kiedy obroty cargo są bardzo duże i kumulują ruch towarów pomiędzy różnymi kontynentami (hub tranzytowy), ale do tego polskim portom lotniczym jeszcze daleko. Większość cargo to przesyłki z Polski lub do Polski, a nie z wykorzystaniem Polski, jako kraju tranzytowego np. pomiędzy Chinami, a Czechami. Taką rolę pełnią huby we Frankfurcie, Paryżu, Amsterdamie, Londynie czy Lipsku - zaznacza Barbasiewicz.

Sytuacji nie polepsza fakt, że Europa wbrew pozorom nie jest kluczową destynacją dla przewozów. - Wśród 30 największych portów lotniczych świata pod względem obrotów cargo tylko 5 znajduje się w Europie, a największy z nich - Frankfurt - zajmuje dopiero 9 miejsce - dodaje.

Jeśli chodzi o Polskę, wciąż niekwestionowanym liderem pozostaje Warszawa. 

- Uważam, że głównym magnesem dla magazynów przy lotniskach jest lokalizacja umożliwiająca bardzo dobre skomunikowanie z centrami miast. Ponadto, są one atrakcyjne z punktu widzenia zachodnich firm, których właściciele mogą przybyć drogą lotniczą - wymienia przedstawiciel Colliers International.

  • 1
  • 2

PARTNER SERWISU Partner serwisu - MLP Group

REKLAMA

Newsletter


Najważniejsze informacje portalu propertynews.pl prosto na Twój e-mail

Propertynews.pl: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

REKLAMA
REKLAMA