PARTNERZY PORTALU

partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl
partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl
partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl

REKLAMA

Deweloperzy, obserwujcie lotniska

  • Autor: Cezary Szczepański
  • 03 lip 2015 15:43

Deweloperzy, obserwujcie lotniska Jan Barbasiewicz, Colliers International

Lotniska już dziś przyciągają deweloperów powierzchni magazynowych. Nie są jednak głównym czynnikiem, który przekonuje inwestorów do nowych projektów. Przyszłość może przynieść zmiany, o czym opowiada Jan Barbasiewicz z Colliers International.

REKLAMA

- Lotniska przyciągają najemców magazynowych, ale nie wynika to bezpośrednio z faktu, że ich działalność wymaga transportu drogą lotniczą. Wolumen towarów przewożonych samolotem w Polsce nie jest duży. Z tego względu nie są potrzebne wielkie magazyny w ich pobliżu. Co więcej, porty lotnicze bardzo często posiadają już powierzchnie do wynajęcia, które w zupełności wystarczają spedytorom - tłumaczy Jan Barbasiewicz, Associate Director, Dział Powierzchni Logistycznych i Przemysłowych, Colliers International.

Dziś wokół lotnisk lokują się przede wszystkim operatorzy logistyczni potrzebujący niewielkich powierzchni do kilkuset mkw. - Pełnią one funkcje swoistych terminali cross-dokowych, a nie punktów dystrybucyjnych. Towary transportowane są samolotami po to, by przybyły do odbiorcy jak najszybciej. Nie powinny więc leżeć w magazynie, bowiem w ten sposób traci się czas. Magazyn przy lotnisku służy jedynie jako miejsce przeładunku towaru, który spędza w nim zaledwie kilka godzin - dodaje.

Tak jest dzisiaj, jednak przyszłość może przynieść zmiany. Duże inwestycje polskich lotnisk sprawiają, że stopniowo rosną obroty przewozów cargo. Nie są to jednak imponujące liczby.

- Oczywiście, sytuacja się zmienia, kiedy obroty cargo są bardzo duże i kumulują ruch towarów pomiędzy różnymi kontynentami (hub tranzytowy), ale do tego polskim portom lotniczym jeszcze daleko. Większość cargo to przesyłki z Polski lub do Polski, a nie z wykorzystaniem Polski, jako kraju tranzytowego np. pomiędzy Chinami, a Czechami. Taką rolę pełnią huby we Frankfurcie, Paryżu, Amsterdamie, Londynie czy Lipsku - zaznacza Barbasiewicz.

Sytuacji nie polepsza fakt, że Europa wbrew pozorom nie jest kluczową destynacją dla przewozów. - Wśród 30 największych portów lotniczych świata pod względem obrotów cargo tylko 5 znajduje się w Europie, a największy z nich - Frankfurt - zajmuje dopiero 9 miejsce - dodaje.

Jeśli chodzi o Polskę, wciąż niekwestionowanym liderem pozostaje Warszawa. 

- Uważam, że głównym magnesem dla magazynów przy lotniskach jest lokalizacja umożliwiająca bardzo dobre skomunikowanie z centrami miast. Ponadto, są one atrakcyjne z punktu widzenia zachodnich firm, których właściciele mogą przybyć drogą lotniczą - wymienia przedstawiciel Colliers International.

  • 1
  • 2

PARTNER SERWISU Partner serwisu - MLP Group

REKLAMA

Newsletter


Najważniejsze informacje portalu propertynews.pl prosto na Twój e-mail

Propertynews.pl: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

REKLAMA
REKLAMA