PARTNERZY PORTALU

partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl
partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl
partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl

REKLAMA

EEC 2014: Polska logistyka, czyli więcej, niż spełnienie marzeń Kopciuszka

  • wnp.pl
  • 12 maj 2014 09:33

EEC 2014: Polska logistyka, czyli więcej, niż spełnienie marzeń Kopciuszka

Rozpoczynając z pozycji outsidera w Europie, w ciągu 25 lat przemian gospodarczych Polska trafiła do grona liderów logistycznych.

REKLAMA

Mamy własne firmy logistyczne i menedżerów, a wielu producentów i handlowców stworzyło własne systemy logistyczne. Powstały zaawansowane łańcuchy dostaw towarów. Niemal od podstaw powstało szkolnictwo wyższe dla tego sektora.

Zarazem Polska ma silną już bazę nowoczesnych magazynów i znajduje się w czołówce najlepszych lokalizacji takich inwestycji na świecie.

PKP Cargo stało się drugim największym przewoźnikiem kolejowym w UE, a Głębokowodny Terminal Kontenerowy i Bałtycki Terminal Kontenerowy tworzą drugie największe na Bałtyki centrum przeładunków towarów skonteneryzowanych.

Historia ta przypomina więc nieco bajkę o Kopciuszku. Różni się od niej tym, że polskiej logistyce daleko jeszcze do powiedzenia: żyła potem długo i szczęśliwie. Napotyka ona bowiem na szereg barier w rozwoju i utrzymaniu konkurencyjnej pozycji - podsumowali uczestnicy dyskusji podczas sesji "Logistyka w Europie", która odbyła się w trakcie Europejskiego Kongresu Gospodarczego. Ich zdaniem, niestabilne są rozwiązania prawne i finansowe, występuje nadmiar biurokracji, począwszy od odpraw w portach.

Pewne sektory logistyczne nadal będą się rozwijać, jak huby morskie, usługi przewozów samochodowych i kolejowych, ale w niektórych musimy powiedzieć, że nie mamy szansy na konkurencję międzynarodową - jak w przypadku prób tworzenia hubów lotniczych. Występuje zarazem, rozproszenie działalności i brak integracji, szczególnie na rynku przewozów samochodowych i spedycyjnym.

Szansą jest też włączenie polskiej sieci transportowej do TEN-T.

Źródła rewolucji

Gwałtowność rozwoju logistyki wynikała z dynamiki przemian gospodarczych w Polsce, mówił Łukasz Dziewanowski, dyrektor operacyjny Esa Logistyka, Hitachi Transport System Group. Szybki rozwój przemysłu i handlu spowodował narastający lawinowo popyt na usługi logistyczne. Istotne, że logistyka rosła równolegle pod względem ilościowym, jak i jakościowym.

Rozpoczynając w 1993 roku działalność logistyczną w Polsce, nie mogliśmy znaleźć pracowników i musieliśmy przyuczać do tego zawodu, mówiła Dorota Raben, prezes zarządu Morskiego Portu Gdańsk. Sytuacja radykalnie zmieniła się w kilka lat, m.in. dzięki otwartości Polaków i ich pracowitości.

PARTNER SERWISU Partner serwisu - MLP Group

REKLAMA

Newsletter


Najważniejsze informacje portalu propertynews.pl prosto na Twój e-mail

Propertynews.pl: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

REKLAMA
REKLAMA