PARTNERZY PORTALU

partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl
partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl
partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl

REKLAMA

EEC 2014: Polska logistyka, czyli więcej, niż spełnienie marzeń Kopciuszka

  • wnp.pl
  • 12 maj 2014 09:33

EEC 2014: Polska logistyka, czyli więcej, niż spełnienie marzeń Kopciuszka

Rozpoczynając z pozycji outsidera w Europie, w ciągu 25 lat przemian gospodarczych Polska trafiła do grona liderów logistycznych.

REKLAMA

Mamy własne firmy logistyczne i menedżerów, a wielu producentów i handlowców stworzyło własne systemy logistyczne. Powstały zaawansowane łańcuchy dostaw towarów. Niemal od podstaw powstało szkolnictwo wyższe dla tego sektora.

Zarazem Polska ma silną już bazę nowoczesnych magazynów i znajduje się w czołówce najlepszych lokalizacji takich inwestycji na świecie.

PKP Cargo stało się drugim największym przewoźnikiem kolejowym w UE, a Głębokowodny Terminal Kontenerowy i Bałtycki Terminal Kontenerowy tworzą drugie największe na Bałtyki centrum przeładunków towarów skonteneryzowanych.

Historia ta przypomina więc nieco bajkę o Kopciuszku. Różni się od niej tym, że polskiej logistyce daleko jeszcze do powiedzenia: żyła potem długo i szczęśliwie. Napotyka ona bowiem na szereg barier w rozwoju i utrzymaniu konkurencyjnej pozycji - podsumowali uczestnicy dyskusji podczas sesji "Logistyka w Europie", która odbyła się w trakcie Europejskiego Kongresu Gospodarczego. Ich zdaniem, niestabilne są rozwiązania prawne i finansowe, występuje nadmiar biurokracji, począwszy od odpraw w portach.

Pewne sektory logistyczne nadal będą się rozwijać, jak huby morskie, usługi przewozów samochodowych i kolejowych, ale w niektórych musimy powiedzieć, że nie mamy szansy na konkurencję międzynarodową - jak w przypadku prób tworzenia hubów lotniczych. Występuje zarazem, rozproszenie działalności i brak integracji, szczególnie na rynku przewozów samochodowych i spedycyjnym.

Szansą jest też włączenie polskiej sieci transportowej do TEN-T.

Źródła rewolucji

Gwałtowność rozwoju logistyki wynikała z dynamiki przemian gospodarczych w Polsce, mówił Łukasz Dziewanowski, dyrektor operacyjny Esa Logistyka, Hitachi Transport System Group. Szybki rozwój przemysłu i handlu spowodował narastający lawinowo popyt na usługi logistyczne. Istotne, że logistyka rosła równolegle pod względem ilościowym, jak i jakościowym.

Rozpoczynając w 1993 roku działalność logistyczną w Polsce, nie mogliśmy znaleźć pracowników i musieliśmy przyuczać do tego zawodu, mówiła Dorota Raben, prezes zarządu Morskiego Portu Gdańsk. Sytuacja radykalnie zmieniła się w kilka lat, m.in. dzięki otwartości Polaków i ich pracowitości.

IX EUROPEJSKI KONGRES GOSPODARCZY

10-12 maja 2017 • Katowice • Międzynarodowe Centrum Kongresowe i Spodek

PARTNERZY SERWISU Partner serwisu - BNP Paribas Real Estate Partner serwisu - MLP Group

REKLAMA

Newsletter


Najważniejsze informacje portalu propertynews.pl prosto na Twój e-mail

Propertynews.pl: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

REKLAMA
REKLAMA