PARTNERZY PORTALU

partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl
partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl
partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl

REKLAMA

GTL: mierzymy w 100 tys. ton ładunków w lotniczym cargo

  • wnp.pl
  • 30 sty 2015 12:22

GTL: mierzymy w 100 tys. ton ładunków w lotniczym cargo

Jeżeli w regionie będziemy rozwijać przemysł w kierunku elektroniki czy farmacji - a to są działy gospodarki predysponowane do przewożenia towarów samolotami - to my będziemy naturalnym odbiorcą generowanych przez nie nowych połączeń lotniczych - twierdzi Artur Tomasik, prezes Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego SA, które zarządza Międzynarodowym Portem Lotniczy Katowice w Pyrzowicach.

REKLAMA

W  ubiegłym roku na lotnisku w Pyrzowicach odprawiono 16,5 tys. ton frachtu lotniczego. Dało to 50-proc. wzrost w porównaniu z 2013 r. Czy taka skala wzrostu będzie jeszcze do powtórzenia?

- W tym roku wzrost może być mniejszy, aczkolwiek progres i tak będzie będzie duży. Za to na pewno będziemy mieli bardzo duży wzrost po oddaniu do użytku nowego terminala cargo w II połowie 2016 roku.

Wystarczy już sam fakt, że operujący u nas DHL zwiększy użytkowaną przez siebie powierzchnię pięciokrotnie. Na pewno nie zrobi tego, by operować na pustych magazynach. Dlatego przewiduję, że w 2017 roku będziemy mogli mówić już o 30 - 40 tys. ton frachtu lotniczego rocznie.

W ogóle zaczynamy promować port jako najlepszy hub cargo w tej części Europy. Oczywiście konkurencja w tym segmencie jest duża. Nie marzymy o tym, żeby być drugim Frankfurtem czy Wiedniem. Niemniej chcemy w przyszłości obsługiwać 100 tys. ton lotniczego cargo rocznie.

Kiedy będzie realne osiągniecie takiego celu?

- Zawsze jestem realistą i wolę pozytywnie się rozczarować, niż mówić o czymś nierealnym. Rynek cargo jest dzisiaj bardzo mocno poukładany i wymaga wiele pracy, wiele wysiłku i nakładów, żeby móc osiągnąć zamierzony efekt. Myślę, że potrzeba dekady, aby z naszego portu przewożono rocznie 100 tys. ton cargo.

Niemniej ta liczba będzie świadczyła nie tylko o rozwoju portu lotniczego, ale również całego regionu. Bo celem latania nie jest wcale lotnisko, tylko skorzystanie z oferty gospodarczej, która za nim stoi. Jeżeli w regionie będziemy rozwijać przemysł w kierunku elektroniki czy farmacji - a to są działy gospodarki predysponowane do przewożenia towarów samolotami - to my będziemy naturalnym odbiorcą generowanych przez nie nowych połączeń lotniczych.

Z drugiej strony na pewno może cieszyć fakt, że infrastrukturalnie będziemy w pełni przygotowani do obsłużenia takiego ruchu.

Rozumiem, że nowy terminal cargo będzie zaczynem dla kolejnych inwestycji obliczonych na obsługę ruchu towarowego?

- Tak, najważniejszym obszarem na kolejną dekadę będzie dla nas teren przylegający do lotniska od strony wschodniej. Tutaj będziemy rozwijać strefę Cargo City wspólnie z Katowicką Specjalną Strefą Ekonomiczną. Mam nadzieję, że w jej rozwoju pomogą nam tez ostatnie zapowiedzi rządu na temat wsparcia dla śląskiej gospodarki.

Dla zagospodarowania Cargo City potrzeba 2 mld zł. W zamian przełoży się to na powstanie 1500 nowych miejsc pracy. Warto więc o to powalczyć.

Tym bardziej, że obecnie w specjalnych strefach ekonomicznych preferuje się inwestycje dla branży lotniczej. Tak więc nasza oferta idealnie się w to wpisze.

Rozmawiał: Paweł Szygulski

  • M. 2015-01-30 14:46:35
    Brawo! Lotnisko świetnie się rozwija. Poproszę jeszcze o równie dynamiczny rozwój połączeń pasażerskich i będzie super!

PARTNER SERWISU Partner serwisu - MLP Group

REKLAMA

Newsletter


Najważniejsze informacje portalu propertynews.pl prosto na Twój e-mail

Propertynews.pl: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

REKLAMA
REKLAMA