PARTNERZY PORTALU

partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl
partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl
partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl

REKLAMA

GTL: mierzymy w 100 tys. ton ładunków w lotniczym cargo

  • wnp.pl
  • 30 sty 2015 12:22

GTL: mierzymy w 100 tys. ton ładunków w lotniczym cargo

Jeżeli w regionie będziemy rozwijać przemysł w kierunku elektroniki czy farmacji - a to są działy gospodarki predysponowane do przewożenia towarów samolotami - to my będziemy naturalnym odbiorcą generowanych przez nie nowych połączeń lotniczych - twierdzi Artur Tomasik, prezes Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego SA, które zarządza Międzynarodowym Portem Lotniczy Katowice w Pyrzowicach.

REKLAMA

W  ubiegłym roku na lotnisku w Pyrzowicach odprawiono 16,5 tys. ton frachtu lotniczego. Dało to 50-proc. wzrost w porównaniu z 2013 r. Czy taka skala wzrostu będzie jeszcze do powtórzenia?

- W tym roku wzrost może być mniejszy, aczkolwiek progres i tak będzie będzie duży. Za to na pewno będziemy mieli bardzo duży wzrost po oddaniu do użytku nowego terminala cargo w II połowie 2016 roku.

Wystarczy już sam fakt, że operujący u nas DHL zwiększy użytkowaną przez siebie powierzchnię pięciokrotnie. Na pewno nie zrobi tego, by operować na pustych magazynach. Dlatego przewiduję, że w 2017 roku będziemy mogli mówić już o 30 - 40 tys. ton frachtu lotniczego rocznie.

W ogóle zaczynamy promować port jako najlepszy hub cargo w tej części Europy. Oczywiście konkurencja w tym segmencie jest duża. Nie marzymy o tym, żeby być drugim Frankfurtem czy Wiedniem. Niemniej chcemy w przyszłości obsługiwać 100 tys. ton lotniczego cargo rocznie.

Kiedy będzie realne osiągniecie takiego celu?

- Zawsze jestem realistą i wolę pozytywnie się rozczarować, niż mówić o czymś nierealnym. Rynek cargo jest dzisiaj bardzo mocno poukładany i wymaga wiele pracy, wiele wysiłku i nakładów, żeby móc osiągnąć zamierzony efekt. Myślę, że potrzeba dekady, aby z naszego portu przewożono rocznie 100 tys. ton cargo.

Niemniej ta liczba będzie świadczyła nie tylko o rozwoju portu lotniczego, ale również całego regionu. Bo celem latania nie jest wcale lotnisko, tylko skorzystanie z oferty gospodarczej, która za nim stoi. Jeżeli w regionie będziemy rozwijać przemysł w kierunku elektroniki czy farmacji - a to są działy gospodarki predysponowane do przewożenia towarów samolotami - to my będziemy naturalnym odbiorcą generowanych przez nie nowych połączeń lotniczych.

Z drugiej strony na pewno może cieszyć fakt, że infrastrukturalnie będziemy w pełni przygotowani do obsłużenia takiego ruchu.

Rozumiem, że nowy terminal cargo będzie zaczynem dla kolejnych inwestycji obliczonych na obsługę ruchu towarowego?

- Tak, najważniejszym obszarem na kolejną dekadę będzie dla nas teren przylegający do lotniska od strony wschodniej. Tutaj będziemy rozwijać strefę Cargo City wspólnie z Katowicką Specjalną Strefą Ekonomiczną. Mam nadzieję, że w jej rozwoju pomogą nam tez ostatnie zapowiedzi rządu na temat wsparcia dla śląskiej gospodarki.

Dla zagospodarowania Cargo City potrzeba 2 mld zł. W zamian przełoży się to na powstanie 1500 nowych miejsc pracy. Warto więc o to powalczyć.

Tym bardziej, że obecnie w specjalnych strefach ekonomicznych preferuje się inwestycje dla branży lotniczej. Tak więc nasza oferta idealnie się w to wpisze.

Rozmawiał: Paweł Szygulski

  • M. 2015-01-30 14:46:35
    Brawo! Lotnisko świetnie się rozwija. Poproszę jeszcze o równie dynamiczny rozwój połączeń pasażerskich i będzie super!

PARTNER SERWISU Partner serwisu - MLP Group

REKLAMA

Newsletter


Najważniejsze informacje portalu propertynews.pl prosto na Twój e-mail

Propertynews.pl: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

REKLAMA
REKLAMA