Koniec budowy nowego terminalu w gdańskim porcie w przyszłym roku

W drugiej połowie 2016 r. ma zakończyć się budowa terminalu kontenerowego T2 w DCT w Gdańsku. Wykonano już ponad 40 proc. prac, m.in. zakończono palowanie nowo budowanej ściany nabrzeża terminalu stanowiącej granicę między lądem a wodą.
Dzięki budowie nowego terminalu kontenerowego, DCT (Deepwater Container Terminal) w porcie w Gdańsku podwoi swoją zdolność przeładunkową z obecnych 1,5 mln do 3 mln TEU rocznie (TEU - pojemność standardowego 20-stopowego kontenera - PAP). T2 ma być przekazany do eksploatacji pod koniec 2016 r. Całkowity koszt inwestycji to ok. 200 mln euro.
Prezes Zarządu DCT Gdańsk Maciek Kwiatkowski wyjaśnił dziennikarzom podczas konferencji prasowej w piątek, że zakończył się kluczowy etap budowy terminalu - zakończono palowanie ściany nabrzeża. W dno wbito 212 stalowych pali, każdy o długości 35 metrów i wadze od 20 do 30 ton. Nowe nabrzeże będzie miało długość 656 metrów. "To będzie linia nabrzeża; dziś to jest rząd pali połączonych ścianką, który będzie ostoją całego terminalu głębokowodnego" - wyjaśnił.
Około 5-6 ha z ogólnej ok. 26 ha powierzchni terminalu powstaje przez zasypanie piaskiem Zatoki Gdańskiej. "Nawożona jest ogromna ilość materiału; jest też podnoszony i stabilizowany już istniejący grunt" - dodał.
Codziennie na placu budowy pracuje ponad 400 osób, w tym ok. 120 inżynierów. Pod powierzchnią terminalu przebiegać będzie ok. 200 km instalacji elektrycznych.
Kwiatkowski jest przekonany, że "terminal będzie wykorzystany, bo kontenerów jest i będzie bardzo dużo na rynku". "Nie wzięlibyśmy się do tak potężnego dzieła, inwestycji za 200 mln euro nie będąc pewnym, że jest rynek i realna możliwość szybkiego wykorzystania tej nowej infrastruktury" - tłumaczył dziennikarzom. Powiedział, że "w tej chwili DCT jest naciskany z wielu linii żeglugowych, które nie są klientami terminalu, a które są zainteresowane wprowadzeniem na Bałtyk głębokowodnych statków".
Zaznaczył, że "wzrost gospodarczy Polski i krajów ościennych jest źródłem wzrostu handlu zagranicznego i ruchu kontenerów". Tłumaczył, że "pewne przewidywania w tym obszarze mówią o bardzo dużym wzroście masy kontenerów w przyszłości w basenie morza Bałtyckiego". "DCT jest bramą wjazdową i wyjazdową całej wschodniej i centralnej Europy" - dodał.
Zwrócił uwagę, że też coraz więcej towarów jest przewożonych w kontenerach. "Następuje coraz większa konteneryzacja ładunków, bo jest to sposób transportu bardziej efektywny, zapewniający szybsze dostarczenie na miejsce, bardziej bezpieczne i w rezultacie tańsze" - dodał.
- 1
- 2
- EUR 0,55% 4,24 zł
- CHF 0,58% 3,54 zł
- USD 0,81% 3,48 zł
-
15:25
Sieć Fissman pokaże klasę? Na polskim rynku pojawiła się nowa marka
-
15:01
Alternatywa w wersji premium. Student Depot wchodzi do Warszawy
-
14:49
POLECAMY Łączy je dobry design. Hotelowy TOP na majówkę
-
14:38
W oczekiwaniu na wyrok. Proces w sprawie wypadku na budowie Alfa Centrum
-
14:27
Gwiazda Morza w pełnych kształtach. Czas na kolejny etap inwestycji
-
14:14
POLECAMY Zmiana biura nie musi być stresująca
-
14:04
Globalworth Poland ma nowego doradcę
-
13:46
Nowa inwestycja Morskiego Portu Gdynia wsparciem dla logistyki
-
13:08
Wizytówka Gliwic otwiera podwoje
-
12:36
Kluby fitness w dobrej formie - Benefit korzysta ze skali
-
Mango szykuje otwarciową ofensywę. Galeria Ostrowiec wśród nowych lokalizacji
-
OBI obejmuje lokalizacje Praktikera, niebawem seria otwarć
-
Dekpol celuje w nowy rynek. Zbuduje kolejny hotel
-
Z garażu na podbój świata
-
Motoryzacyjny gigant w nowej siedzibie
-
CBA bada sprzedaż działki PKS w Poznaniu
-
Atrium Centrum w nowej odsłonie
-
Hadley Dean: Za 20 lat Polska trafi do gospodarczej czołówki Europy
-
Twierdza Modlin ma już partnerów na świecie
-
Focus Hotels mocno się rozpędza. Na starcie butikowy hotel w Sopocie, kolejne w przygotowaniu
-
1
Rondo Wiatraczna kompletuje najemców
-
2
Mohito pod nowym stołecznym adresem
-
3
Focus Park wzmacnia ofertę o elektromarket
-
4
LPP i CCC poszybują
-
5
LPP? Skanska? Tatry Mouintain Resort? IKEA? A może JP Morgan? Wybierz najlepszego inwestora!
-
6
Chcemy być w stolicach świata mody
-
7
Nowa odsłona salonów LPP w Plaza Rybnik
-
8
Last minute jest passe. Jak Polacy planują wakacje?
-
9
Nowe marki w Rybnik Plaza
-
10
Kolejny efekt zakazu handlu w niedziele? Odzieżowy potentat nie wyklucza próby renegocjacji czynszów