PARTNERZY PORTALU

partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl

REKLAMA

Koniec budowy nowego terminalu w gdańskim porcie w przyszłym roku

  • Autor: PAP
  • 04 gru 2015 14:42

Koniec budowy nowego terminalu w gdańskim porcie w przyszłym roku Fot. Fotolia

W drugiej połowie 2016 r. ma zakończyć się budowa terminalu kontenerowego T2 w DCT w Gdańsku. Wykonano już ponad 40 proc. prac, m.in. zakończono palowanie nowo budowanej ściany nabrzeża terminalu stanowiącej granicę między lądem a wodą.

REKLAMA

Dzięki budowie nowego terminalu kontenerowego, DCT (Deepwater Container Terminal) w porcie w Gdańsku podwoi swoją zdolność przeładunkową z obecnych 1,5 mln do 3 mln TEU rocznie (TEU - pojemność standardowego 20-stopowego kontenera - PAP). T2 ma być przekazany do eksploatacji pod koniec 2016 r. Całkowity koszt inwestycji to ok. 200 mln euro.

Prezes Zarządu DCT Gdańsk Maciek Kwiatkowski wyjaśnił dziennikarzom podczas konferencji prasowej w piątek, że zakończył się kluczowy etap budowy terminalu - zakończono palowanie ściany nabrzeża. W dno wbito 212 stalowych pali, każdy o długości 35 metrów i wadze od 20 do 30 ton. Nowe nabrzeże będzie miało długość 656 metrów. "To będzie linia nabrzeża; dziś to jest rząd pali połączonych ścianką, który będzie ostoją całego terminalu głębokowodnego" - wyjaśnił.

Około 5-6 ha z ogólnej ok. 26 ha powierzchni terminalu powstaje przez zasypanie piaskiem Zatoki Gdańskiej. "Nawożona jest ogromna ilość materiału; jest też podnoszony i stabilizowany już istniejący grunt" - dodał.

Codziennie na placu budowy pracuje ponad 400 osób, w tym ok. 120 inżynierów. Pod powierzchnią terminalu przebiegać będzie ok. 200 km instalacji elektrycznych.

Kwiatkowski jest przekonany, że "terminal będzie wykorzystany, bo kontenerów jest i będzie bardzo dużo na rynku". "Nie wzięlibyśmy się do tak potężnego dzieła, inwestycji za 200 mln euro nie będąc pewnym, że jest rynek i realna możliwość szybkiego wykorzystania tej nowej infrastruktury" - tłumaczył dziennikarzom. Powiedział, że "w tej chwili DCT jest naciskany z wielu linii żeglugowych, które nie są klientami terminalu, a które są zainteresowane wprowadzeniem na Bałtyk głębokowodnych statków".

Zaznaczył, że "wzrost gospodarczy Polski i krajów ościennych jest źródłem wzrostu handlu zagranicznego i ruchu kontenerów". Tłumaczył, że "pewne przewidywania w tym obszarze mówią o bardzo dużym wzroście masy kontenerów w przyszłości w basenie morza Bałtyckiego". "DCT jest bramą wjazdową i wyjazdową całej wschodniej i centralnej Europy" - dodał.

Zwrócił uwagę, że też coraz więcej towarów jest przewożonych w kontenerach. "Następuje coraz większa konteneryzacja ładunków, bo jest to sposób transportu bardziej efektywny, zapewniający szybsze dostarczenie na miejsce, bardziej bezpieczne i w rezultacie tańsze" - dodał.

  • 1
  • 2

PARTNERZY SERWISU Partner serwisu - BNP Paribas Real Estate Partner serwisu - MLP Group

REKLAMA

Newsletter


Najważniejsze informacje portalu propertynews.pl prosto na Twój e-mail

Propertynews.pl: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

REKLAMA
REKLAMA