PARTNERZY PORTALU

partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl
partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl
partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl

REKLAMA

Logistyka potrzebuje kierowców

  • Autor: PAP
  • 07 lis 2016 16:25

Logistyka potrzebuje kierowców Fot. Fotolia

W Polsce brakuje obecnie ok. 100 tys. kierowców zawodowych, szacują eksperci PwC w raporcie „Rynek pracy kierowców w Polsce". To jedna z głównych barier rozwoju firm transportowych - uważa prezes Związku Pracodawców "Transport i Logistyka Polska" Maciej Wroński.

REKLAMA

Zdaniem ekspertów PwC obecnie brakuje ok. 100 tys. kierowców (20 proc.). "Jeżeli branża by się rozwijała dość wolno, tak naprawdę wolniej niż dotychczas, to za 10 lat może brakować 300 tys. kierowców. To jest poważny problem nie tylko dla branży, ale także dla całej gospodarki" - powiedział w poniedziałek na konferencji prasowej w Warszawie ekonomista PwC Mateusz Walewski.

Analitycy PwC oszacowali, iż liczba kierowców pojazdów ciężarowych i pasażerskich wynosi obecnie w Polsce ok. 600-650 tys., w tym 500-550 tys. to kierowcy pojazdów ciężarowych.

Jak wskazał Walewski obecnie 20 proc. firm transportowych odczuwa stały brak kierowców, "ma problem z obsadzeniem kursów". "W 60 proc. firm dzieje się to raz na jakiś czas. Może to spowodować(...), że mimo, iż jest popyt na takie usługi, to firmy przestaną się rozwijać z powodu braku kierowców" - powiedział.

Według Walewskiego główną barierą na rynku są koszty zdobycia uprawnień. "Zdobycie zawodu kierowcy z pełnymi uprawnieniami jest bardzo drogie. Obecnie, żeby zostać pełnoprawnym kierowcą trzeba wydać - najczęściej z własnej kieszeni, a mówimy o ludziach często bez wykształcenia, od 9 do 12 tys. zł. To jest bardzo poważna bariera" - dodał.

Jak wskazał, "dobrym rozwiązaniem byłoby wsparcie szkolenia kierowców ze środków publicznych". Jego zdaniem w szkołach zawodowych dla dorosłych powinno się wprowadzić program szkolenia kierowców. Uczestniczący w konferencji prezes Związku Pracodawców Transport i Logistyka Polska Maciej Wroński wskazał, że brak kierowców to główna bariera rozwojowa firm przewozowych.

Autorzy raportu szacują, iż popyt na kierowców samochodów ciężarowych będzie rósł w tempie zbliżonym do tempa wzrostu przewozów towarowych - czyli o 2,5 - 3 proc. rocznie do roku 2025, a to oznacza - jak wskazują autorzy - że do 2025 r. liczba kierowców samochodów ciężarowych powinna wynosić ponad 800 tys.

Analitycy PwC ocenili, że zbyt mało osób co roku, uzyskuje kwalifikacje niezbędne do wykonywania zawodu. Jak podkreślił Wroński w Polsce powinno się odbywać dwa razy więcej szkoleń niż obecnie. "Dzisiaj, co roku kwalifikacje uzyskuje ok. 35 tys., a powinno ok. 60 tys. osób" - dodał Wroński.

W raporcie wskazano także, że wysokość zarobków, tryb pracy oraz regularność wypłat - to główne przyczyny zmiany pracodawcy przez kierowców.

  • 1
  • 2

PARTNER SERWISU Partner serwisu - MLP Group

REKLAMA

Newsletter


Najważniejsze informacje portalu propertynews.pl prosto na Twój e-mail

Propertynews.pl: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

REKLAMA
REKLAMA