Nadchodzi czas transportu multimodalnego

Logistyka multimodalna optymalizuje transport towarowy, łącząc dwa lub więcej środki transportu. Na tym polu Europa wciąż pozostaje w tyle za zaawansowanym rynkiem amerykańskim, ale czyni też duże postępy. Jakie są perspektywy dla logistyki multimodalnej w Europie - analizują eksperci Colliers International.
Podczas gdy w parkach logistycznych infrastruktura multimodalna uważana jest, póki co, głównie za „miły dodatek”, w przyszłości – w miarę dojrzewania rynku – zacznie ona decydować o przewadze konkurencyjnej nad platformami opartymi wyłącznie na transporcie drogowym - twierdzą eksperci Colliers International.
Transport multimodalny ma przed sobą wielką przyszłość również w miastach. Dużą rolę w usprawnieniu zwrotu w kierunku transportu multimodalnego ma sektor publiczny, dzięki swoim proaktywnym politykom planistycznym oraz umożliwianiu współpracy stron o często rozbieżnych interesach.
Ostatnie badania branżowe przeprowadzone w regionie EMEA wykazały liczne przykłady ugruntowanych oraz nowo powstających europejskich platform multimodalnych. W badaniach skoncentrowano się także na czynnikach warunkujących powodzenie logistyki multimodalnej w Europie oraz perspektywach dla niej. Wnioski wskazują na obiecujące możliwości rozwoju tego rodzaju transportu w przyszłości.
Przyszłe czynniki rozwoju transportu multimodalnego w Europie
Infrastruktura odgrywa kluczową rolę w zwiększaniu wydajności i konkurencyjności transportu multimodalnego w opozycji do samego transportu drogowego. Większość realizowanych obecnie w Europie projektów infrastrukturalnych dotyczy modernizacji istniejących linii i platform, w tym np. portów. Wielu europejskim portom wyznaczono cele związane z podziałem modalnym i podjęto ambitne inwestycje infrastrukturalne w tym zakresie. Ze względu na wagę handlu morskiego porty mają istotne znaczenie w przejściu na transport multimodalny.
Realizowane są także liczne megaprojekty: — Największą inwestycją w Europie jest prawdopodobnie trasa wiodąca przez Alpy pomiędzy Szwajcarią a Włochami, jako kluczowa część jednego z najważniejszych europejskich korytarzy handlowych, łączących porty morskie w Europie Północnej z północą Włoch poprzez Niemcy — powiedział Bruno Berretta, dyrektor w dziale badań na region EMEA w Colliers.
– W 2016 roku otwarto Tunel Gotthard, a kolejny, budowany na tej samej linii, ma zostać otwarty w 2019 r., zwiększając przepustowość trasy kolejowej o ok. 60%, ze 160 do 260 składów dziennie. Stworzy to nowe możliwości w zakresie logistyki multimodalnej, przy czym już widzimy, że niektórzy operatorzy intensyfikują inwestycje w nowe obiekty i platformy przeładunkowe w ramach tego korytarza – komentuje Berretta
- EUR 0,43% 4,20 zł
- CHF 0,60% 3,52 zł
- USD 0,72% 3,44 zł
-
14:28
Trzy miesiące pod znakiem transakcji
-
14:19
Krakowskie biura muszą przygotować się na boom. Prawie 6,7 tys. nowych miejsc pracy w dwóch kluczowych sektorach
-
14:14
Cel - Przysucha. Maximus planuje nowe przedsięwzięcie
-
13:52
Niezwykły gość w Starym Browarze
-
13:50
Prologis rusza z nową inwestycją
-
13:43
POLECAMY Na zakupy do... biura
-
13:16
W Horyńcu-Zdroju przygotowano rozbudowę obiektu sanatoryjnego
-
12:56
Nowe marki wejdą do Atrium Reduta
-
12:36
P..A. Nova zbuduje pawilon handlowy w Sosnowcu
-
12:15
Gemini Park Tychy czeka na pierwszy milion
-
Mango szykuje otwarciową ofensywę. Galeria Ostrowiec wśród nowych lokalizacji
-
OBI obejmuje lokalizacje Praktikera, niebawem seria otwarć
-
Dekpol celuje w nowy rynek. Zbuduje kolejny hotel
-
Motoryzacyjny gigant w nowej siedzibie
-
Z garażu na podbój świata
-
Atrium Centrum w nowej odsłonie
-
CBA bada sprzedaż działki PKS w Poznaniu
-
Hadley Dean: Za 20 lat Polska trafi do gospodarczej czołówki Europy
-
Focus Hotels mocno się rozpędza. Na starcie butikowy hotel w Sopocie, kolejne w przygotowaniu
-
Kapitał w drodze do Polski. Jesteśmy jednym z głównych hubów inwestycyjnych w regionie
-
1
Rondo Wiatraczna kompletuje najemców
-
2
Mohito pod nowym stołecznym adresem
-
3
Focus Park wzmacnia ofertę o elektromarket
-
4
LPP? Skanska? Tatry Mouintain Resort? IKEA? A może JP Morgan? Wybierz najlepszego inwestora!
-
5
Nowa odsłona salonów LPP w Plaza Rybnik
-
6
Chcemy być w stolicach świata mody
-
7
Last minute jest passe. Jak Polacy planują wakacje?
-
8
Nowe marki w Rybnik Plaza
-
9
Kolejny efekt zakazu handlu w niedziele? Odzieżowy potentat nie wyklucza próby renegocjacji czynszów
-
10
LPP na fali wzrostów