PARTNERZY PORTALU

partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl
partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl
partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl

REKLAMA

OneCargo: Logistyka morska ma przed sobą dobre perspektywy

  • wnp.pl
  • 06 paź 2015 12:08

OneCargo: Logistyka morska ma przed sobą dobre perspektywy fot. pl.wikipedia.org

Polskie porty należą do najbardziej dynamicznie rozwijających się, zarówno w rejonie Morza Bałtyckiego, jak i w Unii Europejskiej. Także wiele analiz wskazuje, że dynamika rozwoju podobnej skali może utrzymać się jeszcze przez wiele lat.

REKLAMA

Uczestnicy sesji „Porty morskie w polskiej i europejskiej logistyce”, podczas Europejskiego Kongresu Logistycznego w Katowicach, zwracali uwagę, że jest to zasługa przede wszystkim inwestycji publicznych, realizowanych przez zarządy portów morskich. One z kolei stworzyły warunki zachęcające do działalności prywatnych firm i inwestowania przez nie w nabrzeża i rozwój zaplecza. Ten proces trwa.

Dużą rolę odegrały też zarówno zdolności zarządcze kierownictw portów morskich, jak i usprawnienie organizacyjne służb odprawiających ładunki na granicy morskiej, szczególnie służb celnych. Czas odpraw w polskich czterech głównych portach jest obecnie krótszy, niż w większości portów Zachodniej Europy.

Na korzyść polskich portów wpływa też niższy koszt transportu towarów do/z nich, niż z portów zachodnich, ze względu na krótszy dystans do pokonania. Korzystają z tego coraz częściej firmy polskie, choć niepowszechnie, a także firmy czeskie i słowackie. Np. 95 proc. rudy żelaza w ich imporcie odprawianych jest w zespole portów Szczecin-Świnoujście.

Do dalszej poprawy konkurencyjności portów potrzeba usprawnienia lądowego połączenia kolejowego, bowiem udrożnienie drogowe już nastąpiło. Kolej może odegrać większą rolę w formowaniu potoków ładunków i organizacji tzw. pociągów operatorskich (o stałych godzinach jazdy), co ma znaczenie m.in. w obsłudze wielkich kontenerowców, jakie zawijają np. do DCT Gdańsk.

Podczas kongresu podkreślono też potrzebę rozwoju transportu śródlądowego, jako środka uzupełniającego i niekoniecznie konkurencyjnego wobec transportu kolejowego, tworzącego natomiast w portach węzły intermodalne.

- W Dokumencie implementacyjnym do Wieloletniego programu rozwoju transportu zapisano 25 zadań inwestycyjnych dotyczącej udrożnienia odcinków Odry i Wisły, na kwotę 3 mld zł – przypomniała Dorota Pyć, wiceminister infrastruktury i rozwoju.

Jest szansa, żeby około 2025 roku niemal na całej długości Odra ze Śląska do ujścia uzyskała klasę żeglowności III, tj. głębokość 1,8 metra. Umożliwi to żeglugę przez ok. 240 dni w roku (obecnie – o blisko połowę krócej) i rentowność dla operatorów.

PARTNER SERWISU Partner serwisu - MLP Group

REKLAMA

Newsletter


Najważniejsze informacje portalu propertynews.pl prosto na Twój e-mail

Propertynews.pl: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

REKLAMA
REKLAMA