PARTNERZY PORTALU

partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl
partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl
partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl

REKLAMA

OneCargo: Logistyka morska ma przed sobą dobre perspektywy

  • wnp.pl
  • 06 paź 2015 12:08

OneCargo: Logistyka morska ma przed sobą dobre perspektywy fot. pl.wikipedia.org

Polskie porty należą do najbardziej dynamicznie rozwijających się, zarówno w rejonie Morza Bałtyckiego, jak i w Unii Europejskiej. Także wiele analiz wskazuje, że dynamika rozwoju podobnej skali może utrzymać się jeszcze przez wiele lat.

REKLAMA

Uczestnicy sesji „Porty morskie w polskiej i europejskiej logistyce”, podczas Europejskiego Kongresu Logistycznego w Katowicach, zwracali uwagę, że jest to zasługa przede wszystkim inwestycji publicznych, realizowanych przez zarządy portów morskich. One z kolei stworzyły warunki zachęcające do działalności prywatnych firm i inwestowania przez nie w nabrzeża i rozwój zaplecza. Ten proces trwa.

Dużą rolę odegrały też zarówno zdolności zarządcze kierownictw portów morskich, jak i usprawnienie organizacyjne służb odprawiających ładunki na granicy morskiej, szczególnie służb celnych. Czas odpraw w polskich czterech głównych portach jest obecnie krótszy, niż w większości portów Zachodniej Europy.

Na korzyść polskich portów wpływa też niższy koszt transportu towarów do/z nich, niż z portów zachodnich, ze względu na krótszy dystans do pokonania. Korzystają z tego coraz częściej firmy polskie, choć niepowszechnie, a także firmy czeskie i słowackie. Np. 95 proc. rudy żelaza w ich imporcie odprawianych jest w zespole portów Szczecin-Świnoujście.

Do dalszej poprawy konkurencyjności portów potrzeba usprawnienia lądowego połączenia kolejowego, bowiem udrożnienie drogowe już nastąpiło. Kolej może odegrać większą rolę w formowaniu potoków ładunków i organizacji tzw. pociągów operatorskich (o stałych godzinach jazdy), co ma znaczenie m.in. w obsłudze wielkich kontenerowców, jakie zawijają np. do DCT Gdańsk.

Podczas kongresu podkreślono też potrzebę rozwoju transportu śródlądowego, jako środka uzupełniającego i niekoniecznie konkurencyjnego wobec transportu kolejowego, tworzącego natomiast w portach węzły intermodalne.

- W Dokumencie implementacyjnym do Wieloletniego programu rozwoju transportu zapisano 25 zadań inwestycyjnych dotyczącej udrożnienia odcinków Odry i Wisły, na kwotę 3 mld zł – przypomniała Dorota Pyć, wiceminister infrastruktury i rozwoju.

Jest szansa, żeby około 2025 roku niemal na całej długości Odra ze Śląska do ujścia uzyskała klasę żeglowności III, tj. głębokość 1,8 metra. Umożliwi to żeglugę przez ok. 240 dni w roku (obecnie – o blisko połowę krócej) i rentowność dla operatorów.

Podobał się artykuł? Podziel się!

IX EUROPEJSKI KONGRES GOSPODARCZY

10-12 maja 2017 • Katowice • Międzynarodowe Centrum Kongresowe i Spodek

PARTNERZY SERWISU Partner serwisu - BNP Paribas Real Estate Partner serwisu - MLP Group

REKLAMA

Newsletter


Najważniejsze informacje portalu propertynews.pl prosto na Twój e-mail

Propertynews.pl: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

REKLAMA
REKLAMA