PARTNERZY PORTALU

partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl
partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl
partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl

REKLAMA

OneCargo: Outsourcing usług logistycznych rozwiązaniem dla przemysłu

  • wnp.pl
  • 06 paź 2015 11:46

OneCargo: Outsourcing usług logistycznych rozwiązaniem dla przemysłu

Obsługa logistyczna przemysłu zmierza w takim kierunku, że firmy przemysłowe najczęściej koncentrują się na swym core-businessie, a usługi związane z logistyką starają się outsourcować.

REKLAMA

Wydaje się, że ten trend będzie postępował. Do tego, a także innych wniosków doszli uczestnicy debaty zatytułowanej "Obsługa grup przemysłowych przez kolej", która odbyła się 5 października w Katowicach, w ramach pierwszego dnia Europejskiego Kongresu Logistycznego OneCargo.

- Każdy w biznesie powinien zająć się tym, na czym się zna najlepiej - zaznaczył Zygmunt Łukaszczyk, prezes zarządu Katowickiego Holdingu Węglowego. - A nie iść w kierunku takim, że zajmujemy się wszystkim po trochu.

W przypadku KHW przewozy węgla realizują przewoźnicy zewnętrzni na czele z PKP Cargo, do którego należy ok. 80 proc. przewozów realizowanych na rzecz holdingu.

Kiedyś, przed laty, obsługą bocznic zajmowały się kopalnie. Obecnie jest w tym zakresie pełen outsorcing.

- Dla przemysłu wydobywczego kwestia przewozów koleją jest bardzo istotna i jest to również dobry biznes dla przewoźników - zaznaczył Zygmunt Łukaszczyk.

Adam Leszkiewicz, prezes zarządu Zakładów Azotowych Kędzierzyn SA, wskazał, że jako firma chemiczna transportuje ona surowce do produkcji oraz wyroby. Przy czym branża chemiczna jest specyficzna, bowiem chodzi o towary specjalistyczne, niebezpieczne. A zatem bezpieczeństwo transportu wybija się tu na pierwszy plan.

- Jeżeli chodzi o Zakłady Azotowe Kędzierzyn, to są firmą chemiczną czerpiącą przychody w połowie z produkcji i sprzedaży nawozów oraz z chemii specjalistycznej - mówił prezes Leszkiewicz. I zaznaczył, że przykładowo kamień dolomitowy jest przywożony koleją, natomiast nawozy są potem transportowane zarówno koleją, jak i samochodami. Także 130 tys. ton propylenu firma musi przewozić koleją. Transportem kolejowym realizuje się też przywóz węgla do zakładowej elektrociepłowni.

- Jestem zwolennikiem rozwiązań outsourcingowych - zaznaczył Adam Leszkiewicz.

Jacek Neska, członek zarządu ds. handlowych, PKP Cargo wskazał, że usługa logistyczna musi być tak skonstruowana, żeby zapewnić sukces klientom.

Jeżeli chodzi o obsługę bocznic dużych grup przemysłowych, to mamy do czynienia z trendem, gdzie stawia się na outsourcing, bowiem firmy koncentrują się na swym core-businessie, w tym na przykład na wydobyciu surowców.

Jacek Neska zwrócił uwagę na fakt, iż biznes kolejowy jest wysoce kapitałochłonny.

- Gdyby grupa przemysłowa miała dylemat, czy zainwestować w nowe lokomotywy 50 mln zł, czy też w proces produkcyjny, to raczej zainwestowałyby w produkcję - mówił Jacek Neska. - W Polsce dominują teraz towary masowe: węgiel, ruda, kruszywa. Natomiast rynek będzie ulegał zmianom. I do tego musimy się przygotować. Około 40 proc. naszych przewozów stanowią przewozy węgla. W niektóre dni potrafimy wozić po 400 tys. ton tego surowca. Musimy dywersyfikować naszą działalność. Tak, żeby działać nie tylko w Polsce, ale też przewozić produkty chemiczne. Będziemy chcieli się rozwijać w tym segmencie. Żeby PKP Cargo było postrzegane nie tylko jako przewoźnik kolejowy, ale żeby oferowało wszystko to, czego oczekuje się od operatora logistycznego - podkreślił Jacek Neska.

Jerzy Dudała

PARTNER SERWISU Partner serwisu - MLP Group

REKLAMA

Newsletter


Najważniejsze informacje portalu propertynews.pl prosto na Twój e-mail

Propertynews.pl: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

REKLAMA
REKLAMA