PARTNERZY PORTALU

partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl
partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl
partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl

REKLAMA

Polska logistyka na fali

  • wnp.pl
  • 26 sty 2015 10:06

Polska logistyka na fali

Do roku 2020 mają zostać zakończone najważniejsze etapy modernizacji podstawowych szlaków transportowych w Polsce. Powinna powstać spójna sieć o wysokich parametrach. Usprawni to transport, poprawi dostępność komunikacyjną i efektywność operatorów logistycznych, przyczyni się do wzrostu PKB. Będziemy o tym mówić podczas Forum Zmieniamy Polski Przemysł 9 lutego w Warszawie.

REKLAMA

Z powodu korków w siedmiu największych polskich miastach kierowcy tracą rocznie 3,5 mld zł, średnio 2,9 tys. zł na osobę. Stojąc w nich nie pracują lub nie wypoczywają, co przelicza się właśnie na stratę. Choć jednocześnie trochę więcej zarobił budżet na podatkach od zużytego paliwa, to per saldo gospodarka straciła w 2013 roku 2,95 mld zł, około 0,18 proc. PKB Polski (dane Deloitte).

Korelacja

Nie tylko intuicyjnie jesteśmy przekonani, że logistyka - zależna od stanu infrastruktury transportowej - silnie oddziałuje na poziom gospodarki i jej rozwój.

Jak oszacowano w przyjętej w styczniu 2013 r. przez rząd "Strategii rozwoju transportu do 2020 roku (z opcją do 2030 r.)", z powodu niskiej efektywności infrastruktury komunikacyjnej, tylko w miastach straty w transporcie wzrosły w latach 2001-2010 z 0,41 do 1,04 proc. PKB Polski.

Są dowody odwrotne. Korzystając w efektywnego transportu towarów koleją, biznes w Wielkiej Brytanii oszczędził w 2013 roku 1 mld funtów (dane: the Rail Delivery Group i KPMG). Dalsze 500 mln GBP przyniosły korzyści ekonomiczne, środowiskowe i społeczne przewozów cargo koleją, bo mniej ciężarówek wyjechało na drogi.

Taki jest skutek nie tylko otwarcia rynku kolejowe na wolną konkurencję, co mamy też w Polsce, ale i miliardów funtów inwestycji przeznaczanych na infrastrukturę. Systematycznie i w sposób ciągły, podobnie jak wałuje się trawniki od lat.

Wyzwania

Polska ma niewątpliwie ogromną rezerwę przyspieszenia rozwoju, dzięki poprawie stanu i efektywności logistyki. Korzystając ze środków pomocowych Unii Europejskiej, w ciągu 10 minionych lat już istotnie zmieniona została nasza infrastruktura transportowa. Niestety, nadal tylko w pewnych segmentach i na pewnych odcinkach.

Jeszcze w niedawnych ocenach Komisji Europejskiej zajmowaliśmy ostatnie miejsce w UE w porównaniach funkcjonalności transportu, uwzględniających 22 kategorie.

Ale proces zmian jest kontynuowany. Wyzwaniem jest ciągle usunięcie zaległości w rozbudowie, modernizacji i rewitalizacji nowoczesnej infrastruktury transportowej oraz połączenie najważniejszych ośrodków wzrostu z obszarami o niższej dynamice rozwoju. Wyzwaniem jest też sprostanie wymaganiom nowoczesnej logistyki, w tym procesom konteneryzacji ładunków i transportu intermodalnego.

PARTNER SERWISU Partner serwisu - MLP Group

REKLAMA

Newsletter


Najważniejsze informacje portalu propertynews.pl prosto na Twój e-mail

Propertynews.pl: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

REKLAMA
REKLAMA