PARTNERZY PORTALU

partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl

REKLAMA

Polska może zarabiać na korytarzach transportowych

  • Autor: PAP
  • 11 lip 2017 09:35

Polska może zarabiać na korytarzach transportowych Fot. Fotolia

Możemy wreszcie zacząć zarabiać na naszym położeniu geograficznym, bo jesteśmy na szlaku ważnych korytarzy transportowych w regionie - powiedział PAP dyrektor generalny UN Global Compact Poland Kamil Wyszkowski.

REKLAMA

Zwrócił uwagę, że właśnie zaczęła się dyskusja o inicjatywie Trójmorza, czyli zbudowaniu nowej sieci transportowej, szlaków wodnych, gazociągów. "Polska wreszcie zabrała głos w tej dyskusji. Mamy geograficznie najlepsze połączenie tranzytowe. Możemy wreszcie zacząć z tego czerpać korzyści - zwyczajnie na tym zarabiać" - powiedział w piątek PAP Wyszkowski podczas Global Forum, które towarzyszyło szczytowi Trójmorza i wizycie prezydenta USA Donalda Trumpa w Polsce.

Jak zaznaczył, Polsce udało się relatywnie szybko ratyfikować i podpisać Konwencję AGN ONZ o żegludze śródlądowej. Chodzi o opracowane przez Organizację Narodów Zjednoczonych "Europejskiego Porozumienia w Sprawie Głównych Śródlądowych Dróg Wodnych o Międzynarodowym Znaczeniu". "Ten projekt, czyli strategia rządowa owej koncepcji, wszedł już w fazę realizacji. Trwają prace nad powołaniem komisji odrzańskiej i dunajskiej" - wyjaśnił.

Według niego Polska dzięki temu wchodzi do krwiobiegu transportowego Europy. "To dla nas duża szansa (...) W tę sieć transportową chcą się włączyć poprzez rzeki m.in. kraje basenu Morza Czarnego, np. Gruzja. Przypomnę, że Ukraina jest świetnie skomunikowana w ramach transportu rzecznego. Moglibyśmy więc zadbać o rozbudowanie śródlądowej żeglugi transportowej" - mówił.

Dodał, że warto inwestować w sieć wodną, co pokazuje przykład krajów zachodnioeuropejskich, m.in. Holandii, ale także Niemiec, Francji czy Wielkiej Brytanii. "Tam barki intensywnie przewożą towary. A jedna barka to jest 70-80 tirów. To się więc opłaca ekonomicznie i jest bardziej ekologiczne i efektywne" - ocenił rozmówca PAP.

Zdaniem eksperta debata powinna się też zacząć toczyć debata - właśnie w kontekście Trójmorza i położenia tranzytowego Polski - na temat energetyki wodnej. "Pozwoliłoby to też stworzyć nieco inny miks energetyczny w Polsce. Kto powie, że energetyka wodna jest zła. Tyle, że rozbudowanie systemu energetyki wodnej trzeba robić z głową, podobniej jak energetyki wiatrowej czy innych elementów miksu energetycznego opartego na OZE. Jeśli mówimy o bezpieczeństwie energetycznym, to również warto, by o tym przy okazji kuluarowych rozmów mówić" - powiedział.

Ponadto, Wyszkowski zwrócił uwagę, że kontekście korytarzy transportowych mówimy też o bezpieczeństwie energetycznym. "Mam na myśli skroplony gaz amerykański (LNG) kontra błękitny gaz rosyjski. (...). To, że się pojawiła dywersyfikacja i szansa na walkę konkurencyjną, również cenowo, to dla Polski i całego regionu Trójmorza bardzo dobrze. Monopol nikomu dobrze nie służy" - powiedział.

Wyszkowski zauważył jednak, że na razie moce przepustowe amerykańskiego gazoportu są małe, a kolejka po LNG długa. "Polska ustawiła się w tej kolejce relatywnie późno, ale podskoczyła parę oczek wyżej (...). I to jest ogromny sukces polskiej dyplomacji" - ocenił.

Podobał się artykuł? Podziel się!

PARTNER SERWISU Partner serwisu - MLP Group

REKLAMA

Newsletter


Najważniejsze informacje portalu propertynews.pl prosto na Twój e-mail

Propertynews.pl: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

REKLAMA
REKLAMA