PARTNERZY PORTALU

partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl
partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl
partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl
partner portalu propertynews.pl

REKLAMA

Porty Szczecin i Świnoujście mają za sobą dobry rok

  • Autor: PAP
  • 18 sty 2017 15:18

Porty Szczecin i Świnoujście mają za sobą dobry rok fot. Pixabay

Porty w Szczecinie i Świnoujściu obsłużyły w ubiegłym roku ponad 24 mln ton towarów - poinformowały w środę władze Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście. To wzrost przeładunków o nieco ponad 4 proc. w porównaniu do 2015 r.

REKLAMA

- To pierwszy rok, w którym zespół portów przekroczył poziom 24 mln ton przeładowanego towaru - powiedział dziennikarzom prezes zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście Dariusz Słaboszewski. - To jest wynik, który bardzo cieszy i plasuje nas bardzo wysoko wśród portów bałtyckich - dodał Słaboszewski. Według niego porty są uniwersalne, bo obsłużyły w ubiegłym roku dużą grupę towarów.

Wśród przeładunków prym wiodą paliwa, zboża oraz drobnica. W 2016 r. przeładowano nieco ponad 2,3 mln paliw, to wzrost w stosunku do 2015 r. o ponad 32 proc. Niewiele ponad 2 mln ton obsłużono zbóż, tutaj wzrost wyniósł ponad 17 proc. Z kolei przeładunki drobnicy wzrosły o blisko 10 proc. i na zakończenie 2016 r. roku osiągnęły poziom ponad 12,3 mln ton. W tej grupie towarowej przeładunki drobnicy promowej wzrosły o blisko 8 proc. i w końcu ubiegłego roku zanotowano poziom nieco ponad 8,7 mln ton.

Na dobre wyniki portów wpływ miało m.in. uruchomienie terminala LNG w Świnoujściu oraz terminala zbożowego w elewatorze Ewa w Szczecinie, działającego pod nazwą Szczecin Bulk Terminal.

Jak powiedział Słaboszewski, bardzo cieszy wzrost tzw. drobnicy promowej. - Świnoujski port jest liderem na mapie przewozów promowych pomiędzy Świnoujściem a portami szwedzkimi, szczególnie Trelleborgiem i Ystad. Utrzymaliśmy tam rolę lidera, ale działamy na granicy możliwości technicznych, stąd konieczność pilnych inwestycji, które są przygotowywane - dodał.

W ubiegłym roku utrzymał się trend spadkowy w przeładunkach węgla, rudy i innych masowych. Węgla przeładowano nieco ponad 2,9 mln ton, czyli mniej o prawie 6 proc. w stosunku do 2015 r. Rudy przeładowano jeszcze mniej, bo o 16 proc., osiągając poziom ponad 1,5 mln ton.

Zdaniem Słaboszewskiego spadek przeładunków węgla to tendencja utrzymująca się od lat i nic nie zapowiada, żeby miała się zmienić w przyszłości. Jak powiedział, podobnie sytuacja wygląda w przypadku rudy. Za spadki w tym segmencie odpowiada także brak zapotrzebowania na rudę ze strony czeskich hut, które do tej pory obsługiwane były przez port Szczecin - dodał.

Port zanotował także wzrost przeładunków kontenerów o 3,5 proc.

Według zarządu portów tendencja wzrostowa powinna utrzymać się w tym roku, osiągając na koniec 2017 r. wartość 25 mln ton przeładowanych towarów.

  • 1
  • 2

PARTNER SERWISU Partner serwisu - MLP Group

REKLAMA

Newsletter


Najważniejsze informacje portalu propertynews.pl prosto na Twój e-mail

Propertynews.pl: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

REKLAMA
REKLAMA