PARTNERZY PORTALU

partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl
partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl
partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl
partner portalu propertynews.pl

REKLAMA

Porty trzymają poziom

  • Autor: PAP
  • 24 paź 2016 08:21

Porty trzymają poziom Fot. Fotolia

Blisko o trzy procent wzrosły przeładunki w portach Szczecin i Świnoujście w ciągu dziewięciu miesięcy br. w porównaniu do analogicznego okresu w 2015 r. Wzrastają przeładunki paliwa, drobnicy i zbóż; maleją m.in. węgla i rudy.

REKLAMA

Szczyt zestawienia wzrostów zajmują paliwa, drobnica i zboża. Większe przeładunki porty zawdzięczają uruchomionemu w tym roku terminalowi LNG, nowym terminalom zbożowym, a także stałym wzrostom obrotów na terminalu promowym w Świnoujściu - podała Monika Woźniak-Lewandowska z Zarządu Morskich Portów w Szczecinie i Świnoujściu.

Od stycznia do września br. przeładowano łącznie ponad 17,6 mln ton towarów, czyli o 475,7 tys. ton więcej niż w analogicznym okresie 2015 r.

Największy wzrost, bo o 26,5 proc., zanotowały przeładunki paliw. Wzrost na poziomie niewielu ponad 11 proc. odnotowała drobnica, w tym 9 proc. wzrost drobnicy promowej, konwencjonalnej i kontenerowej. O ponad 5 proc. wzrosły z kolei przeładunki zbóż.

W portach w Szczecinie i Świnoujściu przeładowano również więcej o 3,8 proc. kontenerów.

Spadki odnotowano m.in. w przeładunkach węgla i rudy. Pierwszego przeładowano mniej o 12,6 proc., a drugiego o 9,5 proc. Według Woźniak-Lewandowskiej, za spadki odpowiada m.in. pogarszająca się światowa koniunktura na rynkach tych surowców.

Słabsze przeładunki węgla i rudy to stała tendencja obserwowana w portach w Szczecinie i Świnoujściu od 2015 r. Na przeładunki rudy mają wpływ zamówienia z czeskich i słowackich hut, które zamówiły ostatnio mniej tego surowca. Za spadki przeładunków węgla odpowiedzialny jest z kolei ekspansywny węgiel z węgiel z Rosji, Ameryki Północnej i Australii. Statki z węglem wybierają porty trójmiejskie, ponieważ w zespole portów Szczecin i Świnoujście jest zbyt płytki tor wodny dla dużych jednostek.

Porty szacują, że roczny wolumen przeładunków za 2016 r. powinien być podobny do ubiegłego roku i przekroczyć 23 mln ton towarów.

Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA jest spółką akcyjną z większościowym udziałem Skarbu Państwa. Zarządza dwoma portami: w Szczecinie i Świnoujściu.

W porcie w Świnoujściu znajduje się przede wszystkim terminal dla suchych ładunków masowych oraz terminal promowy. Port w Szczecinie obsługuje zarówno ładunki drobnicowe - w tym kontenery, wyroby hutnicze i ładunki wielkogabarytowe, jak również ładunki masowe - suche i płynne. Oba porty oferują także usługi przeładunkowo-składowe towarów rolno-spożywczych. 

PARTNER SERWISU Partner serwisu - MLP Group

REKLAMA

Newsletter


Najważniejsze informacje portalu propertynews.pl prosto na Twój e-mail

Propertynews.pl: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

REKLAMA
REKLAMA