PARTNERZY PORTALU

partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl

REKLAMA

Rosną szanse polskich morskich terminali kontenerowych

  • wnp.pl
  • 10 mar 2014 14:47

Rozszerzenie liczby i zakresu działania sojuszy wśród globalnych armatorów nie powinno istotnie zmienić sytuacji w przewozach towarów w kontenerach na Morzu Bałtyckim. Przedstawiciele portów i armatorów oceniają, że rynek ten będzie nadal rósł, prawdopodobnie nadal w tempie wyższym, niż w Europie Zachodniej.

REKLAMA

Obecnie w rejonie Morza Bałtyckiego w 54 portach działa 73 terminali kontenerowych. Docierają do nich w 100 regularnych połączeniach statki 25 operatorów połączeń feeder'owych (dowozowo - odwozowych kontenerów z dużych portów, przyjmujących kontenerowce w stałych połączeniach transoceanicznych).

Jedynie Głębokowodny Terminal Kontenerowy (DCT) Gdańsk ma stałe, raz w tygodniu, bezpośrednie połączenie z portami Azji Wschodniej, jakie zapewnia Maersk Line.

Jak podsumowali uczestnicy międzynarodowej konferencji Transport Week 2014, bałtyckie terminalne kontenerowe zwiększały w ostatnich kilku latach przeładunki w wyższym tempie, niż porty-huby w Zachodniej Europie.

Przykładowo, w 2013 r. cztery największe z nich (Rotterdam, Antwerpia, Hamburg, Bremerhaven) przeładowały łącznie 35,3 mln TEU towarów, o 0,5 proc. mniej r/r. Jedynie port Hamburg zwiększył je o 4,4 proc. (do 9,3 mln TEU), głównie - jak podkreślił zarząd w komunikacie - dzięki większemu o 10 proc. transshipmentu do krajów Europy Północnej i Wschodniej. W ub. roku w ruchu dowozowym i short sea shipping pomiędzy Hamburgiem a portami Morza Bałtyckiego przewieziono 2,3 mln TEU (+10,1 proc.). Podobna tendencja występowała w 2012 roku.

Na bałtyckim rynku kontenerowym jedna trzecia przeładunków przypada na porty rosyjskie, jedna piąta polskie terminale, a po 15 proc. - szwedzkie i fińskie.

Spektakularnym wydarzeniem minionego sezonu było wprowadzenie przez Maersk Line do obsługi DCT Gdańsk największego kontenerowca na świecie, klasy Triple E - o pojemności 18 tys. TEU. Armator ten ma już cztery takie jednostki, do obsługi linii Azja-Europa. Większa pojemność poprawia efektywność kosztową linii, co dowodzą świetne wyniki tego największego na świecie armatora.

Takie same cele przyświecają również utworzeniu aliansu P3, z udziałem trzech największych armatorów: Maersk Line, MSC oraz CMA CGM. Ma on też poprawić jakość obsługi i stabilną sytuację na rynku.

Ale oznacza to, że o ile DCT skorzysta na tym sojuszu (został wpisany na mapę obrazującą trasy ośmiu serwisów P3 na kierunku Azja-Europa), to np. DCT Gdynia musi się przygotować do możliwego ograniczenia przeładunków jednego z głównych operujących tam armatorów i jego serwisu feeder'owego - MSC (Mediterranean Shipping Company).

Podobał się artykuł? Podziel się!

PARTNERZY SERWISU Partner serwisu - BNP Paribas Real Estate Partner serwisu - MLP Group

REKLAMA

Newsletter


Najważniejsze informacje portalu propertynews.pl prosto na Twój e-mail

Propertynews.pl: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

REKLAMA
REKLAMA