PARTNERZY PORTALU

partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl
partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl
partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl

REKLAMA

Rozstrzyga się sprawa budowy terminalu w Gdańsku

  • Autor: PAP
  • 20 cze 2016 12:30

Rozstrzyga się sprawa budowy terminalu w Gdańsku fot. Fotolia

Polska stała się eksporterem ziarna, by zwiększyć jego wywóz, potrzebujemy portu zbożowego - mówi prezes Krajowej Federacji Producentów Zbóż Rafał Mładanowicz. Wyraża nadzieję, że sprawa terminala wyjaśni się do jesieni.

REKLAMA

Producenci zbóż od lat starają się o zwiększenie możliwości eksportowych, ale do tego potrzebna jest budowa infrastruktury portowej. Pomysł budowy terminala w Gdańsku, w konkretnym miejscu, powstał dwa lata temu, był tam teren należący do Skarbu Państwa, na którym znajduje się niemal gotowy magazyn i kilka niedokończonych silosów. Infrastrukturę tę można było łatwo przystosować do przeładunków ziarna - wyjaśnił Mładanowicz. Jak jednak dodał, teren, o który się starała branża zbożowa, wydzierżawiono zagranicznej spółce.

Według Mładanowicza stało się to "w ostatniej chwili", bo we wrześniu ub.r. Poprzednia koalicja wydzierżawiła teren spółce ze Szczecina z udziałem kapitału niemieckiego - podał szef Federacji. Według niego teren wydzierżawiono na 30 lat.

Mładanowicz dodał, że spółka, która obecnie gospodaruje na tym terenie, deklaruje chęć współpracy z organizacjami producentów zbóż, ale - jak mówił prezes KFPZ - w strategii spółki zapisano, że będzie się ona zajmowała importem węgla i rud stali, a to wyklucza eksport zbóż.

Teren wcześniej był użytkowany przez spółkę Euro Port, która zamierzała wybudować tam nowoczesny terminal zbożowy. Budowę rozpoczęto w 1998 r., ale jej nie dokończono. Zdaniem prezesa, teren ten idealnie nadaje się do handlu produktami sypkimi, bo w jest tam pirs z bezpośrednim dostępem do morza. Jak mówił, budową terminala są zainteresowane takie spółki jak Elewarr czy Krajowa Spółka Cukrowa, która w ten sposób mogłaby wywozić cukier. A w perspektywie mógłby to być port dla eksportu także innych produktów rolno-spożywczych.

Mładanowicz poinformował, że już w grudniu ub.r. przedstawił sprawę ministrowi rolnictwa Krzysztofowi Jurgielowi. "Od razu zostało wysłane pismo do ministra skarbu z zapytaniem o możliwość zerwania umowy dzierżawy za odszkodowaniem" - powiedział, dodając, że dotąd nie ma odpowiedzi. "Mam nadzieję, że sprawa wyjaśni się do jesieni" - powiedział.

Sam minister Jurgiel potwierdził na ubiegłotygodniowym spotkaniu z producentami zbóż, że budowa portu zbożowego w Gdańsku jest jednym z flagowych projektów przygotowywanego przez wicepremiera, ministra rozwoju Mateusza Morawieckiego planu rozwoju.

"Do przygotowywanego przez wicepremiera Morawieckiego Planu na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju wpisaliśmy kilka projektów flagowych i jednym z nich jest sprawa budowy portu zbożowego w Gdańsku" - mówił Jurgiel.

  • 1
  • 2

PARTNER SERWISU Partner serwisu - MLP Group

REKLAMA

Newsletter


Najważniejsze informacje portalu propertynews.pl prosto na Twój e-mail

Propertynews.pl: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

REKLAMA
REKLAMA