PARTNERZY PORTALU

partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl
partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl
partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl

REKLAMA

Terminal kontenerowy w Gdańsku otrzyma 290 mln euro kredytu

  • Autor: PAP
  • 07 lis 2014 13:57

Grupa banków komercyjnych i wspierających rozwój udzieli 290 mln euro kredytu na budowę drugiego głębokowodnego nabrzeża w DCT Gdańsk. Realizacja inwestycji może się rozpocząć jeszcze w tym roku, a zakończyć do końca 2016 r.

REKLAMA

Dzięki rozbudowie terminal podwoi zdolności przeładunkowe do 3 mln TEU rocznie.

Jak poinformowała w piątek PAP rzeczniczka prasowa DCT (Deepwater Container Terminal) Jadwiga Grabowska, do grupy instytucji, które udzielą kredytu należą: EBOiR (Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju), Bank Gospodarstwa Krajowego, mBank, Pekao SA, PKO BP, BNP Paribas i PZU. Podała, że kredyt w wysokości 290 mln euro będzie przeznaczony na refinansowanie zobowiązań terminalu T1 (pierwszego, działającego terminalu) oraz na budowę wraz z wyposażeniem w sprzęt T2 (drugiego planowanego głębokowodnego terminalu). Poinformowała, że umowa kredytowa została już podpisana.

Ponad miesiąc temu DCT ogłosił, że nowy głębokowodny terminal dla DCT w porcie w Gdańsku zaprojektuje i zbuduje spółka N.V. BESIX SA należąca do belgijskiej Grupy BESIX. Spółka wygrała przetarg na prace o wartości 89 mln euro. Całkowity koszt budowy terminalu to ok. 200 mln euro.

Grabowska podała, że DCT czeka teraz na "ostatnie decyzje administracyjne dotyczące inwestycji". Chodzi o pozwolenie na budowę. Spółka liczy, że budowę uda się rozpocząć jeszcze w tym roku.

"Budowa drugiego terminalu w DCT Gdańsk (...) jest odpowiedzią na rosnący popyt na obsługę głębokowodnych statków oceanicznych w rejonie Europy Środkowo-Wschodniej" - czytamy w przesłanym komunikacie. Jak podano, "nowe nabrzeże o długości 650 m zwiększy zdolność przeładunkową terminalu dwukrotnie, z 1,5 miliona TEU (TEU - pojemność standardowego 20-stopowego kontenera) do 3 milionów TEU rocznie w pierwszej fazie rozbudowy". Nowe nabrzeże ma być wyposażone w pięć suwnic STS oraz dodatkowy sprzęt przeładunkowy zdolny do obsługi statków o pojemności przekraczającej 18 tys. TEU.

W 2013 r. w DCT po raz pierwszy w jego niespełna 10-letniej historii przeładowano ponad 1 mln TEU, dzięki czemu Gdańsk znalazł się w setce największych terminali kontenerowych świata. Do terminalu DCT docierają największe na świecie statki obsługujące serwis oceaniczny AE10, czyli bezpośrednie połączenie z Dalekiego Wschodu do Polski i krajów bałtyckich.

DCT podaje, że jest największym i najszybciej rozwijającym się polskim terminalem kontenerowym oraz jedynym terminalem głębokowodnym w rejonie Morza Bałtyckiego, do którego bezpośrednio zawijają statki z Dalekiego Wschodu.

Inwestorem jest DCT, spółka zarejestrowana w Polsce, która w większości należy do Global Infrastructure Fund II, funduszu zarządzanego przez Macquarie Group of Companies, z siedzibą główną w Australii. Budowa pierwszego terminalu DCT w Gdańsku rozpoczęła się w październiku 2005 r., a pierwszy statek zawinął w czerwcu 2007 roku. (

PARTNER SERWISU Partner serwisu - MLP Group

REKLAMA

Newsletter


Najważniejsze informacje portalu propertynews.pl prosto na Twój e-mail

Propertynews.pl: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

REKLAMA
REKLAMA