PARTNERZY PORTALU

partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl

REKLAMA

Terminal kontenerowy w Gdańsku otrzyma 290 mln euro kredytu

  • Autor: PAP
  • 07 lis 2014 13:57

Grupa banków komercyjnych i wspierających rozwój udzieli 290 mln euro kredytu na budowę drugiego głębokowodnego nabrzeża w DCT Gdańsk. Realizacja inwestycji może się rozpocząć jeszcze w tym roku, a zakończyć do końca 2016 r.

REKLAMA

Dzięki rozbudowie terminal podwoi zdolności przeładunkowe do 3 mln TEU rocznie.

Jak poinformowała w piątek PAP rzeczniczka prasowa DCT (Deepwater Container Terminal) Jadwiga Grabowska, do grupy instytucji, które udzielą kredytu należą: EBOiR (Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju), Bank Gospodarstwa Krajowego, mBank, Pekao SA, PKO BP, BNP Paribas i PZU. Podała, że kredyt w wysokości 290 mln euro będzie przeznaczony na refinansowanie zobowiązań terminalu T1 (pierwszego, działającego terminalu) oraz na budowę wraz z wyposażeniem w sprzęt T2 (drugiego planowanego głębokowodnego terminalu). Poinformowała, że umowa kredytowa została już podpisana.

Ponad miesiąc temu DCT ogłosił, że nowy głębokowodny terminal dla DCT w porcie w Gdańsku zaprojektuje i zbuduje spółka N.V. BESIX SA należąca do belgijskiej Grupy BESIX. Spółka wygrała przetarg na prace o wartości 89 mln euro. Całkowity koszt budowy terminalu to ok. 200 mln euro.

Grabowska podała, że DCT czeka teraz na "ostatnie decyzje administracyjne dotyczące inwestycji". Chodzi o pozwolenie na budowę. Spółka liczy, że budowę uda się rozpocząć jeszcze w tym roku.

"Budowa drugiego terminalu w DCT Gdańsk (...) jest odpowiedzią na rosnący popyt na obsługę głębokowodnych statków oceanicznych w rejonie Europy Środkowo-Wschodniej" - czytamy w przesłanym komunikacie. Jak podano, "nowe nabrzeże o długości 650 m zwiększy zdolność przeładunkową terminalu dwukrotnie, z 1,5 miliona TEU (TEU - pojemność standardowego 20-stopowego kontenera) do 3 milionów TEU rocznie w pierwszej fazie rozbudowy". Nowe nabrzeże ma być wyposażone w pięć suwnic STS oraz dodatkowy sprzęt przeładunkowy zdolny do obsługi statków o pojemności przekraczającej 18 tys. TEU.

W 2013 r. w DCT po raz pierwszy w jego niespełna 10-letniej historii przeładowano ponad 1 mln TEU, dzięki czemu Gdańsk znalazł się w setce największych terminali kontenerowych świata. Do terminalu DCT docierają największe na świecie statki obsługujące serwis oceaniczny AE10, czyli bezpośrednie połączenie z Dalekiego Wschodu do Polski i krajów bałtyckich.

DCT podaje, że jest największym i najszybciej rozwijającym się polskim terminalem kontenerowym oraz jedynym terminalem głębokowodnym w rejonie Morza Bałtyckiego, do którego bezpośrednio zawijają statki z Dalekiego Wschodu.

Inwestorem jest DCT, spółka zarejestrowana w Polsce, która w większości należy do Global Infrastructure Fund II, funduszu zarządzanego przez Macquarie Group of Companies, z siedzibą główną w Australii. Budowa pierwszego terminalu DCT w Gdańsku rozpoczęła się w październiku 2005 r., a pierwszy statek zawinął w czerwcu 2007 roku. (

Podobał się artykuł? Podziel się!

PARTNERZY SERWISU Partner serwisu - BNP Paribas Real Estate Partner serwisu - MLP Group

REKLAMA

Newsletter


Najważniejsze informacje portalu propertynews.pl prosto na Twój e-mail

Propertynews.pl: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

REKLAMA
REKLAMA