Trwa procedura przetargowa na budowę gdańskiego terminala o wartości 250 mln euro
Jedna firma i trzy konsorcja międzynarodowe zakwalifikowały się do II etapu przetargu na projekt i budowę drugiego terminala kontenerowego w porcie w Gdańsku, o wartości 250 mln euro. Generalny wykonawca ma być wybrany za 2-3 miesiące. Budowa ma ruszyć jeszcze w tym roku.
Jak poinformowała w czwartek PAP rzeczniczka prasowa inwestora, firmy DCT (Deepwater Container Terminal) Jadwiga Grabowska, do I etapu przetargu zgłosiło się 7 firm, które zostały ocenione pod względem m.in. doświadczenia w prowadzeniu podobnych projektów oraz potencjału, jakim dysponują pod względem sprzętu i kadry.
W drugim etapie przetargu udział wezmą: N.V. Besix S.A. oraz konsorcjum złożone z pięciu firm: Bilfinger Construction GmbH, Bilfinger Infrastructure S.A., Van Oord Dredging and Marine Contractors B.V., Przedsiębiorstwa Robót Czerpalnych i Podwodnych Sp. z o.o. oraz Korporacji Budowlanej DORACO Sp. z o.o.. Drugie konsorcjum tworzą trzy firmy: OHL S.A., Sociedad Anónima Trabajos y Obras (SATO) i Soletanche Bachy International. W trzecim konsorcjum są trzy firmy: Per Aarsleff A/S, Budimex SA i Dredging International.
W II etapie przetargu mają być oceniane szczegółowe projekty terminala oraz harmonogram prac projektowo-budowlanych. Firma DCT Gdańsk zakłada, że w ciągu 2-3 miesięcy wybrany zostanie generalny wykonawca. Budowa ma się rozpocząć jeszcze w tym roku, a zakończyć w roku 2016.
Drugi terminal kontenerowy ma powstać w porcie w Gdańsku na terenie 27 ha. Ma zwiększyć obecne zdolności przeładunkowe DCT z ponad 1,3 mln TEU (TEU - pojemność standardowego 20-stopowego kontenera) do 4 mln TEU rocznie.
W ramach inwestycji ma powstać m.in. 600-metrowy odcinek nabrzeża umożliwiającego obsługę największych kontenerowców świata. Nabrzeże mają obsługiwać nowoczesne urządzenia przeładunkowe m.in. dźwigi klasy Super-Post-Panamax o wysięgu 25 rzędów kontenerów. Nowy terminal będzie usytuowany pomiędzy pirsem rudowym a istniejącym już terminalem DCT.
W 2013 r. w DCT po raz pierwszy w jego niespełna 10-letniej historii przeładowano ponad 1 mln TEU, dzięki czemu Gdańsk znalazł się w setce największych terminali kontenerowych świata. Do terminala DCT docierają największe na świecie statki obsługujące serwis oceaniczny AE10, czyli bezpośrednie połączenie z Dalekiego Wschodu do Polski i krajów bałtyckich.
Inwestorem jest DCT, spółka zarejestrowana w Polsce, która w większości należy do Global Infrastructure Fund II, funduszu zarządzanego przez Macquarie Group of Companies, z siedzibą główną w Australii.
Budowa pierwszego terminala DCT w Gdańsku rozpoczęła się w październiku 2005 r., a pierwszy statek zawinął w czerwcu 2007 roku.


- EUR -0,03% 4,17 zł
- CHF -0,08% 3,48 zł
- USD -0,08% 3,37 zł
-
17:06
Wiecha zawisła na centrum logistycznym Zalando pod Łodzią
-
16:28
Wadowicka w nowej odsłonie
-
15:57
Będzie due diligence lotniska w Modlinie
-
15:54
Nowe centrum logistyczne Poczty Polskiej jeszcze w tym roku
-
15:51
Rekordowa liczba przeładunków w Porcie Gdańsk
-
15:32
MMG Centers Kołobrzeg kompletuje najemców
-
15:18
Arcona Property skoncentrowany na Polsce
-
15:08
Europejski w rękach doradców
-
14:48
Podatek minimalny - jak przyjął go rynek ?
-
14:26
W Nowej Iwicznej powstanie hotel
-
Panattoni bije rekordy z Leroy Merlin. Budują największy magazyn w Polsce
-
Mango szykuje otwarciową ofensywę. Galeria Ostrowiec wśród nowych lokalizacji
-
Ponad 80 marek i 41 tys. mkw. w sercu miasta. Oto nowa Galeria Centrum
-
Hotelarze na zakupach
-
Chińska sieć hotelowa rusza na podbój Europy
-
State Street bierze cały biurowiec. To tylko zaostrza apetyt Ghelamco na Kraków
-
Dekpol celuje w nowy rynek. Zbuduje kolejny hotel
-
Motoryzacyjny gigant w nowej siedzibie
-
Kapitał w drodze do Polski. Jesteśmy jednym z głównych hubów inwestycyjnych w regionie
-
Focus Hotels mocno się rozpędza. Na starcie butikowy hotel w Sopocie, kolejne w przygotowaniu
-
1
LPP na sprzedażowej fali
-
2
Rondo Wiatraczna kompletuje najemców
-
3
Dobre prognozy dla TXM, słabsze dla Gino Rossi i Monnari
-
4
Mohito pod nowym stołecznym adresem
-
5
Focus Park wzmacnia ofertę o elektromarket
-
6
Kolejny efekt zakazu handlu w niedziele? Odzieżowy potentat nie wyklucza próby renegocjacji czynszów
-
7
Last minute jest passe. Jak Polacy planują wakacje?
-
8
Chcemy być w stolicach świata mody
-
9
Nowe marki w Rybnik Plaza
-
10
LPP? Skanska? Tatry Mouintain Resort? IKEA? A może JP Morgan? Wybierz najlepszego inwestora!