PARTNERZY PORTALU

partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl
partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl
partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl

REKLAMA

Jeśli nie teraz, to kiedy? Rok 2013 pod znakiem rozwoju sieci handlowych - wywiad

  • Autor: Propertynews.pl
  • 17 maj 2013 16:07

Jeśli nie teraz, to kiedy? Rok 2013 pod znakiem rozwoju sieci handlowych - wywiad

Rok 2013 może okazać się doskonały dla rozwoju sieci handlowych - Rynek jeszcze ciągle sprzyja najemcy i daje wiele możliwości nowych otwarć w nowych obiektach, jak i w istniejących, które właśnie przechodzą rekomercjalizacje lub przebudowy - ocenia w rozmowie z Propertynews.pl Renata Kusznierska, dyrektor w dziale powierzchni biurowych i zarządzania nieruchomościami Savills.

REKLAMA

Jak będzie przedstawiał się rok 2013 jeśli chodzi o realizację nowej powierzchni handlowej?

W 2012 r. oddano do użytkowania około 390 000 mkw. powierzchni w centrach handlowych. W budowie aktualnie znajduje się ponad 840 000 mkw. powierzchni handlowej w centrach handlowych, z czego ponad 700.000 mkw. ma zostać oddane do użytku do końca 2013 r. Ponad 41 [rpc/ powierzchni centrów handlowych w budowie zlokalizowana jest w miastach powyżej 300 000 mieszkańców, 32 proc. w miastach o liczbie mieszkańców w przedziale 100 000 - 300 000 mieszkańców i pozostałe 27 proc. w miastach do 100.000 mieszkańców.

Do największych projektów w budowie należą: Galeria Katowicka (53 000 mkw.), Poznań City Centre (51 000 mkw.) oraz Atrium Felicity w Lublinie (74 000 mkw.).

Przewiduje się, że poziom nowej podaży centrów handlowych w 2013 r. będzie najwyższy od 2000 r., dlatego obecnie trudno mówić o kończącej się hossie w branży; aktywność deweloperów pozostaje wysoka.

Co w najbliższych latach może charakteryzować polski rynek nieruchomości handlowych?

Dużą popularnością w najbliższych latach będą cieszyć się obiekty typu ‘convenience centre' czyli centra handlowe mniejszego formatu, zazwyczaj o powierzchni około 4 000 - 10 000 mkw. dedykowane lokalnym społecznościom, zarówno zamieszkującym większe osiedla mieszkaniowe w dużych miastach, jak i mniejsze miejscowości. Ponadto, wiele istniejących obiektów zostanie poddanych modernizacji lub rozbudowie mających na celu poniesienie atrakcyjności i odświeżenie oferty centrum.

Które regiony Polski przyciągają obecnie inwestorów powierzchni handlowych?

Mniejszym nasyceniem powierzchnią handlową charakteryzują się miasta położone we wschodniej i północno wschodniej części kraju. Niemniej jednak, poziom wynagrodzeń i bezrobocia w tej części kraju jest mniej sprzyjający rozwojowi rynku centrów handlowych.

Deweloperzy uważnie przyglądają się nasyceniu powierzchnią handlową w większych miastach i obecnie jest już co raz mniej lokalizacji, w których brakuje galerii handlowych. Jednocześnie deweloperzy w dalszym ciągu doceniają wiodące lokalizacje charakteryzujące się relatywnie dużą siłą nabywczą, takie jak Warszawa, gdzie pojawiło się kilka nowych projektów handlowych.

Jak przedstawia się obecnie rynek najemców powierzchni handlowych? Czy obecna dynamika rozwoju może zostać utrzymana?

Dynamika rozwoju jest utrzymana w przypadku dużych sieci handlowych jak LPP, Inditex czy H&M. Obecnie jest to dobry czas dla rozwoju sieci, ponieważ rynek jeszcze ciągle sprzyja najemcy i daje wiele możliwości nowych otwarć w nowych obiektach, jak i w istniejących, które właśnie przechodzą rekomercjalizacje lub przebudowy.

Dziękujemy za rozmowę


REKLAMA

Newsletter


Najważniejsze informacje portalu propertynews.pl prosto na Twój e-mail

Propertynews.pl: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

REKLAMA
REKLAMA