PARTNERZY PORTALU

partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl
partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl
partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl

REKLAMA

Kryzys to dobry czas na rozwój takich sieci jak Centro - wywiad z Gerardem Mikiną z C-Trade

  • Autor: Propertynews.pl
  • 09 lis 2012 09:12

Kryzys to dobry czas na rozwój takich sieci jak Centro - wywiad z Gerardem Mikiną z C-Trade

Sieć Centro zadebiutowała na polskim rynku w czerwcu ubiegłego roku i od tego czasu wciela w życie plan szerokiej ekspansji w całym kraju. To właśnie Polska ma się dla niej stać przyczółkiem do podboju regionalnych rynków oraz... Europy Zachodniej. O tym jak, w kontekście kryzysu i problemów gospodarczych państw europejskich, Centro ocenia perspektywy rozwoju rynku opowiada Gerard Mikina, CEE Expansion Director w C-Trade.

REKLAMA

Jak - okiem najemcy - wygląda obecna sytuacja na rynku centrów handlowych w regionie Europy Środkowo-Wschodniej? 

To bardzo ciekawy i chłonny rynek. Widać to przez rozwój sieci dyskontowych, głównie niemieckich, które intensywnie wchodzą w centra handlowe i lokalizacje miejskie.

Jeśli chodzi o Polskę, dominującą rolę ma tu potencjał ludzki - prawie 40 mln mieszkańców. Nie możemy także zapominać o poziomie centrów handlowych, jakie istnieją w Polsce. Dlatego też nasza firma przyjęła ten kraj jako punkt centralny dla rozwoju na Europę Środkowo-Wschodnią.

Jeśli chodzi o inne kraje, na pewno musimy rozpatrywać Czechy ze Słowacją. Tu również olbrzymie znaczenie ma kwestia potencjału ludzkiego - łącznie jest blisko 16 mln obywateli. Podobnie Węgry, Rumunia i Bułgaria - przy czym bardzo intensywnie przyglądamy się szczególnie Rumunii. Należy jednak pamiętać, że rynek ten ciągle się rozwija, także przy udziale polskich deweloperów.

Również Turcja dysponuje ogromnym rynkiem i ogromnym potencjałem. Oczywiście, należy także pamiętać o Europie Zachodniej. Nikt nie powiedział, że firmy z Polski czy Rosji (co widać na kilku przykładach) nie mogą się rozwijać w Niemczech, Francji czy Hiszpanii. To są takie rynki jak nasze, ale bardziej rozwinięte i z bardziej "wybrednym" klientem.

Czy trudności gospodarcze w regionie mogą wstrząsnąć rynkiem najemców?

Ten wstrząs panuje od 2-3 lat. Wszyscy mamy do czynienia z utrudnieniami czy ograniczeniami kredytowymi ze strony banków. Tak samo jest w przypadku dużych inwestorów. Nikt nie otrzymuje kredytów bez dawniej popularnego preleasu. Teraz jest to już tzw. prelease finansowy - banki muszą sprawdzać, jakiego rodzaju są podpisywane umowy - nie tylko powierzchniowo, bo z tym deweloperzy sobie radzili, ale i finansowo. Myślę, że to kwestia oczywista w dzisiejszych czasach, bo ten, który pożycza, musi się upewnić, że otrzyma pieniądze z powrotem.

Na pewno jest trudniej - i można o oto spytać się deweloperów. Nie ogłaszają już kilka razy w miesiącu, że powstanie duże centrum handlowe, tylko bardzo intensywnie pracują nad komercjalizacją tych projektów, które zostały anonsowane 2-3 lata temu. Istnieją projekty, które od 5 czy 10 lat nie wyszły jeszcze z ziemi i pewnie długo nie wyjdą. To jest efekt kryzysu, który ciągle trwa. Jaki będzie efekt, zobaczymy.

  • kulfon 2012-11-19 11:51:21
    My zainwestowaliśmy w tym roku w halę magazynową. Hale Jartomu pod Warszawą, tak dobrych wycen nie miały od lat, więc je wykorzystaliśmy. Cała hala jest już zajęta, mamy stałą umowę i czekamy tylko na rozwój wydarzeń rynkowych. Oby tylko się działo...


REKLAMA

Newsletter


Najważniejsze informacje portalu propertynews.pl prosto na Twój e-mail

Propertynews.pl: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

REKLAMA
REKLAMA