PARTNERZY PORTALU

partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl

REKLAMA

Polska może znaleźć się w awangardzie nowego modelu świata

  • wnp.pl
  • 25 sty 2018 14:25

Polska może znaleźć się w awangardzie nowego modelu świata fot. mat. prasowe

Konkurencja w zakresie gospodarki opartej na wiedzy jest olbrzymia, ale mamy szansę uczestniczyć w przełomach technologicznych jako beneficjenci dotychczasowego niedorozwoju w tym obszarze. Przyspieszenie rozwoju będzie jednak możliwe tylko dzięki sprzęgnięciu najnowszych technologii z realną, istniejącą gospodarką - uznali uczestnicy Forum Zmieniamy Polski Przemysł, „Polska gospodarka 2040. Scenariusze rozwoju w perspektywie 20-lecia”.

REKLAMA

- Kształt polskiej gospodarki w 2040 roku będzie zależał od tego, jak będziemy pracować. Nie staniemy się jednak krajem rozpychającym się na rynku. W ostatnich dekadach zrobiliśmy olbrzymi postęp i mamy wielkie ambicje, ale nie zawsze potrafimy dostrzec prawdę o nas samych. A prawda jest taka, że nie mamy swoich Harvardów i Oksfordów, jesteśmy raczej samoukami. Wierzę, że będziemy mieli w biznesie swoje incydenty, odpowiedniki Roberta Lewandowskiego w świecie sportu, ale nie będą one efektem systemu, w którym działamy - powiedział Adam Góral, prezes Asseco, w trakcie sesji inauguracyjnej Forum Zmieniamy Polski Przemysł, „Polska gospodarka 2040. Scenariusze rozwoju w perspektywie 20-lecia”.

- Możemy być beneficjentami niedorozwoju technologicznego, przeskoczyć od razu do najnowocześniejszych technologii, jak sztuczna inteligencja czy uczenie maszynowe, bo nie musimy bronić wcześniej wytyczonych dróg - przekonuje Maciej Chorowski, dyrektor Narodowego Centrum Badań i Rozwoju (NCBR) - Tyle tylko, że sztuczna inteligencja może przyspieszyć nasz rozwój jedynie pod warunkiem, że będzie sprzęgnięta z realną gospodarką. Musimy udowodnić, że technologie są dla wszystkich, że sztuczna inteligencja jest równie dobra dla programu kosmicznego jak dla kopalni węgla kamiennego - dodaje.

Eksperci nie mają wątpliwości, że rozwoju technologicznego nie można zadekretować. - Spodziewam się, że rzeczywistość 2040 roku będzie bardziej podobna do obecnej niż nam się wydaje, w tym sensie, że nowe rozwiązania będą już na tyle powszechne, że nie będziemy ich zauważać - powiedział Maciej Chorowski.

W ocenie  Janusza Steinhoffa, wicepremiera i ministra gospodarki w latach 1997-2001, martwi niski poziom inwestycji w Polsce w 2017 roku, wynoszący 18,1 proc., a więc najniższy w ostatnich latach i znacząco odbiegający od poziomu 25 proc. zapisanego w Strategii Odpowiedzialnego Rozwoju.

Grzegorz Brona, prezes zarządu Creotech Instruments, wskazuje dwa standardowe podejścia do nowoczesnych technologii: kup lub wymyśl samodzielnie. - Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na pytanie, która z tych dróg jest lepsza. Zapewne ta, która sprawia, że uda nam się osiągnąć cel. Nam nie udało się kupić Airbusa, więc sami wymyślamy swoje rozwiązania, w oparciu o międzynarodowe agencje kosmiczne - powiedział - Jest natomiast jeszcze trzecia droga, która nie polega na kupowaniu wiedzy bądź ukrywaniu jej za patentami, ale na jej pokazywaniu i dzieleniu się nią, a stawianiu na rozwiązanie „time to market”, bazujące na tym, że wygrywa ten, kto pierwszy pojawia się na rynku. Spróbowaliśmy takiego podejścia i w efekcie zaczęliśmy niedawno dostawy do Brazylii i Indii. Liczymy na to, że ci, którzy będą chcieli nasze rozwiązania kopiować, nawet jeśli to duże korporacje, będą potrzebowali na to zbyt dużo czasu, a my po prostu będziemy pierwsi.

Więcej na WNP.pl

Podobał się artykuł? Podziel się!

REKLAMA

PRIME PROPERTY PRIZE 2017

Do końca głosowania zostało


REKLAMA

Newsletter


Najważniejsze informacje portalu propertynews.pl prosto na Twój e-mail

Propertynews.pl: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

REKLAMA
REKLAMA

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.