PARTNERZY PORTALU

partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl
partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl
partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl

REKLAMA

Polskie firmy coraz częściej rozpoczynają ekspansję zagraniczną

  • wnp.pl
  • 30 mar 2015 08:02

Polskie firmy coraz częściej rozpoczynają ekspansję zagraniczną

Firmy, które rozwinęły się od czasu transformacji ustrojowej tak, iż gros ich przychodów/możliwości biznesowych związane były z obcymi rynkami zdecydowały się już na ekspansję - mówi Rafał Hiszpański, prezes Towarzystwa Ubezpieczeń Euler Hermes.

REKLAMA

Polskie firmy rzadziej niż zachodnioeuropejskie w swojej międzynarodowej ekspansji podejmują na rynkach docelowych działalność inwestycyjną. W mojej opinii "jeszcze", a nie "wciąż niestety" rzadziej. Jestem bowiem dobrej myśli - widzimy w tej kwestii zmiany, nie zachodzą może one tak szybko jak można by sobie tego życzyć, ale tak szybko, jak to jest możliwe - mówi portalowi wnp.pl Rafał Hiszpański, prezes Towarzystwa Ubezpieczeń Euler Hermes.

Dlaczego zatem jak na razie polskie firmy ograniczają się zazwyczaj jedynie do eksportu? Zdaniem Rafała Hiszpańskiego, po prostu są na takim stopniu rozwoju, nie winiłbym tutaj jakichś czynników zewnętrznych np. wsparcie rządu, czy zbyt ostrożnego podejścia zarządzających tymi firmami.

O ekspansji decyduje głównie stopień rozwoju firmy - zdobycie rynku lokalnego: regionalnego, krajowego, a następnie istotna rola eksportu w sprzedaży swoich produktów.

- Gdy firma napotyka pewne bariery w dalszym rozwoju lub w zapewnieniu sobie pewnej przyszłości (stałego zbytu na swoje towary lub usługi) wykorzystuje w tym celu szanse, potencjał do rozbudowy korzystając z możliwości stwarzanych w innych krajach. Te firmy, które rozwinęły się od czasu transformacji ustrojowej tak, iż gros ich przychodów/możliwości biznesowych związane były z obcymi rynkami zdecydowały się już na ekspansję - przykłady można by mnożyć w branżach: spożywczej, meblowej, chemicznej czy np. elektromaszynowej - dodaje prezes Hiszpański.

- Pamiętajmy jednocześnie, iż znaczna część działających w Polsce firm to oddziały międzynarodowych przedsiębiorstw tak, więc one nie podejmują samodzielnie ekspansji inwestycyjnej za granicą - podkreśla.

Ekspansję zagraniczną mogą podejmować stricte polskie firmy, które rozwijają się, osiągają od strony finansowej i organizacyjnej poziom umożliwiający trwałą rozbudowę swoich struktur poza granicami naszego kraju. Wpływają na to odpowiednie obroty - środki własne i zdolność kredytowa do akwizycji lub budowy od podstaw działalności za granicą. W grę wchodzą również sprawy organizacyjne. Np. dobra znajomość lokalnych uwarunkowań i możliwości, penetracja rynków zagranicznych.

  • 1
  • 2


REKLAMA

Newsletter


Najważniejsze informacje portalu propertynews.pl prosto na Twój e-mail

Propertynews.pl: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

REKLAMA
REKLAMA