PARTNERZY PORTALU

partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl

REKLAMA

W handlu postępować będzie konsolidacja - wywiad z Luisem Amaralem

  • www.portalspozywczy.pl
  • 06 maj 2014 15:55

W handlu postępować będzie konsolidacja - wywiad z Luisem Amaralem

W sektorze handlu w Polsce w perspektywie kolejnych lat postępować będzie konsolidacja. Rok 2013 był ciężki dla całego polskiego handlu, ale sektorem wygranym był handel tradycyjny. Początek roku 2014 dla handlu tradycyjnego jest zaś zdecydowanie lepszy niż początek 2013 - mówi w wywiadzie dla serwisu portalspozywczy.pl Luis Amaral, prezes i główny udziałowiec giełdowej Grupy Eurocash.

REKLAMA

- Uważam, że postępować będzie konsolidacja - to jest nieuniknione. Dziś segmentem, który nadal rośnie najmocniej, są dyskonty, ale na drugim miejscu jest handel tradycyjny. Hipermarkety, podobnie jak duże sieci supermarketów, od kilku lat mają spore problemy i ich sprzedaż spada - mówi serwisowi portalspozywczy.pl Luis Amaral.

- Jeszcze dwa lata temu różnica, jeśli chodzi o tempo wzrostu dyskontów i handlu tradycyjnego była znacząca. Dyskonty rosły w tempie ok. 20 proc. rocznie, a handel tradycyjny 3-4 proc. Obecnie jest to odpowiednio 3-4 proc. oraz 1-2 proc., a więc różnica ta zmniejszyła się. Dlatego uważam, że Polska jest jednym z niewielu krajów w Europie, gdzie handel tradycyjny naprawdę stał się sektorem wygranym - dodaje.

Przyznaje, że rok 2013 był ciężki dla całego sektora handlu, ale handel tradycyjny miał relatywnie dobre wyniki.

- Trzeba oczywiście przyznać, że rok 2013 dla wszystkich był ciężki: dla nas, dla naszych klientów, dla wszystkich uczestników rynku, łącznie z dyskontami. Można jednak powiedzieć, że mimo że niezależne sklepy odczuły spadek przychodów z powodu otoczenia gospodarczego, handel tradycyjny miał relatywnie dobre wyniki i w rzeczywistości zdobywał udziały rynkowe, co może wyznaczać kierunek na bieżący rok. Początek roku 2014 dla handlu tradycyjnego jest zdecydowanie silniejszy niż początek 2013, a to jest najważniejsze - mówi Amaral.

Co mogłoby przyspieszyć i pomóc w rozwoju biznesu handlowego w Polsce?

- Według mnie Polska jest bardzo przyjaznym krajem dla rozwoju biznesu (...) nigdy nie doświadczyłem żadnych pozabiznesowych ingerencji w prowadzoną działalność. Wyznaję zasadę, że wszystko zależy od nas samych. Nie ma sensu obwiniać biurokracji, czy mówić "gdyby rząd zmienił prawo, to byłoby łatwiej". Ważne jest to, co wybiera konsument. A konsument wybiera handel tradycyjny wtedy, kiedy sklepy są czyste, przyjazne, mają dobre zaopatrzenie i są tanie. To jest cel, do którego dążymy - mówi Amaral. - Jako problem rynkowy widzimy natomiast postępowanie niektórych producentów - brak długoterminowego podejścia w ich działaniu. Cześć z nich, zmieniając co 3 lata lub częściej lokalnego prezesa, nadal nie zdaje sobie sprawy, że w Polsce około połowę rynku stanowi handel tradycyjny, który nie zniknie jak to miało miejsce w innych krajach. I dlatego podtrzymują preferencyjne warunki dla tzw. handlu nowoczesnego, w szczególności dyskontów. W rzeczywistości szkodzą samym sobie, bo na koniec dyskonty w oparciu o nich rozwijają własne marki i produkty - dodaje.

  • 1
  • 2

REKLAMA

Newsletter


Najważniejsze informacje portalu propertynews.pl prosto na Twój e-mail

Propertynews.pl: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

REKLAMA
REKLAMA