PARTNERZY PORTALU

partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl

REKLAMA

Rowerowe szlaki to początek. Potrzeba więcej atrakcji dla turystów

  • Autor: PAP
  • 04 gru 2015 15:35

Rowerowe szlaki to początek. Potrzeba więcej atrakcji dla turystów fot. Fotolia

Rowerowy szlak Green Velo, który powstaje w pięciu regionach Polski Wschodniej, by spełniał swoją rolę, powinien być obudowany jeszcze innymi atrakcjami dla turystów niż tylko krajobrazowe - uważa wicemarszałek województwa podlaskiego Maciej Żywno.

REKLAMA

Budowa trasy i promocja są dofinansowane z UE z programu Rozwój Polski Wschodniej na lata 2007-2013. Budowa kosztuje ok. 300 mln zł (ok. 236 mln zł pochodzi z UE), 10 proc. z budżetu państwa, 5 proc. to środki samorządów województw. Promocja szlaku kosztuje ok. 20 mln zł.

W ramach inwestycji w Podlaskiem powstają 602 km, oznakowanych tras dla miłośników roweru oraz drobna infrastruktura, tzw. miejsca obsługi rowerów, gdzie np. można odpocząć. Większość tras została wytyczona i oznakowana po już istniejących drogach, tylko część budowano na nowo.

Wicemarszałek Żywno powiedział, że do końca grudnia wszystkie prace w Podlaskiem będą zakończone. W czwartek Najwyższa Izba Kontroli wskazywała w raporcie wątpliwości, czy uda się zakończyć wszystkie inwestycje na czas. Samorządy województw zapewniają jednak, że zakończą się planowo - czyli do końca grudnia 2015 roku.

Wschodni Szlak Rowerowy Green Velo liczy ok. dwa tysiące kilometrów i przebiega przez pięć województw: warmińsko-mazurskie, podlaskie, lubelskie, podkarpackie i świętokrzyskie.

Żywno podkreślił, że projekt Green Velo realizowany w pięciu regionach po raz pierwszy dał szanse na spojrzenie na turystykę "przez pryzmat roweru", dlatego jest to "interesujące przedsięwzięcie" dla całej Polski Wschodniej.

"Szczególnie chodzi o możliwość budowania długich tras, a zatem dla turystów lubiących wyzwania atutem może być to, że taki temat nie jest spotykany w Polsce, ale też w Europie" - mówi Żywno. Jak zauważył, to produkt dla specyficznej i wąskiej grupy osób, by np. rowerem pokonać Polskę od Elbląga na południe Podkarpacia.

Wicemarszałek uważa, że aby taki szlak przyciągał turystów, musi mieć też inne atrakcje niż krajobrazowe. Szlak w Podlaskiem wiedzie przez wszystkie najpiękniejsze miejsca w województwie, np. cztery parki narodowe: Wigierski, Biebrzański, Białowieski, Narwiański. Żywno powiedział, że dużo zależy teraz od tego jak te trasy zostaną wykorzystane przez przedsiębiorców i samorządy lokalne.

Zaznaczył, że owszem powstaje infrastruktura, ale bez dodatkowych inicjatyw, działań firm czy lokalnych władz ona może być - jak to ujął "po prostu - poza krajobrazową - nudną".

"A zatem musi się to opierać na obudowywaniu się wokół Green Velo konkretnymi turystycznymi przedsięwzięciami, żeby poza miejscami obsługi turystów, coś się jeszcze działo. I na to będziemy zwracać uwagę" - zadeklarował Żywno. Zaznaczył, że trwają rozmowy jak to ma być wykorzystywane, a koncepcja zakłada, by np. dofinansowywać takie przedsięwzięcia, by szlak służył również mieszkańcom do podróżowania rowerem.

  • 1
  • 2


REKLAMA

Newsletter


Najważniejsze informacje portalu propertynews.pl prosto na Twój e-mail

Propertynews.pl: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

REKLAMA
REKLAMA