Chcesz osiągnąć sukces? Przejmij firmę od rodziców

Instytut Biznesu Rodzinnego przedstawił wyniki badania przedsiębiorczości studentów GUESSS, z którego wynika, że 8,1 proc. sukcesorów chce przejąć firmę od rodziców - podaje PAP.
Wyniki opublikowano w raporcie "Barometr Sukcesyjny - ścieżki kariery pokolenia Next Generation w polskich firmach rodzinnych".
- W poprzedniej edycji badania wskaźnik wynosił 6,3 proc., dziś to 8,1 proc. Bardzo cieszy nas ta zmiana, która pokazuje, że rośnie szansa na udane sukcesje wewnątrzrodzinne w polskich firmach rodzinnych - wskazała, cytowana w komunikacie, dr Adrianna Lewandowska, prezes Instytutu Biznesu Rodzinnego.
Jak wynika z raportu, spośród badanych studentów 59 proc. pracowało już w firmach rodziców. Według autorów opracowania dzieci przedsiębiorców od najmłodszych lat obserwują biznesowe strategie rodziców, budowanie relacji z klientami i partnerami, a także są świadkami rozmów o firmie. - To wszystko prowadzi do zakorzenienia pewnych wartości wśród młodego pokolenia - gdy w przyszłości dzieci z rodzin biznesowych zdecydują się na zarządzanie firmą rodziców, będą działać w poszanowaniu tradycji - zaznaczono.
Bezpośrednio po zakończeniu studiów, jak wskazano, sukcesorzy widzą się najczęściej jako pracowników na etatach w sektorze MSP bądź w korporacjach. - Jest to dobry prognostyk w kontekście budowania własnej tożsamości zawodowej i autorytetu sukcesora w przyszłości. Co dziesiąty sukcesor planuje bezpośrednio po studiach założyć własny start-up, który powinien zweryfikować jego gotowość do bycia właścicielem firmy i predyspozycje do przedsiębiorczości - czytamy.
Jak podkreślili autorzy badania, po pięciu latach od zakończenia edukacji sukcesorzy nie chcą pracować na cudze konto, a 47,3 proc. z nich chciałoby w tym czasie prowadzić firmę lub własny start-up.
Firmy rodzinne, jak wskazują autorzy badania, można uznać za środowisko kształtowania się przedsiębiorczości młodych. Co trzeci sukcesor (33,7 proc.) inspirację biznesową zaczerpnął bowiem od rodziców.
Instytut Biznesu Rodzinnego przeprowadził drugą polską edycję międzynarodowego projektu GUESSS (Global University Entrepreneurial Student Spirit Students' Survey) realizowanego w 50 krajach na wszystkich kontynentach. W badaniu wzięło udział ponad 1000 uczelni wyższych, w tym 50 z Polski. Łącznie przebadano 21 tys. 386 sukcesorów, w tym 1471 z Polski. Na podstawie tego badania powstał raport "Barometr Sukcesyjny - ścieżki kariery pokolenia Next Generation w polskich firmach rodzinnych".
Instytut Biznesu Rodzinnego jest think tankiem zajmującym się pozyskiwaniem i upowszechnianiem wiedzy o firmach rodzinnych w Polsce. (PAP)


REKOMENDOWANE DLA CIEBIE
- EUR 0,43% 4,22 zł
- CHF 0,10% 3,52 zł
- USD 0,43% 3,45 zł
-
09:42
Wenecja broni się przed falą turystów w długi weekend. Sięga po nadzwyczajne środki
-
09:20
Warimpex na fali. W planach nowe biurowce w Białymstoku i Krakowie
-
08:52
SpaceFactory Holding na nowe dziecko. Będzie projektować na miarę
-
08:43
Jumi Zumi weszło do Lublina. Wystartowała restauracja w Tarasach Zamkowych
-
08:14
Najemcy galerii otwartej w niedziele mają kłopoty
-
08:12
Za operą wrocławską może powstać hotel
-
07:45
CCC kupiło rumuńską spółkę obuwiniczą
-
07:39
Wygląd biura powinien współgrać z wizerunkiem firmy
-
07:10
Vastint robi kolejny krok do sztandarowej inwestycji
-
ŚR 18:02
W Poznaniu powstanie zespół magazynowo-biurowy
-
Mango szykuje otwarciową ofensywę. Galeria Ostrowiec wśród nowych lokalizacji
-
OBI obejmuje lokalizacje Praktikera, niebawem seria otwarć
-
Dekpol celuje w nowy rynek. Zbuduje kolejny hotel
-
Z garażu na podbój świata
-
Motoryzacyjny gigant w nowej siedzibie
-
Atrium Centrum w nowej odsłonie
-
CBA bada sprzedaż działki PKS w Poznaniu
-
Hadley Dean: Za 20 lat Polska trafi do gospodarczej czołówki Europy
-
Focus Hotels mocno się rozpędza. Na starcie butikowy hotel w Sopocie, kolejne w przygotowaniu
-
Twierdza Modlin ma już partnerów na świecie
-
1
Rondo Wiatraczna kompletuje najemców
-
2
Mohito pod nowym stołecznym adresem
-
3
Focus Park wzmacnia ofertę o elektromarket
-
4
LPP? Skanska? Tatry Mouintain Resort? IKEA? A może JP Morgan? Wybierz najlepszego inwestora!
-
5
Nowa odsłona salonów LPP w Plaza Rybnik
-
6
Chcemy być w stolicach świata mody
-
7
Last minute jest passe. Jak Polacy planują wakacje?
-
8
Nowe marki w Rybnik Plaza
-
9
Kolejny efekt zakazu handlu w niedziele? Odzieżowy potentat nie wyklucza próby renegocjacji czynszów
-
10
LPP na fali wzrostów