PARTNERZY PORTALU

partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl

REKLAMA

Czy franchising jest panaceum na ekspansję marek handlowych?

  • Autor: Elżbieta Mędrzycka
  • 22 lip 2011 14:09

Kryzys zmusił sieci handlowe do weryfikacji strategii ekspansji. Z jednej strony istnieje świadomość potrzeby rozwoju marek, zwłaszcza popularnych (masowych) na terenie całej Polski, z drugiej strony widać niechęć do ponoszenia podwyższonego ryzyka działalności w mniejszych miastach lub w miastach o niższej sile nabywczej.

REKLAMA

Tak naprawdę jednak nie tylko siła nabywcza jest ważna, ale przede wszystkim zwyczaje zakupowe, znajomość marki i motywacja zakupowa konsumenta, czyli wykształcona i uświadomiona potrzeba kupowania produktów, zwłaszcza odzieżowych, w sklepie markowym, a nie na bazarze. Jeśli konsument nie widzi różnicy między spodniami za 40 złotych na miejscowym bazarze czy w lumpeksie a spodniami za 400 złotych w sklepie znanej marki, to mamy poważny problem.

Z jednej strony konieczny jest proces edukacji (a to trwa), z drugiej zaś coraz większe znaczenie ma doświadczenie zakupowe, czyli to, na ile przyjemne i skuteczne będą zakupy w danym sklepie. Czy towar we właściwym rozmiarze, kolorystyce, z najnowszej kolekcji jest na półce, czy sprzedawca dobrze zna swój produkt, czy będzie potrafił nienachalnie doradzić? To tylko niektóre „czy" pojawiające się tak naprawdę w przypadku każdej sprzedaży, ale na rynku mniej dojrzałym motywacja do ich spełnienia powinna być większa, a także większa powinna być znajomość tego rynku.

I tu okazuje się, że motywacja franczyzobiorcy, który osobiście angażuje się, bo nie jest wyłącznie kierownikiem sklepu, ale przedsiębiorcą, jest nieoceniona.

Tylko jest jedno „ale". Jak dobrać profesjonalnego i sprawdzonego (czyli skazanego na sukces!),rzetelnego, uczciwego i wiarygodnego franczyzobiorcę? Wywiadownie gospodarcze, historia działalności biznesowej, opinie bankowe, a także „marketing szeptany" - każda metoda jest dobra, ale nie ma stuprocentowej gwarancji.

Z kolei sami franczyzobiorcy stawiają sobie pytanie, jak znaleźć franczyzodawcę, który sprzedaje know how i faktycznie wspiera w biznesie, a nie jest wyłącznie dostawcą towaru.

W czasach przemian, kiedy ryzyko inwestycji jest wyższe, CSR, czyli zaufanie i rzetelność, dobre relacje, a także potwierdzona dobra opinia o tym, kim się jest w biznesie, stają się szczególnie cenne. Warto może czasami o tym przypominać zwłaszcza w czasie polskiej prezydencji w Unii, która to w swej Zielonej Księdze CSR traktuje jako podstawę rozwoju gospodarczego. We wrześniu w Gdańsku odbędzie się konferencja na ten temat.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!


REKLAMA

Newsletter


Najważniejsze informacje portalu propertynews.pl prosto na Twój e-mail

Propertynews.pl: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

REKLAMA
REKLAMA