PARTNERZY PORTALU

partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl
partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl
partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl

REKLAMA

Gorsze nastroje konsumentów

  • Autor: PAP
  • 20 lut 2015 15:03

W lutym br. nastroje konsumenckie uległy wyraźnemu pogorszeniu w porównaniu z poprzednim miesiącem - poinformował w piątek w komunikacie Główny Urząd Statystyczny. Konsumenci gorzej oceniają zarówno obecne, jak i przyszłe tendencje zmian.

REKLAMA

"Spadek odnotowano zarówno dla obu wskaźników syntetycznych, jak i wszystkich ich składowych. Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK), syntetycznie opisujący obecne tendencje konsumpcji indywidualnej spadł o 4,9 pkt proc. i ukształtował się na poziomie -16,6" - podał GUS. W porównaniu do lutego 2014 r. obecna wartość BWUK jest jednak wyższa o 3,5 pkt proc.

Zdaniem urzędu statystycznego największy wpływ na spadek wskaźnika BWUK względem stycznia miały oceny dotyczące obecnej i przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju (spadek odpowiednio o 8,4 pkt proc. i 6,3 pkt proc.) oraz przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego i obecnego dokonywania ważnych zakupów (spadek o 3,3 pkt proc.).

"Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), syntetycznie opisujący oczekiwane w najbliższych miesiącach tendencje konsumpcji indywidualnej obniżył się o 5,2 pkt proc. i ukształtował się na poziomie -21,7" - dodał GUS. W lutym br. WWUK osiągnął wartość o 2,5 pkt proc. wyższą, niż w analogicznym miesiącu 2014 r.

Zgodnie z komunikatem wśród składowych wskaźnika WWUK najbardziej pogorszyły się oceny dotyczące przyszłej możliwości oszczędzania pieniędzy i przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju (spadek odpowiednio o 7,4 pkt proc. i 6,3 pkt proc.). Przewidywania dotyczące przyszłego poziomu bezrobocia oraz przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego obniżyły się odpowiednio o 3,8 pkt proc. i 3,3 pkt. proc.

GUS poinformował, że od 2004 r. co miesiąc, wspólnie z NBP prowadzi badanie koniunktury konsumenckiej. Ostatnie badanie przeprowadzono w okresie 2-11 lutego, objęło ono 1490 wywiadów. Najważniejszymi wskaźnikami obliczanymi na podstawie przeprowadzonych badań, są BWUK i WWUK, które mogą przyjmować wartości od -100 do +100. Wartość dodatnia oznacza przewagę liczebną konsumentów nastawionych optymistycznie nad konsumentami nastawionymi pesymistycznie, natomiast wartość ujemna oznacza przewagę liczebną konsumentów nastawionych pesymistycznie nad konsumentami nastawionymi optymistycznie


REKLAMA

Newsletter


Najważniejsze informacje portalu propertynews.pl prosto na Twój e-mail

Propertynews.pl: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

REKLAMA
REKLAMA