PARTNERZY PORTALU

partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl

REKLAMA

Polacy kupują dzięki marketingowi szeptanemu

  • Autor: PAP
  • 17 mar 2014 07:00

22 proc. Polaków w ostatnich trzech miesiącach przynajmniej raz kupiło coś, co im ktoś polecił; więcej niż raz zrobiło tak 59 proc. osób - wynika z badania PBS na zlecenie Fundacji Obserwatorium Zarządzana.

REKLAMA

Menadżer projektów badawczych w Fundacji Obserwatorium Zarządzania Agata Gotowczyc podkreśliła, że Polacy, którzy liczą się z rekomendacjami innych osób przy zakupie produktu lub usługi, często sami coś polecają znajomym.

Jak mówiła, konsumenci, którzy korzystają z rad przy zakupach, mają poczucie pewności dotyczące jakości produktu, a także oszczędzają czas przy wyborze oferty. Zaznaczyła, że "szeptany marketing" jest korzystny dla producentów, bo pomaga im zdobywać nowych klientów.

Z badania wynika, że z polecenia z innych osób najczęściej kupujemy artykuły spożywcze. W dalszej kolejności są kosmetyki i usługi kosmetyczne, odzież oraz usługi medyczne.

Gotowczyc zwraca uwagę, że istnieje relacja między jakością obsługi klienta a dochodowością firmy. "Kiedy poprawia się jakość relacji z klientem, poprawiają się również wyniki finansowe firmy - zarówno jeśli chodzi o przychody, jak i zysk netto" - oceniła.

Dodała, że coraz bardziej świadomy polski konsument dzieli się też negatywnymi opiniami o produkcie. "Tylko w ciągu minionych trzech miesięcy 17 proc. badanych Polaków odradzało produkt, firmę lub usługę. To wartość tym bardziej znacząca, że siła głosów negatywnych jest zawsze większa niż pozytywnych" - podkreśliła.

"Polacy są coraz bardziej świadomymi konsumentami. Wiemy, że mamy prawo do tego, by być dobrze obsłużeni przez firmę, by produkt, który kupiliśmy, był pełnowartościowy" - dodała.

Gotowczyc wskazała, że ogromną rolę w rekomendowaniu produktów czy usług odgrywają nowoczesne technologie, w tym m.in. fora internetowe czy blogi. "W ciągu roku wartość rynku rekomendacji w Polsce oszacowano na 24 mld zł" - zaznaczyła.

"Prowadzenie badań satysfakcji, postaw i doświadczeń klienta pomaga ocenić, jaka jest siła rekomendacji klientów firmy i jakie jest ich zdanie na temat produktów czy usług" - dodała.

Badanie przeprowadzono w pierwszej połowie marca tego roku na próbie ponad 1000 Polaków.

Podobał się artykuł? Podziel się!


REKLAMA

Newsletter


Najważniejsze informacje portalu propertynews.pl prosto na Twój e-mail

Propertynews.pl: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

REKLAMA
REKLAMA