PARTNERZY PORTALU

partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl

REKLAMA

W polskich sklepach nadal zabrania się skanowania lub fotografowania cen

  • www.portalspozywczy.pl
  • 17 gru 2013 12:07

Z najnowszego badania dotyczącego skanowania i fotografowania cen przez konsumentów wynika, że zdecydowana większość sklepów w Polsce zabrania tej praktyki. Tymczasem w krajach Europy Zachodniej nie stanowi to większego problemu.

REKLAMA

Najnowsze badania, wykonane przez firmę doradczą UnitedCast Entertainment Sp. z o.o. Oddział w Polsce, wskazują, że placówki handlowe wciąż są przeciwne skanowaniu kodów kreskowych i fotografowaniu cen przez klientów. Badanie zostało przeprowadzone metodą Mystery Shopping w okresie od 20 do 30 listopada 2013 roku, w 50 placówkach różnych sieci handlowych. Audytorzy, udając klientów, pytali ochronę sklepów o możliwość wykonania zdjęcia produktów i skanowania kodów kreskowych.

Aż 86 % sklepów zabrania robienia zdjęć towarów, niewiele mniej, bo 82%, nie godzi się na skanowanie kodów kreskowych. Wychodzą one z założenia, że skanowanie oznacza to samo, co fotografowanie. 84% sklepów posiada informację na temat ogólnego zakazu fotografowania. Jednak we wszystkich badanych placówkach zauważalny jest brak regulaminu lub innej informacji dotyczącej zakazu skanowania cen! Najbardziej restrykcyjne w zakresie skanowania kodów i fotografowania są dyskonty, super i hipermarkety, natomiast największe przyzwolenie wyrażają sklepy typu DIY, tj. markety ogólnobudowlane, dom i ogród, itp.

Klienci w ostatnich latach zwracają szczególną uwagę na ceny w sklepach. Porównują je, coraz częściej robiąc zdjęcia produktom i ich kodom kreskowym za pomocą urządzeń mobilnych, przy wykorzystaniu istniejących na rynku aplikacji. Dzięki temu mogą dokonać zakupów w tych punktach handlowych, w których faktycznie ceny są najniższe. Robienie zdjęć w sklepach, w wielu placówkach spotyka się z niechęcią zarówno ich kierowników, jak i ochrony. Wynika to bardziej z przyjętej przez sklepy wewnętrznej polityki, niż z obowiązujących zapisów prawnych. Placówki handlowe wychodzą z założenia, że jest to kradzież ich własności intelektualnej, jak chociażby sposobów ekspozycji towarów. Jednak, w niektórych przypadkach, niechęć do klientów, porównujących w ten sposób ceny, wynika również z jeszcze jednej przyczyny - niebezpieczeństwa utraty klienta na rzecz konkurencji lub sklepów internetowych często oferujących znacznie niższe ceny.

W europejskich krajach już od jakiegoś czasu skanowanie cen jest powszechnie praktykowane przez konsumentów. Skanują oni głównie produkty elektroniczne, AGD, spożywcze, kosmetyczne, detergenty. Przykładowo na rynku francuskim zauważalna jest większa przejrzystość, jeżeli chodzi o same ceny. Obecnie również trwają prace nad aplikacjami, które sprawią, że część klientów, np. diabetycy lub alergicy po zeskanowaniu kodu kreskowego szybko wykluczą produkty, które są dla nich niezdrowe lub zagrażają życiu. To również jeden z aspektów istotnych dla Unii Europejskiej.

  • 1
  • 2


REKLAMA

Newsletter


Najważniejsze informacje portalu propertynews.pl prosto na Twój e-mail

Propertynews.pl: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

REKLAMA
REKLAMA