PARTNERZY PORTALU

partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl

REKLAMA

Branża budowlana o podzielonej płatności: "budzi obawy"

  • wnp.pl
  • 08 gru 2017 07:50

Branża budowlana o podzielonej płatności: "budzi obawy" Fot. mat. pras.

Zaplanowane na 2018 r. wprowadzenie mechanizmu tzw. podzielonej płatności może być kolejnym - po odwróconym VAT - czynnikiem, który mocno wpłynie na płynność finansową branży budowlanej. Podzielona płatność (split payment) ma być kolejnym narzędziem w walce z wyłudzeniami VAT. W efekcie ma ona zapewnić większe dochody podatkowe i wesprzeć konkurencję na rynku.

REKLAMA

Split payment opiera się o zmianę technologii w systemie rozliczeń międzybankowych. Umożliwi ona podatnikowi zapłatę swojemu kontrahentowi faktury w dwóch strumieniach finansowych: w strumieniu netto i w strumieniu VAT.

Kwota netto będzie dostępna dla kontrahenta w tradycyjny sposób bez ograniczeń, natomiast VAT będzie wpływał na specjalnie dedykowane temu konto.

Podatnik będzie miał ograniczone możliwości dysponowania znajdującymi się tam kwotami. Pieniędzmi z tego konta będzie można płacić VAT poddostawcom - także na specjalne konto - lub regulować zobowiązanie VAT w rozliczeniach z fiskusem. 

Odwrócona rewolucja

Wojciech Trojanowski, członek zarządu grupy Strabag w Polsce, przypomniał, że od początku 2017 r. obowiązuje już znowelizowana Ustawa o VAT, w ramach której wprowadzono mechanizm odwrotnego obciążenia na usługi budowlane.

Wpływ tych przepisów na rynek okazał się bardzo duży. Dlatego Strabag z niepokojem oczekuje kolejnych zmian, związanych właśnie ze split payment.

- Liczymy jednak, że tym razem przedsiębiorcy będą mieli czas na przygotowanie się do tego tak, że nie spowoduje to dużych perturbacji w branży, która tak czy inaczej jest narażona na zatory płatnicze - stwierdził Trojanowski.

Przypomnijmy, że celem wprowadzenia odwróconego VAT było ograniczenie oszustw, polegających na wystawianiu pustych faktur i wyłudzaniu podatku.

Od początku 2017 r. podwykonawcy kupują materiały z pełnym podatkiem VAT, a z generalnym wykonawcą rozliczają się bez VAT. Jeśli chcą odzyskać podatek, to muszą zwrócić się do urzędu skarbowego, aby wykazać nadpłatę i ubiegać się o jej zwrot.

Jak podkreślił Trojanowski, w styczniu nastąpiła rewolucja, a branża miała bardzo mało czasu, aby się na nią przygotować.

- Wprowadzenie odwróconego VAT spowodowało najpierw niepewność i nieświadomość, a potem problemy z płynnością naszych podwykonawców - powiedział portalowi wnp.pl Trojanowski.

- Mieli oni głównie trudności interpretacyjne czy, kiedy i w jakim zakresie stosować VAT odwrócony. My staliśmy na stanowisku, że traktujemy usługę całościowo - dodał.

Zaznaczył, że wprowadzenie nowych regulacji spowodowało wzrost cen. Podwykonawcy podwyższali koszty usług, aby zrekompensować utracone korzyści.

  • 1
  • 2

REKLAMA

PRIME PROPERTY PRIZE 2018

Do końca głosowania zostało


REKLAMA

Newsletter


Najważniejsze informacje portalu propertynews.pl prosto na Twój e-mail

Propertynews.pl: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

REKLAMA
REKLAMA

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.