PARTNERZY PORTALU

partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl

REKLAMA

Czynsz to nie wszystko. Gdzie szukać oszczędności na etapie negocjacji umowy najmu

  • Autor: PropertyNews.pl
  • 30 lip 2018 07:28

Czynsz to nie wszystko. Gdzie szukać oszczędności na etapie negocjacji umowy najmu Michał Śmietański, Członek Zarządu i Dyrektor Działu Prawnego w firmie Cresa Polska.

Wynajmując powierzchnie w centrum handlowym najemcy zwykle skupiają się na tym, żeby wynegocjować jak najniższy czynsz. Jednak czynsz to nie wszystko. Dzięki kreatywności i dobrym doradcom można uzyskać zapisy w umowie, które w przyszłości pozwolą na spore oszczędności, a nawet dodatkowy zysk – mówi Michał Śmietański, członek zarządu i dyrektor Działu Prawnego Cresa Polska.

REKLAMA

Kary umowne

Kary umowne są rodzajem finansowego odszkodowania za niedotrzymanie zapisów umowy. W przypadku najmu powierzchni handlowej, kary najczęściej dotyczą najemcy i są konsekwencją np. zwłoki w otwarciu sklepu, nie przestrzegania godzin pracy lokalu albo niezgodnego z ogólną koncepcją, na którą najemca wcześniej się zgodził, wyglądu witryny.

Ogólnie można stwierdzić, iż brak kar umownych w umowie jest sytuacją korzystną dla najemcy – wtedy najpewniej nie poniesie on konsekwencji za niewielkie naruszenia, gdyż wynajmujący zawsze będzie musiał udowodnić szkodę i jej wysokość przed sądem. Zasadą jednak jest, iż w celu zdyscyplinowania najemcy, wynajmujący nie rezygnują z zapisów odnośnie kar umownych, wtedy zadaniem doradcy najemcy albo jego prawnika jest wynegocjowanie jak najniższej kary lub zawężenie możliwości jej nałożenia.

Jeśli dopilnowaliśmy tego przy podpisywaniu umowy i kary są symboliczne, może się zdarzyć, że w jakiejś kryzysowej sytuacji, bardziej korzystne dla najemcy będzie zapłacenie kary, niż wywiązanie się z umowy – np. zamknięcie sklepu na jeden dzień, gdy nagle rozchorował się pracownik i jest trudność ze znalezieniem zastępstwa lub jest ono dość kosztowne.

Remonty i modernizacje

Remonty i modernizacje zawsze pochłaniają ogromne budżety, dlatego nie bez znaczenia jest to, kto ostatecznie za nie zapłaci. Wynajmujący bardzo chętnie przerzucają koszty prac modernizacyjnych obiektów handlowych na najemców, argumentując, że takie inwestycje realizują dla ich korzyści. Tymczasem remont w bezpośrednim ujęciu przede wszystkim podnosi wartość obiektu. Pamiętając o tym, najemca może odmówić zgody na zapis umowny zmuszający go do partycypowania w kosztach prac remontowych lub postarać się ten zapis doprecyzować, wyłączając remonty struktury obiektu, wymiany schodów ruchomych czy wind lub innych bardzo drogich elementów budynku. Co więcej, najemca może, a nawet powinien zapytać o plan remontów i modernizacji na najbliższe lata (czyli zobowiązać wynajmującego do utrzymania nieruchomości w dobrym stanie). Może też poprosić o przejrzyste rozpisanie finansowania poszczególnych prac. Preferowaną przez rynek praktyką jest, gdy drobne naprawy są pokrywane z opłaty eksploatacyjnej (uiszczanej przez najemców), natomiast remonty konstrukcji budynku (remont dachu, wymiana instalacji) – z budżetu właściciela.

REKLAMA

PRIME PROPERTY PRIZE 2018

Do końca głosowania zostało


REKLAMA

Newsletter


Najważniejsze informacje portalu propertynews.pl prosto na Twój e-mail

Propertynews.pl: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

REKLAMA
REKLAMA

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.