PARTNERZY PORTALU

partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl
partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl
partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl

REKLAMA

Inwestycje w PPP muszą być miejscem zarabiania pieniędzy

  • www.portalsamorzadowy.pl
  • 30 kwi 2012 09:45

Niespełna 20 proc. przedsięwzięć przygotowywanych w ostatnich latach w Polsce w formule partnerstwa publiczno-prywatnego lub koncesji zakończyło się podpisaniem umów. Eksperci wskazują, że ta forma realizacji inwestycji wciąż rozwija się zbyt wolno.

REKLAMA

O perspektywach partnerstwa publiczno-prywatnego dyskutowano w piątek w Katowicach podczas konferencji inaugurującej działalność Centrum Promocji, Edukacji i Mediacji PPP, powołanego przy Regionalnej Izbie Gospodarczej. Ta inicjatywa samorządu gospodarczego ma pomagać w przygotowaniu projektów PPP oraz rozwiewać obawy inwestorów i samorządów przed taką formą działania.

"W ciągu ostatnich 10 lat w Wielkiej Brytanii 51 proc wszystkich inwestycji zrobiono w ramach PPP, w Polsce 1,7 proc. To pokazuje dystans, jaki dzieli nas od standardu w krajach starej UE" - wskazał szef katowickiej Izby Tadeusz Donocik, przypominając, że choć od roku polskie przepisy dotyczące PPP są lepsze i prostsze niż wcześniej, wciąż mało jest konkretnych projektów.

Jego zdaniem w sytuacji coraz większych ograniczeń w zadłużaniu się samorządów, koniecznością staje się realizacja inwestycji publicznych we współpracy z partnerami prywatnymi, tym bardziej, że - jak wskazują dane - wiele firm ma pieniądze, które mogą zainwestować w takie projekty.

"Potrzeba jednak zrozumienia, że inwestycje dla sektora prywatnego muszą być takim samym miejscem zarabiania pieniędzy, jak każda inna inwestycja, gdzie liczy się stopa zwrotu i wiele innych elementów" - wyjaśnił Donocik. Działające przy Izbie Centrum chce wypracować i promować procedury, które pomogą w przygotowywaniu projektów PPP.

Prezes Fundacji Centrum PPP Irena Herbst poinformowała, że w latach 2009-2011 w Polsce ukazały się w sumie 144 ogłoszenia o poszukiwaniu partnera prywatnego w oparciu o ustawę o PPP oraz ustawę o koncesji na roboty budowlane lub usługi. Analiza wykazała jednak, że rzeczywista liczba ogłoszeń, wraz z ponownie ogłaszanymi, to 126. Z tego faktycznie podpisano 24 umowy - dla 18 z nich partnerowi prywatnemu udało się zapewnić finansowanie przedsięwzięcia.

Podpisane umowy to niespełna 20 proc. pierwotnej liczby ogłoszeń. W 48 proc. przypadków ogłoszenia anulowano, a 33 proc. spraw jest nadal w toku. Statystyki wskazują, że większe szanse na pomyślne zakończenie procedur mają projekty, w które zaangażowani są zewnętrzni doradcy, zaś rzadziej doprowadzane są do finału te, gdzie samorządy samodzielnie rozmawiają z potencjalnymi partnerami.

Co trzeci (34 proc.) projekt, który - według ogłoszeń - ma być realizowany w ramach PPP lub koncesji, dotyczy obszaru sportu i rekreacji. 18 proc. to przedsięwzięcia w dziedzinie transportu lub budowy parkingów, 15 proc. - infrastruktury komunalnej, 5 proc. - edukacji.

  • 1
  • 2


REKLAMA

Newsletter


Najważniejsze informacje portalu propertynews.pl prosto na Twój e-mail

Propertynews.pl: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

REKLAMA
REKLAMA