PARTNERZY PORTALU

partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl
partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl
partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl

REKLAMA

Inwestycje w PPP muszą być miejscem zarabiania pieniędzy

  • www.portalsamorzadowy.pl
  • 30 kwi 2012 09:45

Niespełna 20 proc. przedsięwzięć przygotowywanych w ostatnich latach w Polsce w formule partnerstwa publiczno-prywatnego lub koncesji zakończyło się podpisaniem umów. Eksperci wskazują, że ta forma realizacji inwestycji wciąż rozwija się zbyt wolno.

REKLAMA

O perspektywach partnerstwa publiczno-prywatnego dyskutowano w piątek w Katowicach podczas konferencji inaugurującej działalność Centrum Promocji, Edukacji i Mediacji PPP, powołanego przy Regionalnej Izbie Gospodarczej. Ta inicjatywa samorządu gospodarczego ma pomagać w przygotowaniu projektów PPP oraz rozwiewać obawy inwestorów i samorządów przed taką formą działania.

"W ciągu ostatnich 10 lat w Wielkiej Brytanii 51 proc wszystkich inwestycji zrobiono w ramach PPP, w Polsce 1,7 proc. To pokazuje dystans, jaki dzieli nas od standardu w krajach starej UE" - wskazał szef katowickiej Izby Tadeusz Donocik, przypominając, że choć od roku polskie przepisy dotyczące PPP są lepsze i prostsze niż wcześniej, wciąż mało jest konkretnych projektów.

Jego zdaniem w sytuacji coraz większych ograniczeń w zadłużaniu się samorządów, koniecznością staje się realizacja inwestycji publicznych we współpracy z partnerami prywatnymi, tym bardziej, że - jak wskazują dane - wiele firm ma pieniądze, które mogą zainwestować w takie projekty.

"Potrzeba jednak zrozumienia, że inwestycje dla sektora prywatnego muszą być takim samym miejscem zarabiania pieniędzy, jak każda inna inwestycja, gdzie liczy się stopa zwrotu i wiele innych elementów" - wyjaśnił Donocik. Działające przy Izbie Centrum chce wypracować i promować procedury, które pomogą w przygotowywaniu projektów PPP.

Prezes Fundacji Centrum PPP Irena Herbst poinformowała, że w latach 2009-2011 w Polsce ukazały się w sumie 144 ogłoszenia o poszukiwaniu partnera prywatnego w oparciu o ustawę o PPP oraz ustawę o koncesji na roboty budowlane lub usługi. Analiza wykazała jednak, że rzeczywista liczba ogłoszeń, wraz z ponownie ogłaszanymi, to 126. Z tego faktycznie podpisano 24 umowy - dla 18 z nich partnerowi prywatnemu udało się zapewnić finansowanie przedsięwzięcia.

Podpisane umowy to niespełna 20 proc. pierwotnej liczby ogłoszeń. W 48 proc. przypadków ogłoszenia anulowano, a 33 proc. spraw jest nadal w toku. Statystyki wskazują, że większe szanse na pomyślne zakończenie procedur mają projekty, w które zaangażowani są zewnętrzni doradcy, zaś rzadziej doprowadzane są do finału te, gdzie samorządy samodzielnie rozmawiają z potencjalnymi partnerami.

Co trzeci (34 proc.) projekt, który - według ogłoszeń - ma być realizowany w ramach PPP lub koncesji, dotyczy obszaru sportu i rekreacji. 18 proc. to przedsięwzięcia w dziedzinie transportu lub budowy parkingów, 15 proc. - infrastruktury komunalnej, 5 proc. - edukacji.

  • 1
  • 2


REKLAMA

Newsletter


Najważniejsze informacje portalu propertynews.pl prosto na Twój e-mail

Propertynews.pl: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

REKLAMA
REKLAMA