PARTNERZY PORTALU

partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl

REKLAMA

Jakie konsekwencje niesie zmiana przepisów o ochronie konkurencji i konsumentów?

  • dlahandlu.pl
  • 29 maj 2014 11:14

22. maja 2014 roku Senat przyjął projekt nowelizacji ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów. O tym, jakie niesie to za sobą konsekwencje mówi w rozmowie z dlahandlu.pl Małgorzata Kozak, radca prawny, specjalistka prawa ochrony konkurencji oraz prawa Unii Europejskiej.

REKLAMA

- Pierwsza ze zmian prowadząca do zaostrzenia kar wzbudziła największy sprzeciw środowisk przedsiębiorców bowiem od wejścia w życie nowelizacji, odpowiedzialności podlegać będą osoby pełniące funkcje kierownicze w momencie popełnienia naruszenia. Osoby te mogą już nie pracować w momencie, kiedy wymierzana jest kara. Wśród zwolenników tego rozwiązania podnoszone były argumenty, że często osoby zarządzające i odpowiedzialne za naruszenie nie boją się kary pieniężnej nakładanej na ich pracodawcę, ponieważ ich wynagrodzenie i premiowanie są uzależnione od wyników sprzedaży, a postępowanie jest długotrwałe. W konsekwencji, kara pieniężna nakładana wyłącznie na spółkę nie spełnia funkcji prewencyjnej wobec osób zarządzających - - komentuje Małgorzata Kozak.

- Przeciwnicy tego rozwiązania wskazują na dużą uznaniowość systemu nakładania kar i praktykę karania przez Prezesa UOKIK również porozumień wertykalnych. Wskazują również na istniejące ryzyko niewspółmierności kary w stosunku do możliwości płatniczych osoby zarządzającej czy samego naruszenia. To rozwiązanie i podnoszone wątpliwości zostaną dopiero zweryfikowane przez praktykę decyzyjną Prezesa UOKIK oraz orzeczniczą sądów weryfikujących decyzje Prezesa UOKIK - dodaje Kozak.

- Jeżeli chodzi o drugą zmianę polegającą na możliwości ostrzegania o zachowaniu, które może naruszać zbiorowe interesy konsumentów, ma ona pozwolić na efektywniejsze ostrzeganie konsumentów o występujących choćby potencjalnie zagrożeniach na rynku. Taka możliwość będzie obejmowała np. reklamę wprowadzającą w błąd. To rozwiązanie umożliwi Prezesowi UOKIK szybsze dotarcie i ostrzeżenie opinii publicznej o zachowaniu przedsiębiorcy, które może skutkować stratami dla szerszego kręgu konsumentów. W obecnym systemie prawnym istnieje kilka rejestrów np. rejestr klauzul niedozwolonych, które w praktyce stały się niezwykle trudne do wykorzystania przez konsumentów. Stąd, pojawia się pytanie, w jaki sposób ostrzeżenia te będą komunikowane i czy rzeczywiście będą docierały do ich adresatów - mówi Małgorzata Kozak.

Podobał się artykuł? Podziel się!


REKLAMA

Newsletter


Najważniejsze informacje portalu propertynews.pl prosto na Twój e-mail

Propertynews.pl: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

REKLAMA
REKLAMA