PARTNERZY PORTALU

partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl

REKLAMA

MF ma kolejny pomysł na walkę z oszustwami w VAT

  • Autor: PAP
  • 23 maj 2017 14:01

MF ma kolejny pomysł na walkę z oszustwami w VAT Shutterstock

Firmy będą musiały przekazywać fiskusowi dobowe wyciągi ze swoich rachunków bankowych - przewiduje projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej. Według Ministerstwa Finansów dzięki zmianie, która ma być kolejnym elementem walki z oszustwami w VAT, budżet może zyskać 4,5 mld zł rocznie.

REKLAMA

"W celu ograniczenia oszustw i nadużyć występujących w zakresie podatku od towarów i usług oraz podatków dochodowych proponuje się wprowadzenie obowiązku przekazywania przez podatników dobowych wyciągów z rachunków bankowych Szefowi Krajowej Administracji Skarbowej. Działania te miałyby charakter prewencyjny w zakresie ograniczenia oszustw i nadużyć podatkowych, w tym w szczególności oszustw karuzelowych, i realizowane byłyby poprzez szybką identyfikację transakcji podejrzanych oraz weryfikację spójności deklarowanych przychodów oraz kosztów z obrotami na rachunku" - pisze resort finansów w uzasadnieniu do projektu opublikowanego we wtorek na stronie Rządowego Centrum Legislacji.

Przekazywanie dziennych wyciągów z rachunków bankowych ma następować elektronicznie w postaci tzw. Jednolitego Pliku Kontrolnego (JPK) i - zdaniem MF - "umożliwiłoby szybką reakcję organów podatkowych na niekorzystne zachowania podatników, co uchroniłoby uczciwych podatników od nieuczciwych działań ich kontrahentów".

Zgodnie z projektem zmiana miałaby wejść w życie 1 września 2017 r. Nowy obowiązek dotyczyłby dużych, średnich i małych przedsiębiorców - łącznie około 80 tys. firm. Zwolnione z niego byłyby tzw. mikrofirmy.

Resort finansów szacuje, że w tym roku zmiana przyniesie budżetowi ok. 2,2 mld zł, a w kolejnych latach po 4,5 mld zł każdego roku. Założono przy tym, że w 2017 r. pozytywne efekty będą widoczne już od lipca br. ze względu na wystąpienie "czynnika o charakterze prewencyjnym", co związane jest z zapowiedzią wprowadzenia zmian.

W Ocenie Skutków Regulacji napisano, że w 2013 r. organy kontroli skarbowej wykryły fikcyjne faktury na kwotę 19,7 mld zł, w 2014 r. - na kwotę 33,7 mld zł, w 2015 r. - na kwotę 81,9 mld zł. "Fikcyjnym fakturom na ogół towarzyszą szybkie terminy płatności realizowane z wykorzystaniem systemu bankowego. Istnieje zatem możliwość wychwycenia nieprawidłowości na wczesnym etapie poprzez kontrolę przepływu środków pomiędzy rachunkami" - wyjaśnia ministerstwo finansów.

Wskazano, że proponowane rozwiązanie jest uzupełnieniem istniejącego już systemu JPK, co w rezultacie pozwoli na analizę transakcji dokonywanych przez podatników w ujęciu memoriałowym i kasowym. "Szacuje się, że tak kompleksowy system (...) może w konsekwencji zwiększyć wpływy podatkowe z tytułu VAT o około 11,5 mld zł" - napisano w OSR.

  • 1
  • 2

REKLAMA

PRIME PROPERTY PRIZE 2018

Do końca głosowania zostało


REKLAMA

Newsletter


Najważniejsze informacje portalu propertynews.pl prosto na Twój e-mail

Propertynews.pl: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

REKLAMA
REKLAMA

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.