PARTNERZY PORTALU

partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl
partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl
partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl

REKLAMA

Organizacje handlowe chcą nowego departamentu w resorcie gospodarki

  • Autor: PAP
  • 16 lis 2011 23:23

Przedstawiciele organizacji handlowych chcą, by w Ministerstwie Gospodarki powstał nowy departament - handlu wewnętrznego i usług. Przekonują, że brakuje jednolitej polityki wobec handlu, a poziom legislacji w tym zakresie jest zbyt niski.

REKLAMA

O takiej inicjatywie poinformowali w środę na konferencji prasowej w siedzibie Krajowej Izby Gospodarczej przedstawiciele branży handlu i usług.

"Paradoks polega na tym, że sektorem handlu zajmuje się np. Ministerstwo Zdrowia czy rolnictwa. A handel to około 20 proc. PKB i 2 miliony zatrudnionych ludzi. To bardzo ważny obszar, który wymaga fachowego potraktowania" - powiedział PAP prezes zarządu Polskiej Izby Handlu Waldemar Nowakowski.

Inicjatywę w sprawie utworzenia nowego departamentu w MG podjęło kilka organizacji z branży handlowo-usługowej: Polska Izba Handlu, Polska Organizacja Handlu i Dystrybucji, Naczelna Rada Zrzeszeń Handlu i Usług, Kongregacja Przemysłowo-Handlowa. We wrześniu podpisano wniosek w tej sprawie, skierowany do premiera.

Przedstawiciele tego sektora wskazują, że obecnie sprawy handlu rozrzucone są po kilku resortach: gospodarki, infrastruktury, finansów, zdrowia, rolnictwa oraz rozmaitych agencjach, a także w Urzędzie Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Skutkuje to brakiem jednolitej polityki wobec tej branży i pociąga za sobą spory resortowe. Wskazują również na niski poziom merytoryczny projektów legislacyjnych czy nieefektywną implementację prawa wspólnotowego.

W Ministerstwie Gospodarki istnieje Departament Polityki Handlowej, ale - zdaniem przedstawicieli sektora handlu i usług - ma on inne kompetencje.

"Departament Polityki Handlowej zajmuje się głównie działalnością promocyjną i współpracą na szczeblu międzynarodowym. A nam zależy na departamencie, który zajmie się sprawami handlu i usług na rynku wewnętrznym. Oczywiście nie mamy nic przeciwko temu, aby odpowiednio rozszerzyć kompetencje istniejącego już departamentu" - tłumaczył Nowakowski.

Za powstaniem nowej jednostki w Ministerstwie Gospodarki przemawia także - jak przekonywali - fakt istnienia w większości krajów UE struktur zajmujących się handlem na szczeblu przynajmniej pionu resortu gospodarki lub departamentu.

Jak czytamy na stronie internetowej resortu gospodarki, Departament Polityki Handlowej m.in. "uczestniczy w kształtowaniu i odpowiada za realizację zadań w zakresie polityki handlowej Unii Europejskiej i Światowej Organizacji Handlu (WTO)". Odpowiada też za "opracowywanie stanowiska Polski w zakresie unijnych środków polityki handlowej", a także za sprawy związane z tworzeniem zasad, konstrukcją i funkcjonowaniem autonomicznych instrumentów polityki handlowej w Polsce.

Ponadto departament ten prowadzi sprawy z zakresu współpracy Polski z Organizacją Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD), Organizacją Narodów Zjednoczonych ds. Rozwoju Przemysłowego (UNIDO) i międzynarodowymi organizacjami surowcowymi.

Do momentu nadania depeszy PAP nie uzyskała komentarza przedstawicieli resortu gospodarki w tej sprawie.


REKLAMA

Newsletter


Najważniejsze informacje portalu propertynews.pl prosto na Twój e-mail

Propertynews.pl: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

REKLAMA
REKLAMA