PARTNERZY PORTALU

partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl

REKLAMA

Państwowa Inspekcja Pracy zapowiada poważne kontrole w sklepach

  • Autor: PAP
  • 02 gru 2014 12:22

Państwowa Inspekcja Pracy planuje w 2015 r. skontrolować 88 tys. podmiotów - wynika z programu działań PIP. Inspektorzy skontrolują m.in. czy umowy zawierane z pracownikami agencji ochrony i z pracownikami sklepów wielkopowierzchniowych nie naruszają Kodeksu pracy.

REKLAMA

We wtorek w Sejmie odbędzie się posiedzenie Rady Ochrony Pracy, podczas którego Główny Inspektor Pracy Iwona Hickiewicz zaprezentuje Program działań PIP na 2015 r.

"Zgodnie z zaleceniami Komitetu Wyższych Inspektorów Pracy (...) działania PIP zostaną ukierunkowane na problematykę udziału pracowników w zarządzaniu bhp w małych i średnich przedsiębiorstwach, które mają znaczący wpływ na rozwój gospodarczy. Służyć temu będą nie tylko systematyczne kontrole, ale także różnorodne działania wspierające stosowanie środków prewencyjnych zapobiegających wypadkom i ograniczających zagrożenia zawodowe" - czytamy w dokumencie, do którego dotarła PAP.

Komitet Wyższych Inspektorów Pracy to forum współpracy pomiędzy urzędami inspekcji pracy państw członkowskich Unii Europejskiej i przedstawicielami Komisji Europejskiej.

Jak podkreślono w dokumencie, PIP zakłada, że w 2015 r. przeprowadzi 88 tys. kontroli, a do 150 tys. podmiotów: pracodawców, przedsiębiorców, pracowników i innych osób świadczących pracę, rolników indywidualnych, dyrektorów szkół, nauczycieli "skieruje zaproszenia do udziału w przedsięwzięciach o charakterze prewencyjno-promocyjnym".

Inspekcja wskazała, że z uwagi na coraz powszechniejszą praktykę stosowania przez pracodawców umów cywilnoprawnych (np. umów zleceń) w sytuacjach, gdy zawarta powinna być umowa o pracę, w 2015 r. nadal będzie prześwietlać pracodawców pod tym kątem.

Kontrole te zostaną jednak rozszerzone o agencje ochrony osób i mienia oraz placówki handlowe, w tym sklepy wielkopowierzchniowe. Jak podkreślono, to efekt napływającymi do Inspekcji skarg, a także dotychczasowych wyników kontroli.

Z dokumentu wynika, że inspektorzy PIP będą także weryfikować prawidłowość zawierania i rozwiązywania umów terminowych. Jak podaje PIP, opierając się na danych GUS, w 2013 r. na takich umowach pracę wykonywało ponad 3,2 mln osób.

"Przeprowadzone w latach ubiegłych kontrole prawidłowości zawierania i rozwiązywania terminowych umów o pracę wskazują na występowanie wielu naruszeń prawa w tym zakresie" - napisano w programie działań.

"Są one nadużywane przez pracodawców i, jak wynika z danych PIP, niejednokrotnie zawierane na okresy wieloletnie, co świadczy o omijaniu obowiązujących przepisów" - dodano.

PIP zaznaczyła ponadto, że z uwagi na niezadowalający stopień respektowania prawa kontrole PIP obejmą również - podobnie jak w latach ubiegłych - problematykę wypłaty wynagrodzenia za pracę, a także zatrudniania pracowników tymczasowych.

Podobał się artykuł? Podziel się!

REKLAMA

PRIME PROPERTY PRIZE 2017

Do końca głosowania zostało


REKLAMA

Newsletter


Najważniejsze informacje portalu propertynews.pl prosto na Twój e-mail

Propertynews.pl: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

REKLAMA
REKLAMA

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.