PARTNERZY PORTALU

partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl
partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl
partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl

REKLAMA

Polityka handlowa UE potrzebuje umiędzynarodowienia

  • Autor: PAP
  • 21 maj 2015 11:14

Istnieje związek między umiędzynarodowieniem gospodarki a innowacyjnością, trzeba więc pomóc europejskim firmom wejść na rynki państw trzecich - mówili uczestnicy seminarium w Warszawie poświęconego możliwościom współpracy UE z gospodarkami państw Afryki i Ameryki Łacińskiej.

REKLAMA

Według nich globalizacja, oprócz towarzyszących jej wyzwań, niesie za sobą ogromną szansę na poprawę warunków życia w krajach rozwijających się. Dlatego w opinii ekspertów Komisji Europejskiej oraz polskiego rządu unijną pomoc rozwojową powinno łączyć się z działaniami wspierającymi miejscową gospodarkę i promującymi dobre praktyki biznesowe. Pomóc w tym może ekspansja przedsiębiorstw z UE, w tym z Polski.

Wiceszefowa MSZ Katarzyna Kacperczyk w rozmowie z PAP podkreśliła, że Polska ma bardzo dobry wizerunek w krajach rozwijających się, a dodatkowym jej atutem są doświadczenia transformacji gospodarczej i ustrojowej.

"W ministerstwie spraw zagranicznych obserwujemy wychodzenie (poza Unię) i coraz większe zainteresowanie polskich firm tymi rynkami. To jest zarówno Afryka, Ameryka Łacińska, ale też rynki azjatyckie" - wskazała. Rośnie więc polski eksport do krajów pozaeuropejskich.

Według Kacperczyk firmy z Polski doskonale wiedzą, co na tych rynkach jest potrzebne i mają usługi i produkty, które można dostosować do uwarunkowań lokalnych. "Za rozsądną cenę oferujemy produkty światowej jakości, więc to jest coś, co partnerzy w krajach rozwijających się naprawdę cenią" - podkreśliła. Zauważyła też, że Polacy oferują nie tylko produkt, ale też wszystko, co go dotyczy: szkolenia, serwis, ekspertyzy. To w opinii wiceminister ma bardzo istotne znaczenie: produkt w pakiecie, przystosowany do specyficznych warunków kraju, do którego trafia, i przyczyniający się do jego rozwoju.

Dyrektor Przedstawicielstwa Komisji Europejskiej w Warszawie Ewa Synowiec powołując się na dane KE wskazała, że kraje rozwijające się stały się siłą napędową światowej wymiany handlowej. Pogłębiło się jednak rozwarstwienie zamożności - na handlu skorzystały głównie państwa o średnim poziomie PKB, a nie te o najniższym.

Według KE otwarcie na wymianę handlową jest niezbędnym warunkiem rozwoju. Synowiec powiedziała, że choć sam handel nie wystarcza do pobudzenia wzrostu gospodarczego, żaden kraj nie był w stanie rozwijać się w długim okresie nie włączając się w gospodarkę światową. Stąd ważne jest dostosowanie polityki handlowej UE do sytuacji państw trzecich.

  • 1
  • 2


REKLAMA

Newsletter


Najważniejsze informacje portalu propertynews.pl prosto na Twój e-mail

Propertynews.pl: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

REKLAMA
REKLAMA