PARTNERZY PORTALU

partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl

REKLAMA

Rośnie przeżywalność polskich firm

  • Autor: Propertynews.pl
  • 25 lis 2015 08:20

Rośnie przeżywalność polskich firm Fot. Fotolia

Trzeci rok najbardziej kryzysowym w działalności polskich firm. Najmniej firm zamyka się w Mazowieckiem, najgorzej mają się te z Kujawsko-Pomorskiego.

REKLAMA

Przeżywalność polskich firm z roku na rok nieznacznie rośnie – wynika z raportu Cribis.pl, nowej wywiadowni gospodarczej dla małych i średnich przedsiębiorstw.

Jak pokazują dane Cribis.pl, w latach 2012-2014, przy bezwzględnym przyroście liczby firm w Polsce (na poziomie 350 000 rocznie), spadały jednocześnie zarówno ilość, jak i procent zamykających się firm w ogólnej liczbie przedsiębiorstw działających na rynku. Spadek liczby zamknięć widoczny jest pośród firm w każdym przedziale wiekowym, także w przypadku najmłodszych firm.

- Jesteśmy ostrożniejsi zarówno pod względem podejścia biznesowego, jak i wydatkowania środków. Zanim otworzymy własną firmę, dokładnie analizujemy pomysł i szanse jego rynkowego sukcesu. To sprawia, że dziś firmy nie zamykają się tak szybko i poprawia się ich jakość – mówi Dominik Lewandowski, dyrektor rozwoju biznesu w CRIF Polska, odpowiedzialny za markę Cribis.pl.

W powszechnym mniemaniu najbardziej niestabilne i najmniej godne zaufania są firmy młode, które dopiero rozpoczęły działalność. Jak się jednak okazuje, jest to pogląd mylny.

- Pierwszy rok jest bardzo ważny dla firm, ale nie jest krytyczny. Prawdopodobieństwo zamknięcia firmy w pierwszym roku jest najmniejsze w całym okresie sześciu pierwszych lat jej działalności – ocenia Dominik Lewandowski.

Sytuacja zmienia się w trzecim roku. Jak pokazują dane Cribis.pl, to właśnie pomiędzy 25-tym a 36-tym miesiącem życia firmy najczęściej kończą działalność. 

- Kiedy firma się otwiera, ma środki na rozruch, ma opracowany pomysł na biznes i pierwszych klientów. W pewnym momencie środki się kończą i nadchodzi moment, gdy trzeba zdobywać nowych klientów. Ci, którzy nie zadbali o to wcześniej, stają w obliczu trudnej decyzji. Dla wielu firm jest już za późno na jakiekolwiek ruchy, czy to będzie przeformułowanie strategii, czy zmiana portfolio, czy wreszcie dofinansowanie przedsięwzięcia. Tymczasem dane z raportów gospodarczych pozwalają dużo wcześniej pokierować biznesem w taki sposób, by uniknąć takiej sytuacji – mówi Lewandowski.

We wszystkich województwach przeżywalność firm rośnie, jednak długość życia firm różni się w zależności od regionu. Najdłużej żyją firmy w woj. mazowieckim. Pierwszą trójkę dopełniają województwa: wielkopolskie i małopolskie. Najgorzej na rynku radzą sobie firmy z województw: kujawsko-pomorskiego, warmińsko-mazurskiego i świętokrzyskiego. Najlepiej wypadły województwa tradycyjnie najprężniejsze pod względem gospodarczym i z dużymi ośrodkami miejskimi. Najdalsze pozycje zajęły regiony o charakterze rolniczym i słabo rozwiniętym przemyśle.

Podobał się artykuł? Podziel się!


REKLAMA

Newsletter


Najważniejsze informacje portalu propertynews.pl prosto na Twój e-mail

Propertynews.pl: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

REKLAMA
REKLAMA