PARTNERZY PORTALU

partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl

REKLAMA

UOKiK zmotywuje firmy do samoregulacji

  • Autor: PAP
  • 15 kwi 2016 09:12

UOKiK zmotywuje firmy do samoregulacji Fot. Fotolia

Nowe narzędzia, które daje UOKiK wchodząca w niedzielę w życie nowela ustawy, mają być zachętą do samoregulacji biznesu.

REKLAMA

Według p.o. prezesa urzędu, Adama Jassera samoregulacja przedsiębiorców jest bardziej "energiczna", gdy skutecznie i szybko działający Urząd motywuje ich do zmian.

"Naszą filozofią, wpisaną w naszą misję, jest dążenie do jak najszybszej eliminacji nieprawidłowości z rynku. A to oznacza, że w pierwszej instancji my zawsze będziemy się zwracali do przedsiębiorcy z takim wezwaniem, sugestią o stosowanie tych zasad, które uważamy są uczciwe na rynku. Przedsiębiorca może się z tym nie zgodzić i wtedy my ewentualnie wszczynamy postępowanie i uruchamiamy cały proces. Ale w pierwszym kroku zawsze będzie próba dialogu z przedsiębiorcą" - podkreślił w czwartek p.o. prezes UOKiK.

Wskazał, że z punktu widzenia konsumentów najważniejsze jest nie to, czy UOKiK wszczął postępowanie i wydał decyzję, tylko jak najszybsze wyeliminowanie patologii i nieprawidłowości z rynku. Zaznaczył, że Urząd coraz szerzej stosuje takie miękkie metody jak przesyłanie pism z wezwaniem do zaprzestania kwestionowanej praktyki: o ile w 2014 r. wystosowano 118 miękkich wezwań, to w 2015 r. było ich już 523, z czego 351 zakończyło się samoregulacją.

"To oszczędność czasu i energii. Tryb negocjacyjny, otwarty, pewnego dialogu z przedsiębiorcami nam jak najbardziej pasuje, co nie oznacza, że te twarde narzędzia nie wiszą gdzieś tam z tyłu na półce i nie można po nie sięgnąć" - zaznaczył Jasser.

A zakres narzędzi w ręku UOKiK od niedzieli zdecydowanie się zwiększy. Nowelizacja części konsumenckiej ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów wprowadza bowiem m.in. nowy model kontroli postanowień wzorców umów (o niedozwolonym charakterze postanowienia wzorca będzie decydował Prezes UOKiK decyzją administracyjną, a nie jak wcześniej sąd), zakazuje sprzedaży konsumentom produktów finansowych, które są niedostosowane do ich potrzeb (np. ubezpieczenie od utraty pracy dla 80-letniego klienta), daje także Urzędowi możliwość wyrażenia tzw. istotnego poglądu w sprawie - przy trwających postępowaniach przed sądem.

Od niedzieli UOKiK będzie mógł także wydawać decyzje tymczasowe np. wstrzymujące sprzedaż danego produktu oraz publikować w publicznym radiu i telewizji ostrzeżenia o zjawiskach rynkowych, które zagrażają interesom konsumentów. Dodatkowo, w sprawach, w których są trudności z zebraniem dowodów - za zgodą sądu - Urząd będzie mógł wykorzystać tzw. instytucję tajemniczego klienta, tj. wysłać do placówki instytucji kontrolera, który wcieli się w rolę konsumenta poszukującego jakiejś usługi.

  • 1
  • 2

REKLAMA

PRIME PROPERTY PRIZE 2018

Do końca głosowania zostało


REKLAMA

Newsletter


Najważniejsze informacje portalu propertynews.pl prosto na Twój e-mail

Propertynews.pl: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

REKLAMA
REKLAMA

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.